Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 12314 ggr
Imitra
0

Kattschampo vs hundschampo?

Jag måste tvätta mina katter rätt ofta nu när jag fått veta att jag är allergisk.

Nu undrar jag, är det faktiskt någon skillnad på hund och kattschampo?

Jag har upptäckt att hundschampo oftast är mycket billigare och kommer i större förpackningar, men jag vill ju inte tvätta dom med något som kanske inte är bra för dem.

Nån som vet?Glad

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

DesK
0

Tror inte att det är nån jättestor skillnad på dem. Jag har alltid tvättat mina hundar med barnschampo. Det funkar ofta finfint att bada hundar och katter cirka en gång i veckan om man har lättare allergi eller kompisar med allergi Glad

/Désirée

Max_129
0

Hej!

Jag har hundar och min pappa råkade köpa katt shampo och vi använder det den ända skillnaden är nog lukten.

www.idasvardag.devote.se <3

jollycox
0

Jag tror inte det är stor skillnad. Det finns ju många sorter som är till för både hund och katt.
Ska man bada katterna mycket ofta kan jag tycka att man borde vänja dom vid hårfön så man kan torka dom lite iallafall. :) Jag tycker lite synd om mina katter efter dom har badat, då sitter dom och slickar sig torra lääänge(det gör väl dom flesta katter?) fastän jag bara badar dom kanske 3 ggr per år. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
0

Det är säkert ingen stor skillnad. Det jag använder är både till hundar och katter.

Maxima06
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Espree vet jag har några sorter som inte får användas på katter så det är nog läge att kolla upp produkten innan du köper :)

annzoo
0

Har hört att de finnsnågot i hundschampoo som inte är bra för katter

för att utveckla hitta jag denna text:

Citronolja

Toxinkälla: Limonene & Linalol
Citronolja används i schampoo, insektsspray, parfym och livsmedelstillsats. Vid intag av citronolja försöker kroppen metabolisera limonenet och linalolet i levern, vilket orsakar leverskada eller nedsatt funktion i levern. Om citronoljan intogs i tillsammans med piperonyl butoxide blir den ännu giftigare. Katter är känsligare än hundar, vilket är varför man inte ska använda hundschampo som inte är godkänt för katter om man inte sköljer NOGA. Samma gäller schampo för människor.

Symptom: Starkt citrusluktande hud, dregglande, svaghet, sänkt kroppstemperatur, darrar, vinglig gång, ramlar, sår på huden (i synnerhet i analområdet). Vid längre hudkontakt med citronolja, tvätta katten med diskmedel, upprepa tills citronlukten försvinner. Låt inte katten bli kall efter badet.

Imitra
0

#6, hmm då ska jag kolla efter det i innehållsförteckningen!:)

#3, jo jag funderade faktiskt på det, men oftast är de så sura när de fått bada så dom vill inte ens vara med mig Flört

Madamej.blogg.se

Maxima06
0

Teatree ska man också undvika!

Zakira
0

Lånar lite tråd kanske, men blir kanske ett tips för dig med.

Min kombo har köpt hypo-allergenic parfymfritt milt babyschampo som hon tvättar sina illrar med. Tror ni att det går att använda på katt? Det är ju isåfall bra mycket billigare om det är det man är ute efter.

Imitra
0

vad är hypo-allergenic för något? :)

Gör inget att du lånar tråd, handlar ju ändå om schampoo och katt ;)

Madamej.blogg.se

Zakira
0

Det står på förpackningen, som jag förstår det innebär det att eftersom det är så milt och parfymfritt så är det extra snällt för känslig hud och för personer som lätt blir allergiska mot exempelvis parfymer i vanligt schampo.

mixi2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Någon som vet fall något av dessa funkar att använda på katt?

annzoo
0

#12 tror inte de. det ena är för hund och de andra verkar vara för kanin, marsvin, hamster. använd ett för katt då de kan finnas saker katter reagerar på som finns i tex hundshampo