Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1226 ggr
Herveaux
4

Katthem vs. Uppfödare...?

Jag har tidigare haft totalt tre katter (huskatter), den första var en hemlös katt som "flyttade in" under min mosters balkong och som senare flyttade hem till mig.
Nästa två var ett par bröder som jag hittade via annons om omplacering.
Nu är jag kattlös sen ett par år och vill hemskt gärna ha katt igen när jag har ett bättre boende. Jag har länge varit säker på att jag vill ha en Maine Coon eller två.
MEN, alltid detta men… Är det bättre att vända mig till ett katthem?

Det som lockar med att köpa raskatt från uppfödare eller som omplacering är att jag vet vad det är för personlighet, aktivitetsnivå, hälsostatus osv.
(Jag är dock inte intresserad av utställning eller avel i egen regi.)
Men samtidigt så finns det så många katter som väntar på ett nytt eller sitt allra första egna hem.
Jag tror inte det är alltför många seriösa uppfödare som sitter med katter som riskerar att tas bort för att dom inte hittar hem om man jämför med katthemskatter. Rätta mig gärna om jag har fel.

När det kommer till hundarna jag har haft och har nu så vill jag ha en viss ras men tar mig gärna an omplaceringar med bagage (av den ras jag vill ha).

Så just nu velar jag mellan att lyssna på Hjärnan som vill ha en renras från uppfödare eller som en omplacering för att det är ett säkrare kort på vad man får och Hjärtat skriker att det är viktigare att hjälpa dom katter som är svåra att omplacera så att fler katter kan få plats på katthemmet.

(Kanske ska tillägga att jag inte ser renras som finare eller av högre status än en halvförvildad huskatt. Alla katter ha samma värde för mig.)

Hur resonerar ni?

// Harley

Ikajo
1

Jag planerar att skaffa katt så småningom (just nu har jag gnagare) och då planerar jag att adoptera från katthem. Jag har aldrig haft katt då en av mina föräldrar är allergisk, därför känner jag att det underlättar då katter från katthem är vaccinerade, kastrerade och rumsrena. Plus att jag ger hem till en katt som inget hem har.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Baltazar13]
1

Tja, alla katter behöver ju hem så så länge man inte stödjer en, vad man anser vara, oseriös verksamhet så tycker jag det är ok.

Dimocarpus
2

Vad varmt om hjärtat jag blir när jag läser ditt inlägg. Omplaceringskatt kan vara från en oseriös uppfödare/ägare. Så jag skulle föreslå katthem. De behöver mest kärlek och någon som du som verkar så kärleksfull är ju passande för hemlösa. De som jobbar på katthemmet "känner" oftast katterna och kan anpassa dina behov. Finns t.ex. kattungar som du kan "forma" själv om du vill? Det finns otroligt fina katter i katthem, kanske finns också någon som liknar main coon som du föredrar? Jag kollar dagligen efter en passande till mina två men just nu är de för unga för att "uppfostra" en nykomling så när mina blir äldre kan jag tänka mig skaffa en fin huskatt från katthem utan tvekan. Hör av dig vad du har bestämt dig för :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MonicaLagerquist
4

Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att man köper en raskatt. Det finns andra sett att hjälpa hemlösa katter. Köp katt av en uppfödare som är engagerad i hittekatternas situation. Köp en raskatt och en katthemskatt som sällskap. Skänk pengar till ett katthem. Jobba som volontär på ett katthem.

Stolt ägare till tre La permer

Herveaux
5

#3 Tack för dom fina orden! 🌺

Jag praktiserade ett par veckor på ett katthem när jag gick i gymnasiet, det var underbart. Eller ja, det är ju många tragiska livsöden under ett tak, men det var så härligt att få umgås med alla dessa olika personligheterna och se dom växa från skygga nykomlingar till att möta en i dörren när man kom på morgonen.
(På det katthemmet satt inte katterna i burar, utan umgicks fritt i lokalen)

Det allra häftigaste minnet därifrån är när katter valde ut sin nya människa.
En dam kom för att hämta Katt X som hon valt ut, men när hon skulle lyfta in Katt X i transporten som stod öppen på golvet så hade redan Katt Y lagt sig där.
Det vart Katt Y som följde med hem. 😉

// Harley

Herveaux
0

#4 Det är just dom där argumenten Hjärnan kommer med här också.
Men Hjärtat ger sig inte i första taget för det…

Intressant att höra hur ni andra resonerar om saken.

Man önskar ju såklart att man kunde hjälpa alla, men jag blir så kluven i vad som är bäst för kattvärlden och katternas status.
Köpa från engagerade för en viss ras eller
köpa från engagerade för katter som hamnat snett.

// Harley

Silvestris
2

Du gör en god sak oavsett vad du väljer. Seriösa uppfödare behöver bra hem till de katter vi föder upp. Om inga köper våra katter kan vi inte föda upp och då försvinner den seriösa aveln.

Samtidigt är det självklart väldigt fint att öppna hemmet för en katthemskatt.

Jag tycker gott man kan göra båda.🙂

Herveaux
0

#7 Jag vill gärna ha flera katter så det är väl mest I-landsproblemet vilken som man ska vända sig till först… 🤔Katthem eller uppfödare…

Jag har fördomen att uppfödare inte har så stora problem att hitta fina hem till sina katter medans katthem har det mycket kämpigare med att hitta en ny ägare till dom katter som har en del bagage med sig så att säga.
Sen förstår jag att jag inte löser grundproblemet med hemlösa katter genom att ta mig an en eller flera av dom.

Sen känner jag mig så färgad av hur jag tänker ang. hundar:
Renras  - självklart
Blandras - inget emot dom men tar avstånd från aveln
(prestationsaveln undantagen)
Omplacering från Sverige  - självklart
Omplacering från utlandet - inget emot dom men tar avstånd från sån verksamhet

Så jag vet inte om jag kan kallas hycklare som funderar på att ta hand om "blandras"-katt när jag tar avstånd från samma sak inom en annan art. 🤦‍♂️

// Harley

Dimocarpus
1

Jag köpte mina kattungar från två seriösa uppfödare med stamtavlor och hus med gott om utrymme och fräscht. Men man kan ju ha båda. En omplaceringskatt (t.ex. en main coon) och en katt från katthem? Det borde inte bli så kostsamt att köpa? Inget är ju egentligen finare än andra, snarare än smaksak. Men en hemlös katt blir man så extra älskad för att just de behöver det. Precis som du sa, vad mycket de har varit med om och ändå orkar komma tillbaka med tiden och ger oss så mycket kärlek den bara kan ge. Allt pga. dig. Först en vuxen omplaceringskatg sedan någon i liknande storlek och ålder eller kattunge så med tiden brukar det gå bra tror jag.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dumpuck
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anser att man indirekt hjälper hemlösa katter genom att vända sig till uppfödare, man sponsrar inte oseriös buskavel som i sin tur bidrar till fler hemlösa. Självklart finns det oseriösa reggade uppfödare med, men katten är i alla fall reggad, har stamtavla och antagligen är chansen fortfarande mycket större att katten inte kommer sluta upp som hemlös. En direkt hjälpande hand är ju att vända sig till katthem och ta en därifrån, skänk pengar m.m är också bra. Jag själv har två huskatter nu, ena från djurskyddet och andra från katthem. Katt nummer tre planeras att komma nästa år, det kommer då bli en Maine Coon från reggad uppfödare. Jag kommer göra allt jag kan för att inte bidra till att fler katter blir hemlösa, därför kommer jag alltid att välja att köpa katt ifrån reggad uppfödare eller så kommer jag vända mig till djurskyddet/katthemmet. Mörka kissen är från djurskyddet och den ljusare från katthemmet, tillsammans med vår rottis <3

[HundochKatt]
2

Givetvis så ska du känna själv vad du vill ha. Vill du ha en Maine Coon så kör på det. Men se till att det är från en seriös uppfödare.  Det är sådana man ska stödja och inte BYB avel.  

Har själv haft en, dock oregistrerad så 100 % säkert att det var en Maine Coon är jag ju inte. Den vägde hela 8 kg som vuxen och var större än den Ragdoll jag har nu. En urmysig katt var det. 

Så småningom kanske du kan hjälpa en katt från ett katthem också om din Maine Coon verkar vilja ha lite sällskap. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Karmatarerskanise
2

#1 Måste bara påpeka att även katter från uppfödare är vaccinerade, rumsrena och kan vara kastrerade. De är dessutom tama, registrerade, chipade,  försäkrade, vana vid hantering så som kloklippning,  borstning och bad.

Ts jag valde raskatter av ovanstående anledningar och för att veta vad jag får. För att kunna välja katter som hade stor chans att passa i mitt liv och trivas. Och för att stödja bra avel.