Kissar överallt
Hej! Nu är det så att jag har en ensamkatt som kissar då och då överallt i huset, trots att han har två stycken kattlådor. Det är inget fel fysiskt på han då jag redan tagit han till veterinären och allt visade sig vara ok. Är det någon som har någon aning varför han gör detta?
Är katten kastrerad? Hur gammal är den?
Inne eller utekatt?
Var är lådorna placerade?
Vilken typ av lådor är det? (Små/stora? Med lucka/huv?)
Vilken Kattsand är det i lådorna och hur tjockt lager är det?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Hur ofta leker och gosar du med katten?
Var kissar katten, hur ofta? Finns det något mönster?
Har något förändrats? (Flytt, ny familjemedlem osv?)
//Jessie
Är katten kastrerad? Hur gammal är den? Han är kastrerad och ca 2 år gammal
Inne eller utekatt? Innekatt
Var är lådorna placerade?En i mitt rum och den andra i vardagsrummet i ett hörn(vilket är den mest använda)
Vilken typ av lådor är det? (Små/stora? Med lucka/huv?) Den han använder mest är en stor och har en lucka den andra är mindre med lucka
Vilken Kattsand är det i lådorna och hur tjockt lager är det? Jag använder cattia Kattsand och har gjort den sen förra året då vi inte hade detta problem. Jag skulle säga att jag har ca 10 cm Kattsand i båda kattlådorna.
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring? Varje dag på kvällen
Hur ofta leker och gosar du med katten? Svårt att säga men så ofta jag kan, har lekt med honom så att han flämtar vissa gånger men nu de senaste 2 månaderna har jag lekt med honom mindre då jag har så mycket att göra, dock leker mina småsyskon med han.
Var kissar katten, hur ofta? Finns det något mönster? På sängarna mest, 2-3 gånger per vecka skulle jag säga
Har något förändrats? (Flytt, ny familjemedlem osv?) Nej
Då skulle jag först och främst ta bort luckorna eller hela huven på lådorna. Det blir väldigt lätt instängt och äcklig lukt om man har både huv och lucka, vilket kan göra att katten undviker att gå där. Många katter vill dessutom kunna ha uppsikt över omgivningen när dom går på lådan, vilket inte är möjligt med huv.
Även om det alltid har fungerat tidigare, och han oftast/ibland går på lådorna så kan han tycka att något är fel på lådorna. Katter är renliga djur som inte vill kissa utanför lådorna, så det kan ta lång tid innan dom får nog och gör det. Ibland syns det inte förrän något annat också händer (exempelvis flytt eller minskad uppmärksamhet), trots att det varit lådorna som varit problemet för katten hela tiden.
Så även om ni alltid haft samma Kattsand, kan det vara bra att tillfälligt ha fler lådor med annan sorts sand för att se vad katten föredrar. Man kan då även passa på att prova olika sorters lådor, och olika placeringar i hemmet.
//Jessie
#4 Ska se till att ta bort luckorna och se om det gör någon skillnad, tack!
#4 Och du kanske också ska ägna dig litet mer åt honom. Det kan vara så att han är ledsen för att du inte ger honom samma uppmärksamhet tidigare.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Hejsan! Uppdatering, han är ca några dagar från att bli utslängd igen, han har börjat kissa och slutar inte, jag leker med han konstant, han har 2st kattlådor, han har ett stort klösträd, jag har använt medel i rummet så att han inte ska kissa mm men inget funkar och mina föräldrar står inte ut med att han kissar överallt
Har han samma lådor som tidigare fast med borttagna luckor? Står de på samma ställen som tidigare (i ditt rum och i vardagsrummet)? Använder han båda lådorna till att kissa och bajsa i?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
I vilka rum (och i vems säng) kissar han fel?
Sajtvärd Katter iFokus
7#
Har han samma lådor som tidigare fast med borttagna luckor? Ja
Står de på samma ställen som tidigare (i ditt rum och i vardagsrummet)? Ja
Använder han båda lådorna till att kissa och bajsa i? Nej
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring? Varje dag på kvällen
I vilka rum (och i vems säng) kissar han fel? Han kissar i mina föräldrars säng och i vardagsrummet(vissa gånger i mitt rum)
#8 Använder han bara en låda till att både kissa och bajsa i? Vilken i så fall?
Sajtvärd Katter iFokus
9# Han använder den som är i vardagsrummet typ 90% och kissar ibland i den jag har i rummet
#10 Ok, då upplever han i praktiken att det bara finns en toalett, så då är det uppenbarligen något fel på lådan i ditt rum (kan vara vad som helst som skiljer den från den i vardagsrummet, t.ex. storleken eller helt enkelt placeringen).
Har man en felkissande katt räcker det inte att rensa sanden endast en gång per dag, särskilt inte när han bara använder en låda. Många katter vill helst kissa respektive bajsa i olika lådor och en del gillar inte att kissa i en använd låda ens om det bara är de själva som varit där.
Fler lådor och fler rensningar är ett bra tips. Går det att stänga dörren till dina föräldrars sovrum så gör det.
Lådorna bör vara stora och öppna. Sanden bör vara lerbaserad, oparfymerad, klumpbildande och finkornig. Extreme Classic gold label är en extra finkornig sand som brukar rekommenderas av kattbeteenderådgivare vid felkissningsproblem eftersom den känns extra mjuk för kattens tassar.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Lådorna är precis likadana bara färgen som skiljer de åt. Jag kan definitivt rens lådorna oftare, inga problem. Men att stänga dörren till mina föräldrar försöker jag göra när jag märker att den är öppen men de brukar oftast inte stänga efter sig öven om jag klagar på de.
Vart kan man köpa den kattsanden?
#12 Om de inte stänger dörren tills ni kommer tillrätta med felkissandet får de räkna med kiss i sängen och att det blir svårare att bryta beteendet.
Extreme Classic gold label kan man köpa i djuraffärer eller beställa från nätbutiker.
Sajtvärd Katter iFokus
Då din kattlåda är mindre i ditt rum byt ut den mot en större eller ta bort huven för att se den om de hjälper.
Rensa oftare.
#13 De försöker stänga när de kommer ihåg men känner att de ska behöva stå ut med en katt som kissar överallt utan någon anledning, vi tog han till veterinären för 3 dagar sen idag och han är helt frisk.
#14 Har inte haft tid att gå till affären idag men ska definitivt ta och köra dit imon och hämta upp Extreme Classic gold label
#15 De är likadana, locket är borta på båda och jag rensar så fort jag ser att han har använt toan
Nu kissade han igen i rummet.. Nu blir det liksom akut, för jag har en sista chans innan han slängs ut, antingen får jag stopp på att han kissar där han inte ska eller så hittar jag på något sätt att han inte ens kommer närheten av deras rum för det är där de reagerar mest på..
Katter kan gilla klorin och kissar gärna där det luktar klorin! Därför prova tvätta kattlådan med klorin. Klorin ger ungefär samma effekt som mynta. Min katt älskar mynta och klorin kommer det klorin på en matta eller golvet, lägger hon sig där och knor hon blir "alldeles tokig"😁, men det är inte säkert det funkar för alla katter, men min katt kan ha en ren låda och vägra kissa i den ändå, då diskar jag den och häller i klorin och torkar lådan och häller i sand! Då går hon och kissar på en gång!😀, katter kan kissa i sängen för det känns mjukt för tassarna och då kan mjuk sand hjälpa, ( classic) om katten har blod i urinen kan den också kissa utanför lådan och om den har FIC, då det inte finns varken kristaller,blod eller celler,bakterier i urinen men katten har ont ändå! Prova köp cystise med ett kosttillskott som stärker slemmhinnan i urinvägarna, finns köpa hos vet.eller via nätet.
#18 Har redan provat att tvätta lådorna med klorin, ingen skillnad där..kan prova med kosttillskottet ska ändå köpa Kattsand imon..hoppas det funkar annars så slänger de ut han…
Ring Susanne Holmström kattexpert, har rykt ut, för att katten kan orsaka skilsmässa😂 jätte duktig, läs om henne på nätet.
#19 Vad exakt menar de med att "slänga ut" honom?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle köpa en till låda och sen tvätta platserna han har kissat på med ättika för att neutralisera kisslukten. Sängkläder ska också tvättas med tvättmedel och klorin. Sen skulle jag köpa Felliway till uttaget. En räcker till 80 kvm och bor man på flera våningar så är det bra om man har en på varje våningsplan.
Om en katt har börjat kissa på ett ställe så kan det vara svårt att bryta vanan. Det behöver inte vara så illa med lådsituationen just nu. Men om det har varit det tidigare så har exempelvis sängen redan blivit "toalett" för katten. Därför är det väldigt dumt att slarva med att stänga dörren till sovrummet. Mina katter började kissa i sonens säng när jag försökte byta till Peewee träpellets. Det tog flera månader att stabilisera det hela, trots att deras vanliga låda och strö var tillbaka efter en vecka. Vi gjorde så här: 1) Dörren stängd i ca en månad. Totalförbjudet för katterna. 2) Katterna fick vara i rummet när sonen var där och kunde se vad de gjorde. Vi la torrfoderbitar runtom i sängen som katterna fick äta. Vi lekte även med katterna i sängen. Detta för att sängen skulle bli något annat än toalett! Katter äter och kissar inte på samma ställe. 3) När det gått lång tid utan någon olycka så lämnade vi dörren öppen när vi var hemma, men stängde fortfarande till rummet när vi var på jobbet/i skolan. Efter detta har inga olyckor skett - förrän nu ett år senare, när vi var bortresta en vecka med kattvakt! Jag kan inte säga varför, jag har hört att katter som har separationsångest kan kissa på det som luktar av den person de saknar, men jag har inte så stor kunskap om det. Vår ena katt är väldigt väldigt fäst vid sonen dock. Det kan också vara att jag blandade den vanliga kattsanden med en annan vid tillfället, och att de var ensamma mycket blev stressoren som blev för mycket. Jag har också haft en jourkatt som kissade fel pga att han gått länge okastrerad, det beteendet klingade av men när han blev ensam ökade helt klart felkissandet. Jag tycker absolut att ni ska hindra katten från att göra fel för att bryta vanan. För varje gång som katten kissar i t ex sängen så befästs den vanan mer. Det krävs att hela familjen samarbetar. Man kan inte resonera som så att man "borde" kunna ha dörrarna öppna. Och sist men inte minst, så är det djurplågeri och kriminellt att "slänga ut" ett djur, om ni menar det bokstavligt som att släppa ut katten och sluta ge den vård och mat. Däremot är det helt lagligt och inte plågsamt att avliva hos veterinär.
#22 jag tror inte en till låda hade hjälpt, och att ha 2 lådor låter för mycket för mina föräldrar så det kommer nog inte att funka, men Felliway kan jag ta och köpa!
#23 du hade faktiskt en jättebra plan! Problemet med det är att nu får inte katten vara där överhuvudtaget, det är liksom totalt förbjudet och så fort de ser att han är där inne, (spelar ingen roll vad han gör, typ om han ligger ner på marken eller sover på sminkbordet mm) de slänger ut han direkt. Idag så kissade han på deras säng för att de hade inte stängt dörren tillräckligt mycket och han lyckades öppna den. Slutade med att jag blev väckt 5 på morgonen och det blev ett enormt gräl och han blev utkastad (dock är katten rädd för att vara ute så det slutade med att den kutade in direkt och gömde sig)…så nu har jag honom bara i mitt rum. Här inne har han mat och toa tills jag har klurat ut hur jag ska ta mig till…
Jag förstår mig inte på dina föräldrar. Man tycker ju att dom borde vara extremt noga med dörren till sovrummet eftersom han verkar kissa mest där. Det dom gör är ju att ge honom möjlighet att fortsätta med beteendet samtidigt som dom klagar. Så kan man ju inte hålla på.
Umgås dina föräldrar något med katten? Leker, kelar, borstar, klipper klor och ger mat? Eller de ger honom ingen uppmärksamhet?
Var tänker dina föräldrar han ska om han inte får bo kvar?
#25 De försöker stänga dörren men vissa gånger så glömmer de och när jag säger till de är deras svar att de borde inte stänga sitt rum och vara så försiktiga med det i sikt egna hus. Mina föräldrar umgås inte så ofta med han det är mer att de vet att han existerar, klappar han då och då men det är allt. Dock så ger jag och min lillasyster (enda barnen) han väldigt mycket uppmärksamhet.
De tänker väl inte mycket på det utan som sagt mamma slängde ut han igår på gatan utav frustration. Deras rum ryker av kattpiss och vardagsrummet är inte bättre..
#26 Jag hade ALDRIG glömt att stänga dörren om en katt hade min heliga säng som toalett ;) Förstår att dom är frustrerade. Men det är ju inte som om du valt att hamna i situationen ni nu är i. Så jag tycker de kunde anstränga sig med den enkla saken för att förhindra att det går så långt att bara sängar duger. Det är ju inte effektivt om du gör allt du kan för att lösa det och så glömmer dom sin uppgift så det händer igen.
Tyvärr verkar dina föräldrar i princip ha bestämt sig för att katten ska bort. Fullt förståeligt eftersom kattpiss stinker och är väldigt otrevligt att sova med. Går ju inte riktigt att få bort allt från sängar. Och det har håll på ett tag så de tror nog katten alltid kommer göra så.
Kanske är en omplacering inte fel. Djur känner ju våra vibbar och speciellt negativa sådana. Och det är nog obehagligt för djuret som inte förstår det.
Och miljöbyte kanske är det som hjälper mot fel kissande.
Hoppas ni lyckas hitta vad som gör Att han kissar fel. Om inte och han omplaceras hoppas jag det hjälper så han inte fortsätter där och blir utkastad igen. För det är väl omplacering dina föräldrar menar när dom säger att dom ska kasta ut honom?

Slängde ut? Bor ni i hus? Så nu bor katten ute? Har han skydd där? Mat och vatten? Stannar han nära huset?
#27 Jag vill helst inte att han ska omplaceras eller skickas till ett katthem för han är verkligen mitt allt! I mitt rum har han inte ens kissat på min säng. Funderar på att låta han "besöka" en ny del av huset varje 3 dagar-1v och ta det från där.
#28 Vi bor i ett ganska stort hus och han är en katt som är livrädd för att vara ute. Han är en innekatt och har aldrig under sina 3 år sätt en tass utanför huset så när hon "kastade" ut han sprang han in igen och gömde sig.
#29 Fruktansvärt att din mamma som är vuxen slänger ut en innekatt. Han kunde sprungit iväg llivrädd och blivit påkörd eller inte hittat hem. Din mamma borde få höra ett och annat om hur man hanterar djur.
#30 Mm, Det var direkt efter att hon kommit hem från jobbet och sett att han hade kissat i sängen och vardagsrummet och hela huset rök av urin
#31 hade han tömt hela blåsan eller småskvätter han?
vad togs för prover hos veterinären, du skrev att veterinären sa att han var frisk? togs tex urinprov?
31# ja ett urinprov togs, och han tämjde hela blåsan
Problemet är mer dina föräldrar än katten! Hur svårt kan det vara att samarbeta med sitt kloka och empatiska barn? De borde förstå hur mycket katten betyder för dig och att du gör allt vad du kan för att komma till rätta med problemet. Synd att du inte kan slänga ut dina föräldrar - det vore en bra lösning annars.
Tycker synd om både katten och dig som hamnat i en situation där problemet inte kommer att minska med mindre än att dina föräldrar tar och kopplar in hela hjärnan och gör som du ber. Deras logik är ungefär som att "varför ska jag behöva låsa min bil för att inte få den stulen? Folk borde fatta att man inte rör något som inte är deras och varför ska jag behöva ha problem med att låsa?"
Håller med Katthemsmatten! Styrkekramar till dig Exotiica som verkligen kämpar! Tror du det går att prata med dina föräldrar? Om du sätter dig ner med dem och förklarar hur ledsen du blir när de inte anstränger sig, för katten betyder jättemycket för dig. Säg att du förstår att det är väldigt jobbigt för dem att katten kissar i sängen men att du har fått jättebra tips här på hur ni kan lösa problemet (t ex inlägg #23), om alla i familjen samarbetar! Fråga dem om de inte kan tänka sig att hjälpas åt med detta i två månader, för din skull? (Bättre att säga två månader och hoppas det löser sig snabbare, än att säga en månad och så är det inte helt bra än.) Håller tummarna för er! ❤
#34 och #35 Jo det blir väldigt jobbigt när man ska försöka göra allt själv och det är även frustrerande när de inte lyssnar på en. Men satte mig ner med de på frukosten och tog tag i det hela. Jag har lyckats få med de på att ge mig 1månad och 2v(gick inte med 2månader). Men pratade med de att han kissar mest i deras rum och att så länge de håller dörren stängd så borde problemet med vardagsrummet vara rätt så lätt att lösa då han bara kissar där ibland. Tog ett tag att övertala de men till sist gick de med på att stänga dörren tills jag har fått allt under kontroll. Är lite optimistisk när det kommer till vardagsrummet då problemet inte direkt är där men är nervös när det kommer till deras rum…
Funderar över att byta plats på lådan han inte använder så mycket? Kanske börjar använda den mer om det finns 2 st i vardagsrummet? Kattsanden är bytt och har köpt Felliway. Än så länge tar jag och går efter #23 men övriga tips uppskattas även!
#36 hur tas olyckan bort i deras rum + andra ställen som felkissas?
#36 Riktigt bra gjort av dig! Imponerad Jag har ingen egen erfarenhet av felkissande, men kan försöka sammanfatta det jag lärt mig från olika trådar om felkissande katter (inklusive denna) när man redan tagit katten till veterinär men konstaterat att den är helt frisk. 1) Håll dörren till sovrummet stängd. Efter ett par veckor får katten endast släppas in i sällskap med er. 2) Tvätta stället där katten kissar fel med ättika, även sängkläder, soffa, m.m. Det tar bort kisslukten för katten. 3) Lägg gärna plast eller vaxduk som "överkast" på sängen och soffan som skydd. 4) Strö ut godis/torrfoder på säng och soffa, katter vill inte äta och kissa på samma ställe. 5) Ge katten flera stora, öppna kattlådor med lerbaserad finkornig sand typ Classic gold label. Placera dem gärna parvis, så katten kan kissa i en och bajsa i den andra. Allt eftersom katten slutar kissa i sängen/soffan kan ni sedan ta bort de lådor katten använder minst. Men räkna med att alltid ha åtminstone två lådor per katt. 6) Placera lådorna på öppna, lugna, lättillgängliga platser men med ryggen mot en vägg, så katten har uppsikt men ändå känner sig trygg. 7) Ta bort eventuell huv och lucka på kattens lådor så att lådan inte blir äcklig inuti (huv och lucka stänger in lukten av kiss och bajs och då blir det äckligt för katten). 8) Rengör kattens lådor med klorin, då vill den gärna kissa där igen. 9) Ha tydliga rutiner, det fungerar lugnande. Stig upp, ge mat, lek m.m. på samma tid varje dag. 10) Plugga i Feliway, det sänder ut lugnande hormoner. 11) Lek och gosa mycket med katten (så länge den vill det, tvinga inte) så den får positiv uppmärksamhet och inte känner sig orolig. 12) Straffa inte katten, då blir den bara otrygg och ser er som opålitliga. Uppmuntra istället när den kissar och bajsar i lådan på ett lugnt och fint sätt. 13) Ev kan du ge kosttillskott som stärker urinblåsan, typ Cystease. 14) Det skadar inte att även berömma föräldrarna när de sköter sig! Ja, det är vad jag kommer på nu. Varmt lycka till! ❤
#37 Jag tvättar allt i tvättmaskinen med tvättmedel
#38 Tack så mycket!! Det var väldigt många och bra tips ska följa alla!
#39 Hoppas allt går bra nu! Berätta gärna hur det går 🙂👍
Exotica, du är ett föredöme för många kattägare. Så ung, men så målmedveten!!
Du får ett till tips av mig, som kanske inte någon skrivit! Ställ en kattlåda i varje rum! Sedan kan man flytta dem vartefter tillexempel mot toaletten! För att få katten bajsa i kattlådan! Något jag läste!😊
Kolla på kattstatus.se eller .nu, kommer inte ihåg men de har artiklar om kattkiss på fel ställe :) Tex att köpa UrineOff och DAX ytdesifination på apoteket :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hesjan allihoppa!
Sorry för att jag inte skrivit, varit upptagen och glömt av haha. Men allt har slutat och han har inte kissat fel på länge! Vi får behålla han !!!!
#44 Härligt! Det var riktigt bra nyheter!!!😀👍❤

Härligt! Hur gjorde ni?
Bra jobbat #44!
#46 Tog hjälp av alla tips jag fick här!