fästing en del kvar vad göra
ja vad göra för får bort hella
Ingen panik. Tvätta rent med alsolsprit eller koksaltslösning och håll koll på det de närmast 2 veckorna så det inte blir infekterat. Sedan ramlar det som är kvar av med sårskorpan.
Håller med #1! Ta det lugnt! Vi bor i ett fästingtätt område och alla katter som vi haft här har ibland drabbats av en massa fästingar, trots fästingmedel. Ibland har vi inte sett dom förrän dom blivit stora, ibland har delar blivit kvar när jag plockat bort dom. Och jag har haft katter i många år.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag minns en speciell sommar då jag varje kväll plockade 15-20 fästingar på vår katt som hade fastnat. Dessutom jade han flera lösa i pälsen som man fick försöka få bort så de inte satte sig på oss.
Jag la honom på rygg i knät och tog fästingarna med naglarna. Precis som kattöga skriver så hittade vi ändå ibland någon som vuxit sig stor.
Oftast blir en bit av huvudet kvar eller något ben men det brukar släppa så småningom.
/Maria