Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4667 ggr
Snuffles
0

Min katt åt en geting

Är det farligt?

CaptainBunchie
0

Om katten blev stucken och den får en allergisk reaktion eller svullnad i mun/hals, ja. Men oftast är det väl ingen större fara, bara håll noga koll på och var berädd på att akut åka in om det skulle behövas, skulle jag säga.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[AnimeV4]
0

Det som #1 säger stämmer.

Min fångade en geting på första försöket och sprang iväg med den idag😮

Fast jag räddade den efter att ha jagat honom lite. Han visste att han inte fick röra den, så han smet, den lille fulingen😛

Carmarino
0

#0 Hade en gång en katt som var suverän på att jaga (och döda) getingar utan att själv bli stucken. Vet inte om hon åt några av dem, men jag märkte inget på henne i så fall. Det är inte farligt så länge katten inte blir stucken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

Här har min Lakritz försökt att äta en geting och han fick en fläskläpp några timmar. Numera är han mer försiktig.

/Maria

[AnimeV4]
0

Leo sprang runt med en idag och eftersom sambon som inte har jaga-katt-med-geting-reflexen så hann det bli något. Men taggen var kvar så jag undrar om han blev biten eller rentav fick ett ben i ögat. Han kisar lite i omgångar men har ingenting där. Han är inte heller svullen utan bara lite irriterad, så han har fått ZilkEye-droppar och förhoppningsvis en läxa..😕

Det värsta är att getingarna flyger utanför våra fönster och försöker komma in dagligen. Luktar det gott här, kanske?😮

Lubsan
0

Jag hatar dom där getingarna, katterna tycker dock att dom är väldigt spännande så jag vågar bara ha öppet balkongen på kvällarna när det är lite kallare, annars får dom va med mig när jag är ute på balkongen. Siri blev stucken av en geting i början av sommaren, det svullnade upp vid sidan av munnen men det gick ner efter nån timme.

Uppkatten
0

Min ena katt blev stungen i tungan förra sommaren. Jag plockade ut gadden från tungan, och veterinären uppmanade mig sedan att ha noggrann koll på tunga/mun/ansikte i ett par timmar framåt så att hon inte skulle svullna för mycket. Hon svullnade ö h t inte, och veterinären sa att det är väldigt sällan som det blir allvarliga reaktioner hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CaptainBunchie
0

Det är ju en sån förbenad getingsommar i år. Önskar vi kunde utrota hela högen då de inte duger till något. De käkar bin och går helt oprovocerat på både djur och människor som kan få allvarliga allergiska reaktioner, USCH!
Jag har gräslig getingfobi med, så det får vara stänga fönster och dörrar, även om det skulle behöva vädras lite i värmen.

Rekommenderar att ha getingfångare, om ni inte har det.
Vi har en såndär i glas (länk), där vi hällt i en mix av honung och vatten som de drunknar i. Vekar effektiv mot flugor med! Så fler vidriga getingar dör där istället för att utsätta våra små missar i potentiell fara. :(

_

Carmarino
1

#8 Då kanske du avskyr följande också: äpple, päron, plommon, körsbär, jordgubbar, hallon och björnbär? Det är getingar som pollinerar dessa, så utan getingarna inga frukter eller bär. Så visst duger det till något.

Här och här finns lite mer information om bl.a. vad getingar är bra för och vad man ska tänka på för att minska risken för att man lockar dem till sig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

CaptainBunchie
0

#9 Nej, absolut inte. Jag är mycket medveten av att de gör gott för oss och miljön, men i och med att de ger sig på bin så går det nog på ett ut. Tycker det skulle vara mycket bättre om man tog bort getingarna och lät jobbet vara till bin och humlor, som inte attackerar en så fort man råkar gå förbi en soptunna.

Ju mindre getingar det finns, ju mindre fall blir det där bin äts/dödas av dem, ju fler bin överlever och frodas.

Så ser iallafall jag det.

_