Funderar på en andra katt
Hej! Jag har en kise på ungefär 1,5 år och jag funderar på om jag ska skaffa en katt till. Han är en devon rex och känner väl att jag inte riktigt kan underhålla honom så mycket som en kattkompis kunnat :) Men så funderar jag på hur relationen till katt nr två brukar bli? För det första funderar jag på om jag kommer bli lika nära katt nr två som nummer ett? Kommer katt nr ett fortfarande känna att han är viktig (jag förmänskligar säkert dem…)? Kan man gå ut med två innekatter i koppel? Kommer katt nummer två också lära sig att umgås med hunden som jag har lite då o då? Kommer katterna bli en liten flock för sig själva? Mycket funderingar! Vill bara inte kasta mig in i något :)
Bra att du tänker efter innan du skaffar en katt till. 😊 Jag tror inte du behöver fundera över din relation till den nya katten, den beror mest på hur du är med den nya, och hur aktiv och självsäker den katten är. Katternas relation med varandra kommer att utvecklas över tid, så snart din katt accepterat den nya. Eftersom din katt fortfarande är ung tycker jag du bör skaffa en kattunge, då går introduktionen snabbt och enkelt, och de två kommer säkert bli lekkamrater och sedan troligen bästa vänner. Det viktiga är om du har tid och råd att ta hand om en katt till, och om det finns tillräckligt med resurser för båda (klösträd, liggplatser, kattlådor, lek- och gos med dig, m.m.). Jag har tre katter som jag går koppelpromenader med ett par gånger i veckan. Jag går ut med en i taget, det är enklare så. Jag tror din unga devon kommer att uppskatta att få en kompis!😊👍