Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 477 ggr
Bästakompis
2016-08-25 12:43
0

Mängden mat

Min Lillan är faktiskt inte så slank längre, hon har gått upp från 3,6 till 4 kilo. Bobo väger 4,8 och är smal och lite mer aktiv. De har fått 2 bullar Mush var dagligen plus obestämd mängd burkmat. Om jag nu ska börja ha bättre koll på mängden mat, och jag räknar med att Lillans idealvikt är 3,6 kilo. Då funderar jag på att fortfarande ge dem 2 bullar Mush var och utöver det 100 g våtfoder till Lillan och 200 g till Bobo. De får Pussi burkmat men jag brukar växla mellan Mjau och Pussi eftersom de tröttnar efter ett tag. Kan det vara ett vettig mängd?

Scorpio97
2016-08-25 13:00
0

Det låter som en vettig mängd att börja med. Sen rekommenderar jag att väga katterna typ en gång i veckan, då ser du om du behöver ändra fodermängden. Det är nämligen väldigt svårt att säga hur mycket mat en katt ska äta, det varierar väldigt mycket.

//Jessie

Bästakompis
2016-08-25 15:27
0

Tack för svaret. Ja, jag får börja väga dem oftare och vakta dem när de äter sina portioner. Har varit för slarvig med detta, då Bobo ofta är lite rastlös och går iväg från maten, medan Lillan äter upp mer än hon ska.