Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 815 ggr
bella46
0

Katt lös i magen

Hej!
Har en kattunge på snart 10 månader som bajsar löst. Hon har tidigare inte haft direkta problem med att det är löst, utan mer att korvarna fastnat i pälsen. Men nu under sommaren har det blivit lösare. Förra veckan började jag ge henne fisk med uteslutning av hennes vanliga mat, den andra dagen var bajset redan så hårt att det nästan övergick till att bli förstoppning. Så fick då ge vanlig mat igen men med en fiskbit morgon och kväll. Men nu är det riktigt löst igen, senapsgult senaste gången hon va på toa.
Hon äter just nu Royal Canin Kitten Gravy och Hills torrfoder kitten med smak av tonfisk. Och det har hon ätit i ett halvår minst, bara torrfodret som kom in lite senare efter att jag fått en provpåse från veterinären.
Några tips på vad jag kan göra? Många verkar rekommendera Mjaus blötmat, som hon för övrigt fick hos sin uppfödare. Men då vi inte hade någon koll på kattmat då så trodde vi att det bara var skitmat och köpte annat istället.
Hon kastrerades i Juni, kan det vara läge att köpa mat för kastrerade katter istället?

Tack på förhand!

bella46
0

Kan tillägga att hon nu i somras började att gå ute själv också, så vad hon äter ute kanske också kan påverka? Hon äter väldigt mycket flugor och flygfän.

annzoo
0

#1 som utekatt kan hon ju bli matad av de som gör henne lös i magen. Du skrev att torrmaten kom in sist har du testa att utesluta den helt och bara köra blötmaten?

bella46
0

Nej det har jag inte gjort, kan vara värt att testa.
Men att hon är dålig på att dricka vatten, kan det påverka magen så?

[AnimeV4]
0

Kan genast att säga att Royal Canin är ett av de sämre fodersorterna. MJAU är däremot jättebra, så jag tycker att du ska börja ge bara det istället. Om magen knasar sig och blir värre kan du ge ex. Pro-Kolin för att balansera den.

annzoo
2

#3 nä men dricker katten dåligt samt har diarré kan de orsaka uttorkning och kan behövas vätskas upp hos veterinären. Om du nyper åt nackskinnet, far de tillbaka på en gång eller stannar de kvar? Stannar de kvar eller går sakta tillbaka är katten uttorkad.
Vattenfontän är annars bra sätt att få katten dricka mer eller sätt ut flera vattenskålar..

bella46
0

Ja ska nog ta och börja övergå till Mjau. Får hoppas att hon gillar den maten :)

När hon har diarré dricker hon bättre och när jag hade henne på "fisk-diet" drack hon upp vattnet i skålen. Har dock upptäckt att hon ofta är och dricker bakom duschkabinen.. Hennes nackskinn åker tillbaka på en gång. Men det är min mamma som tidigare haft katt som tycker hon dricker dåligt i jämförelse med de hon haft. Tror själv det är ganska lugnt när hon äter så mycket blötmat.

[AnimeV4]
0

#6 Jättebra! Kycklingleverbitar med gelé går hem hos vår katt. Han får även mush ibland och då kan man blanda med vatten och göra som en soppa. Väldigt bra för vår katt som inte gärna dricker🙂

bella46
0

Tack så mycket för tipset! Det ska absolut testas :)

mariesdotter
0

Min 6-månaders var väldigt lös i magen i över en månad, började efter ca en månad i nya hemmet, och på inrådan av veterinär (hos vilken vi dessutom var hos på koll), gav jag henne hills i/d för magbesvär, både blötmat och torrfoder, samt fortiflora varje dag. Två gånger om dagen (utöver små måltider ca varannan/var tredje timme), lade jag hills i/d torrfoder i blöt och lät stå och sörja till sig i ca 20 minuter, silade av och blandade i en halv fortiflorapåse. Då fick hon i sig mycket vätska också. Vet inte vad det beror på, det gick över så småningom och nu kan hon äta vanlig blötmat igen. Så testa hills i/d, det är jättebra mot känsliga magar (enligt min erfarenhet).

[AnimeV4]
0

#9 Nu är jag lite tvärsemot. Principen är jättebra, men typiska veterinärfoder såsom Hills och Royal Canin är verkligen inte bra då de innehåller så mycket spannmål. Jag hittar ingen bra förklarande text om det just nu, dessvärre. Men självklart. Funkar veterinärfoder för ens katt under en tillfällig period är det ju jättebra🙂

bella46
0

Jag har ju Hills torrfoder till henne, och har nu tagit bort dem för tillfället och ska se om det är spannmål hon är känslig för. Men om det inte blir någon skillnad efter det och foderbyte till Mjau så ska jag testa ditt tips om i/d. Så tack för tipset :)

mariesdotter
0

#10 jag vet att torrfoder inte är bra, mina äter inget sånt alls. Men just under den relativt korta perioden så var det bra för lillskruttans mage.

[AnimeV4]
0

#12 Okej, då missförstod jag. Skönt att det funkade!🙂

kattöga
2

Byt mat försiktigt, fasa in foderbytet långsamt. För snabba vändningar och förändringar med maten gör ofta att dom får magbesvär, diarré t ex. 

Byter du till Mjau (vilket är bra), så börja med att byta ut någon tesked av den mat katten äter normalt mot Mjau, öka med ytterligare någon tesked efter några dagar. Fortsätt så tills den "vanliga" maten helt har ersatts med nya maten.

Kattens mage är känslig för foderbyten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
0

#14 Håller med!

Var själv ett urkasst exempel..😊

bella46
0

Jag tror inte foderbyte har varit problemet i min katts fall då den ätit samma mat i någon månad innan problemet kom. Om inte foderbyte hjälper i långsam takt, så börjar jag tro att det är stress från att vara utomhus. Hon brukar alltid vara lite hispig när hon kommer in och brukar kuta in, så hon är nog inte bekväm med alla andra katter och ljud ute. Men hon envisas att få gå ut varje dag och skäller på mig om jag inte förstått att hon vill gå ut en sväng 😉
Och tack för tipset med foderbytet! Funderade på hur långsam man skulle va på ett ungefär, mycket klarare nu :)

bella46
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan glatt meddela att hennes avföring börjar redan bli bättre. Har inte gett henne nå torrfoder denna vecka (förutom lite av en testpåse som inte innehöll spannmål). Just nu verkar det som att det varit spannmålets fel så om det fortsätter vara såhär bra blir det verkligen inge mer spannmål.
Mjau verkar även gå hem då hon glatt äter det, än så länge i alla fall, är en typisk kräsen dam ;)
Zoey tackar innerligt för alla tips!

[AnimeV4]
0

#17 Åh, vad glad jag blir för er! Kul att maten uppskattades👍