Transportbur och sele?
Halloj. Är ju på "g" att köpa kattunge och har lite frågor om diverse tillbehör 🙂
Transportbur: Det finns ju många olika sorter/märken och antingen är de väl i typ hårdplast med springor och gallerdörr eller så är de av något mjukare material - ser ut som kraftigt tyg och med lucka som stängs med dragkedja.
Vilken sort är bäst säkerhetsmässigt, behändigast etc? De i "tyg" är de stabila eller väldigt "sladdriga" Tänker på att jag kommer att transportera min blivande kisse i bil en hel del till t ex veterinär, en tur till skogen för äventyr i sele och även ta med till vänner ibland. Man bör kanske inte ha buren lös i bilen utan kanske sätta fast den i säkerhetsbältet - eller hur gör ni?
Sele: Kommer att börja sätta på kattungen en sele relativt snabbt för att den ska vänja sig - men duger vilken sort som helst? Den ska ju sitta bekvämt men ändå minimera risken för att katten kan smita. Vad ska man tänka på här?
Kattgrus: Är det enbart Everclean som är något att ha? Man kan få det intrycket om man tittar på vad folk skriver om på olika forum etc. Men det måste väl ändå finnas andra liknande sorter som också är bra. Det jag vill ha är ett klumpbildande strö. Har kollat på min närmaste affär och de har inte Everclean men däremot ett antal andra t ex Cattia, Pussi kompakt, Miss Cat, Ica Kattsand + några till som jag inte kommer ihåg.
Det är inte priset som avgör för jag vet att de lite dyrare sorterna många gånger kan vara mer dryga men jag vill gärna kunna köpa det i min ica som ligger nära om det är möjligt.
Doftande kattgrus: Såg att t ex Cattia även har en sort med lite lavendeldoft och tror mig även ha sett att andra märken (t ex Everclean) har doft på vissa påsar. Vad tycker kissarna om det? Någon som varit med om att de ratat lådan pga doften?

Inga kattsvar, men en liten burrecension.
Jag har en bur i kraftigt tyg till den lilla hunden. Buren är relativt enkel att bära och känns stabil. Eftersom den både har handtag och axelrem kan den bäras på axeln. Den är hopfällbar, så den kan lätt stuvas undan när man inte använder den. Slarvar man med att stänga blixtlåset kan djuret ta sig ut. Buren har en lös plastbotten, men en liten dyna. Dynan är tillverkad av vit teddy och blir lätt solkig, så jag har bytt den mot en gammal frottéhandduk istället. Det går att fästa den i bilbältet och man kan säkert ställa den i bagaget om man har ett lämpligt galler (säker transport av djur i bil är ett kapitel för sig, det finns säkert ett antal trådar om det). Går ofta förbi en veterinärmottagning och det verkar som de flesta har hårda burar till sina husdjur.
Jag skulle personligen aldrig ha en canvas(tyg) bur till något djur i transportsyfte. Här är det atlas burar som gäller till mindre djur(katt, kanin o.s.v.) och hunden åker i sele. Dels är katter utbrytarkungar och kan lätt ta sig ur en canvasbur om de vill det, vet en katt som tagit sig ur en plastbur liknande atlas också men det är ju svårare för katten. Däremot är en canvasbur utmärkt koja och säkert bra på utställning då de är små och smidiga.
Transportbur: Jag har haft en tygbur och den var inte så stabil i sidorna. Dom lutade in och det blev trångt för kattungen. Jag köpte ganska snabbt en atlasbur i hårdplast. En plastbur är också bättre om katten skulle kissa, bajsa eller kräkas under bilresan. Tänk på att buren ska vara minst 50 * 30 * 35 cm.
Sele: I princip vilken sele som helst går nog bra att använda för att vänja men ska du gå ut med kattungen så är det ju viktigt att den är rätt storlek så du kanske behöver en kattungesele. Tänk på att selen bör ha en rem från bandet runt halsen som går mellan frambenen till bandet under magen. Har den inte det och katten drar så läggs all tyngd på halsen.
Endel gillar puppiaselarna, finns olika sorter och vill man ha en sån rekommenderar jag en som är justerbar runt både hals och mage. Puppiaselarna sitter dock ganska tätt bakom armbågarna. Men det är relativt svårt att hitta en sele som inte sitter tätt bakom armbågarna. Jag har därför till min ena katt sytt en egen och till min andra har jag sytt om en puppiasele(förlängt ryggbandet och under magen).
Sand: Använd till och börja med samma sand som uppfödaren. Everclean och extreme classic är populära, four friends är likvärdig som dom. Självklart kan man använda tex cattia eller pussi kompakt om man vill det. Däremot är dom gjorda av betonitlera och det går inte att bränna upp vilket gör att det bildas berg av Kattsand på soptippen. Jag håller på att gå över till soft cat som är växtbaserad, biologiskt nedbrytbar och dammar ingenting. Kostar lite lite mer men hittills har den varit lite drygare än betonitsand.
Doftande kattsand: Vi har aldrig använt parfymerad Kattsand. Däremot är jag kattvakt åt en katt där dom använder det och det är väl enbart för människans skull att man vill att det ska lukta bättre när man rengör. Men luktar bajset illa kommer man känna det ändå. En grej jag tänkte på idag var att man vill hålla munnen stängd när man rensar för annars smakar det parfym(i mitt fall lavendel) i munnen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag använder Cattia Kattsand och tycker den är billig, bra och lätt att få tag i. Jag är kattvakt nu åt en kisse som använder Pussi, men den är mycket dyrare och sämre. Det är lösa klumpar när det är nykissat, och stenhårda när de har legat ett tag, har man då otur så att katten har kissat mot botten så sitter det fast som cement. Har aldrig det problemet med Cattia. Everclean och andra dyra märken är att kasta pengar i soptunnan enligt mig. Ett tips är att använda hundbajspåsar till att slänga klumparna i. Lagom stora för ändamålet. Lidl har tunna men starka bajspåsar med knythandtag. Jag har canvasbur till mina två. En stor som båda får plats i. Den går att öppna i taket och gör det smidigare om katten är motvillig till att gå i buren. Och så en liten om jag bara ska frakta ena katten, till exempel bära hem från promenad. Jag vet att hårda burar är säkrare, men jag har haft en katt som spjärnade emot som en galning när man försökte stoppa in honom i den lilla dörren fram. Det blev liksom en traumatisk upplevelse för både honom och mig. Canvasburarna är riktigt stadiga, problemet är att dragkedjorna kan gå upp om en katt pillar tillräckligt mycket. Vad gäller selar så verkar det vara väldigt olika hur katter beter sig med sele på och vad de accepterar, vissa försöker åla sig ur och andra kommer inte på tanken, vissa upplever hårda kanter och tyngd i selen starkt och andra accepterar vad som helst bara de får komma ut…Jag skulle i alla fall välja bort selar som inte går att ställa in så mycket. De får inte sitta för löst.
När vår hankatt blev kastrerad så vet jag inte va de gjorde med honom men tror inte att han kissat på hela dagen och när han satt i transportburen på vägen hem så kunde han väl inte hålla sig längre. Nu är det ovanligt att katter kissar i transportburen men det va himla skönt att den va i hårdplast och lätt att tvätta av i duschen när vi kom hem.
För att den ska va mysigare så har vi en dyna i och halkskydd för mattor under så att dynan inte ska glida omkring.

Tack för svaren men nu är det lite för sent eller vad man ska kalla det 😃
Missförstå mig inte för mitt kattköp är ingen impulshandling - jag har planerat det sedan en tid tillbaka. Jag ville ju helst försöka hitta en kisse nu inom det närmaste eftersom jag har ytterligare 2 veckors semester. Vill inte hämta en liten en och sen bara överge den för jobbet även om jag bara jobbar deltid.
Det var jättemånga som ringde på annonsen så jag for dit igår med andan i halsen och på vägen fick jag köpa transportbur, kattlåda + sand etc. Tänkte att om jag gillade någon av kissarna så varför vänta att hämta? De är 13 veckor och leveransklara och jag är ledig 😎
Hade jag å andra sidan INTE fastnat för någon så hade jag ju ändå behövt grejerna förr eller senare.
Kom dit och ringde på dörren och blev förälskad innan jag ens hade hunnit ta av mig skorna! ❤️
Det var bara så att MIN kisse fanns där! Mamman och ungarna kom direkt och hälsade och var inte blyga för fem öre - men EN av dem utmärkte sig direkt. En korthårig grårandig han-unge snurrade runt mig hela tiden och ställde sig på bakbenen och sträckte sig upp mot mina ben. PRECIS en sådan jag önskat mig. Det fanns långhårig kisse också och visst var den jättesöt men jag såg den knappt för MIN lille buse <3
Självklart sansade jag mig efter ett tag och kollade igenom den - pigg och alert med klara fina ögon och underbart rena öron etc. Jättefin i hullet och fin päls.
Så jag bestämde mig där och då och körde hem med honom.
Jamade i princip hela vägen hem men direkt när vi kom hem och jag släppte ut honom så gick han på kontrollrundor, t om lekte med bollarna jag fått från säljaren, busade lite med mig etc. Inte ett dugg rädd även om han förstås kände sig lite vilsen och jamade ibland. Men kom när jag kallar de på honom och jag har fått en riktig spinn-maskin! Spinner när man bara petar på honom och ibland bara man tittar på honom 😍
Jag fick mat som han var van med med mig i en påse, en sele med koppel, några leksaker etc.
Maten är torrfoder men den tänker jag byta ut så småningom. Tänker fodra med Mjau blötmat samt även lite färskfoder men vill inte byta för snabbt så tänker fasa ut det.
Dock fick han lite Mjau blötmat igår som smakprov och han älskade det!
En fråga: En kattunge på 13 veckor - hur många ggr hade ni utfodrat?
Angående transportburen så hade de rätt många att välja på i djuraffären men jag valde en av märket Racinel - står så på bruksanvisningen i alla fall. Det är hårdplast och burdörren var väldigt enkel att öppna och stänga. (Inte för katten dock)
Det finns säkerhetsskruvar på den också som man kan skruva åt ifall man vill vara säker på att den inte delar på sig mellan lock och botten.
Sanden jag köpte var (lustigt nog) Cattia vilket visade sig vara samma som säljaren använde. Får se vad jag tycker om ett tag men kissen gillar den i alla fall för han har varit där och både kissat och bajsat ett par ggr.
Nu ska jag sätta mig och verkligen kolla igenom vilket försäkringsbolag jag vill ha - får passa på nu när lille Milton sover för det är näst intill omöjligt att göra något seriöst vid datorn annars. Han trampar runt på tangentbordet, stångas i mitt ansikte, spinner och trampar runt och kollar bakom skärmen etc etc <3

Puppia kattsele är bäst. Vi använder gulliver transportbur i hård plast. Vi använder Catrin extra Kattsand till kattlådorna billigare än everclean men lika bra http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.24.3401/catrine-premium-extra-kattsand-75kg

Hittade en transportbur som man kan sätta fast med bälte i bilen http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattburar_transport/pransportbur_plast/413455
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!