Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 734 ggr
VT4ever
2016-08-12 17:22
0

Osäker katt? Devon rex

Har skrivit inne på rexkatter men sidan verkar inte lika aktiv som denna så skriver här med :)

Hej min ena hane som jag köpte i februari är omplaceringskatt på tre år. När jag fick honom tog jag och kastrerade på en gång. Han viftar på svansen  så fort när man tar på honom. Man kan hålla i honom en stund men sen vill han ner från famnen. Han kommer inte och lägger sig i knäna och om han ligger någonstans och man börjar klappa honom så viftar han som vanligt på svansen och spänner sig lite för man ser det på klorna att han inte är avslappnad.  Uppfödaren sa att han var väldigt kelen som liten och gillade att hoppa upp på axeln som sin far då fadern hade jättefint temperament.  Han är Devon rex. Det känns som att han är osäker och kanske därför viftar på svansen då han är osäkra på oss?  Vi har som sagt inte hunnit ha honom änns ett år då vi köpte honom i februari,  det kanske behövs mer tid för honom att bli trygg med oss? Jag vet inte men vad tror ni? Är nybörjare på katter. Vad kan jag göra, har ni nå tips? Kan tillägga att i början så hoppade han på mina axlar men jag råka skrika av ren instinktivt pga smärta då han använda sina klor och såklart blir han ju rädd om man skriker till. Nybörjarmisstag att låta högt. Så efter det så hoppar han inte längre, kan hända ibland men mkt sällan.

Bästakompis
2016-08-12 18:36
2

Det är inte säkert att han är osäker för att han viftar på svansen - olika individer använder svansen på olika sätt. Men det låter som om han inte är så kelen av sig. Hur klappar du honom? De flesta katter reagerar positivt på att bli klappade och kliade på huvudet och runt öronen och under hakan. Om en katt är osäker så är det där man börjar, inte på kroppen. De har sina känsliga ställen som individer också, vissa hatar att man tar i tassarna eller i svansen t ex. Så det får man vara lyhörd för. Sedan är det inte så många som vill bli hållna i famnen. De allra flesta katter är som din, tycker att det är OK en liten stund, sedan vill de ner. Hur menar du med att det syns på klorna att han är spänd? Jag tänker på när en katt växelvis spretar med/kniper ihop tårna, då är det som att den mjölktrampar lite och det är ett tecken på att den trivs och är trygg.

burmamys
2016-08-12 19:11
1

Tycker du fått bra svar från Bästakompis 😊 För att få katten lite mer kelen kan du testa några saker. a) Tänk på vilken energi du har när du umgås med katten, viktigt att vara lugn och avslappnad och positiv 😊 b) Lek med vippa och ge sedan lite mat från din hand, så han förknippar dig med positiva upplevelser. c) Klia och smek vid öronen och längs käklinjen ner mot hakan, där har katten doftkörtlar och då får du kattens doft på dina händer vilket gör att han känner sig mer trygg med dig. d) Om katten visar intresse för det kan du lära den enkla tricks som "sitt" och "vacker tass" så att ni båda blir mer uppmärksamma på små signaler i kommunikationen mellan er, det utvecklar relationen och gör honom mer trygg och kontaktsökande. Ett trick kan ju sedan vara att sätta sig i ditt knä? e) När han vant sig vid mer kontakt kan du börja med långa långsamma smekningar längs kroppen, från huvud till svansrot. Smek liite långsammare varje gång, det brukar vara väldigt avslappnande och njutningsfullt för katten 😊 Med lite tid och tålamod bör han bli mer intresserad av att vara nära dig och kela. Tänk bara på att det är viktigt att allt sker på kattens villkor, du ska helst avsluta lite innan han tröttnat. Lycka till! 😊

VT4ever
2016-08-12 19:25
0

Jag klappar honom vid huvudet och längs ryggen, men märker att han viftar mer om jag klappar på kropp istället för huvud. Han spänner tassarna lite, drar in dem.  Har provat feliway första månad jag hade dem och det var bara positivt skillnad, så har köpt nu refill så får vi se hur han reagerar :) En på rexkatter sa att man måste ge han tid för det är olika för olika katter hur fort dem knyter sig an och känner sig helt trygg :) Brukar leka med vippa men ska testa med lite mat också efteråt, tricks ja det borde jag testa :P Tack för era tankar och tips. Uppskattas 🙂

burmamys
2016-08-12 21:56
0

Hoppas det går bra för er! ❤