Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1306 ggr
Kirnzy
2016-08-11 11:35
2

"Huskatter"

Varför är det så många personer på den här sidan som är så på/aggressiva när det kommer till "raskatter" utan stamtavla? Typ om någon säljer en ragdoll utan stamtavla. Så kan man väll såklart inte göra, det är ju bara en vanlig huskatt?? Eller en "blandras" mellan Maine coon och norsk skogskatt? Det är ju faktiskt fortfarande en blandras även om det är en huskatt. Det är ju ändå en ragdoll, kanske inte 100% men katten är fortfarande av den rasen. Nu vet jag att många skriver att en katt är 25% ragdoll, 25% birma, 50% bondkatt, bara för att få mer pengar från de och det gillar inte jag heller. Det är då bättre att kanske skriva att det är en huskatt med ragdoll och birma i sig. Men på den här sidan verkat det helt oacceptabelt att göra så. Varför? Om jag skulle köpa en huskatt, så skulle jag iallafall vilja veta vilka raser föräldrarna var, om de visste det. Som när jag (min familj då) köpte en katt som var Maine coon/norsk skogskatt (mamman norsk skogskatt och pappan renrasig Maine coon) så såldes hon som en bondkatt, men det var ju ändå bra att dom sa vilka raser hon var av eftersom då visste vi lite mer hur hon skulle vara. Även om alla katter av samma ras inte är likadana så är det faktiskt skillnad på ragdoll och sphynx. Så alla katter utan stamtavla är huskatter, så säger jag inte riktigt emot. Men om en katt är 50% perser, 25% ragdoll och 25% birma och har stamtavla, är det då "tillåtet" att säga att det är en blandras då? Eller är det fortfarande bara en huskatt? Eller är alla katter huskatter om de inte är 100% renrasiga med stamtavla? (Enligt er då)

Calcifer
2016-08-11 11:39
5

Därför att folk oftast luras och svindlar när de säger sånt då det är helt irrelevant. Finns det inte stamtavla är det en huskatt. Sen kan den ha 30% perser, 40% skogkatt och 30% panter om den så vill. Fortfarande en huskatt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2016-08-11 11:41
3

Det kan ju givetvis hända en olycka och två raskatter av olika ras parar sig men det är ju knappast vanligt och känns oseriöst om det är planerat.

Ja, en katt utan stamtavla är en huskatt.

/Maria

Kirnzy
2016-08-11 11:44
0

#1 ja, va det inte det jag sa? #2 vad för olycka?

Calcifer
2016-08-11 11:47
1

#3 Ja, och jag svarade på ditt "Eller är alla katter huskatter om de inte är 100% renrasiga med stamtavla? "

Svaret är JA. Har de inte stamtavla är alla katter huskatter.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2016-08-11 11:47
1

#3 Du förstår säkert vad jag menar.

Att två raskatter av någon outgrundlig anledning parar sig som inte var tänkt.

/Maria

Kirnzy
2016-08-11 11:51
0

#4 det var en följdfråga till denna frågan "Men om en katt är 50% perser, 25% ragdoll och 25% birma och har stamtavla, är det då "tillåtet" att säga att det är en blandras då?" #5 nej, förstår inte riktigt..

burmamys
2016-08-11 11:57
4

Stämmer att det finns skillnader i det typiska beteendet hos olika kattraser. Problemet med att skriva procentsatser för rasinslag är dels som tidigare sagts att det lurar många kattungeköpare att tro att kattungen är "finare" än andra huskatter, så de går med på att betala mer för kattungen. Det andra problemet är att föräldrarna, även om de är renrasiga med stamtavla, inte var avsedda som avelskatter för i så fall hade de sålts som avelskatter till en registrerad uppfödare som följer kattfördundets regler och rekommendationer. Du kan också räkna med att föräldrakatterna inte blivit testade för de genetiska sjukdomar och skador som förekommer hos katter, vilket innebär att det finns en risk att kattungarna har medfödda problem. Så nej, jag tycker att man absolut inte ska stödja sådan "avel".

Karmatarerskanise
2016-08-11 11:58
1

#6 Vad är det du inte förstår? Maria gav dig svaret i sitt senaste inlägg.

Och det är en huskatt även om det är en blandning av två och man försäkrar den som huskatt.

MonicaLagerquist
2016-08-11 12:04
2

Enda gången man ev skulle kunna kalla en katt för blandras är när man under registrerade och kontrollerade former gör utparningar

Jag har själv sysslat en del med det då min ras som jag föder upp behöver en större avelsbas.

Stolt ägare till tre La permer

Kirnzy
2016-08-11 12:07
0

#7 det med procent håller jag med om! Så en katt måste vara "avsedd" som avelskatt? Hur är de det? Sen vet jag ingenting om kattfördundets regler eller rekommendationer.. Men "måste" en registrerad uppfödare föda upp renrasiga katter? Annars skulle de ju kunna föda upp ragdoll/birma katter (rätt så vanlig blandning?) och då är det ju ändå seriös avel. Och föräldrakatterna är testade för sjukdomar och så då? Sen säger jag inte heller att jag (!) stöder sån avel heller, för det gör jag inte.

Karmatarerskanise
2016-08-11 12:11
1

#10 Uppfödaren väljer så klart ut avelsdjuren som har de egenskaper/utseende och bra linjer med god hälsa för avel. De tar inte Bara två katter och skaffar kattungar.

Kirnzy
2016-08-11 12:13
0

#11 det sa jag inte..

Karmatarerskanise
2016-08-11 12:15
1

Du frågade om katten måste vara avsedd för avel. Du fick ett svar på det.

Kirnzy
2016-08-11 12:22
0

#13 okej, missförstod lite.. Men det finns ju många katter som har bra egenskaper, utseende och bra linjer som INTE säljs som avelskatter. Alla passande katter säljs ju inte till avel.. Isåfall skulle det väll nästan vara omöjligt att köpa en katt till sällskap som kommer från en seriös uppfödare? Skulle de kattungarna inte bara sälja som avelskatter då? För varför skulle dom inte passa om föräldrarna gör det (iallafall dom flesta, nån kattunge tar kanske något annat problem)?

Karmatarerskanise
2016-08-11 12:28
1

#14 Man använder så klart bara några få katter i avel. Hade man använt alla kan vi nog snacka inavel. Dessutom är de inte många uppfödare som säljer avel katter till privatpersoner.  De brukar sälja till riktiga uppfödare. Och andra katterna säljs som sällskap eller utställningkatter.

Katter är precis som oss. En del saker ärver man från sina föräldrar. Annat inte. Därför passar inte alla katter i avel bara för att föräldrarna gjorde det.

Kirnzy
2016-08-11 12:35
0

#15 ja, det är det jag menar, alla kattungarna säljs ju inte till avel. Jag undrar bara vad exakt som gör att de inte passar till avel, eller passar som avelskatt. Många kattungar har ju relativt likt utseende och egenskaper som föräldrarna, sen har dom ju bra linjer då också om föräldrarna har det.. Och "god hälsa för avel" vad menas med det då? utan självklara saker, vilket inte borde hända så ofta om föräldrarna har gärna hälsa och passar till avel.

Karmatarerskanise
2016-08-11 12:45
2

Finns mycket som gör att man inte väljer en katt för avel. Tex att en annan kattunge passar bättre. Det kan vara skönhetsfel, personlighet, missbildning mm mm. Man väljer kanske mellan två kattungar och väljer den med den mer ovanliga färgen. 

Som sagt blir inte katter alltid precis som föräldrarna. Och kattungar kan bli sjuka trots friska föräldrar. Precis som människor.

Sedan kan det vara så att kattungen visar sig vara opassande för avel när den bli äldre och används då inte.

[[pimey]]
2016-08-11 12:46
6

God hälsa innebär att föräldrarna genomgått diverse tester innan parning ägt rum och ser allt bra ut på ultraljud, blodprover osv kan man man para. Vi testar så vi ser att våra djur inte bär med sig något genetiskt och är även frisk i dagsläget. i en oerfarens persons ögon så kan man tycka att alla borde gå vidare i avel då de ser likadan ut men vi ser med andra ögon och håller inte katten typmässigt tex så får den hellre gå som sällskapskatt. Vissa katter kan utveckla skelögdhet, svansknick eller navelbråck och ska då definitivt inte avlas på utan gå till sällskap. En annan faktor är att det finns restriktioner från någon av föräldrarnas sida att endast honor få gå vidare i avel och inte hanar, inga avelsdjur får säljas efter den linjen då det redan finns för många av dom i avel redan osv. Detta måste vi respektera och vi har strikta regler att gå efter i vår avel. Skulle vi medvetet blandrasavla så blir vi utesluten ur förbundet och får aldrig mer registrera våra kattungar. Fertila katter får inte heller vandra fritt ute då de kan para sig med oregistrerade sjuka huskatter och dessutom få in smittor i katteriet. Vi avlar med KONTROLL och det gör inte oseriösa buskavlare utan de tar bara två katter som ej är testad och bara parar utan att veta vad som finns i leden och inte ens vet vilken blodgrupp honan eller hanen har!

Kirnzy
2016-08-11 13:47
0

#17 så är det ofta som man jämför katterna i en kull och väljer de som passar bäst i avel även om de andra passar bra också? Alltså at det inte behöver vara så att det inte behöver vara något fel på katten egentligen? Eller förstår jag fel? Katter med missbildningar eller något sånt var det jag i #16 menade som självklara saker. #18 bra svar :) Varför får man inte blandrasavla? Bara undrar lite, det här är inget jag kommer göra. Men om jag köper en katt från en seriös uppfödare, som sällskapskatt. Om det inte är något fel på den, den är helt frisk, men inte såld som avelskatt på grund av att andra katter passade bättre, vad tycker ni då om att den får kattungar då? Typ bara en kull. Tycker ni att det är okej eller är det bara seriösa uppfödare som får föda upp katter?

Karmatarerskanise
2016-08-11 13:54
1

#19 Det är fel att ta kull om man inte fått klartecken från uppfödaren. 

Att man inte får blandrasavla handlar om att man ju värnar om renrasiga katterna. Säger ju sig själv att man inte får blanda då.

[[pimey]]
2016-08-11 14:08
5

Vi alla uppfödare vill bevara dom raser vi har och med tiden förbättra vissa egenskaper och enda gången vi får blanda två olika raser är om vi ska göra en utparning pga att vi har vi smal avelsbas eller nu behöver förbättra en viss egenskap som den andra rasen kan bistå med men då måste vi fylla i mängder med papper och kattförbundet vill ha kontroll på allt vi gör så inget går fel till. Nu har jag själv inte gjort en utparning men det finns nog andra i gruppen som kan berätta mer specifikt om hur det går till. Det är otroligt fult och oärligt att först köpa en sällskapskatt av en uppfödare och sedan börja avla. Uppfödaren har gjort bedömningen att denna katt inte ska gå i avel av diverse anledning som tex för dålig typ, ibland kan riktigt snygga katter gå till sällskap men av den anledningen att uppgödsren själv kanske sparat och sålt en vidare i avel redan och inte vill att fler avkommor av samma linjer ska gå i avel. Man får respektera uppfödarens val och vill man börja med avel så gör man rätt från början och skaffa stamnamn och sedan börja knyta kontakter och sedan ställa sig i kö för en avelskatt. Ska man försöka starta ett seriöst katteri med att börja med att vara oärlig med uppfödaren ja då får man problem i framtiden att köpa katter då den uppfödaren kommer varna alla andra för dig för att du är oseriös.

[[pimey]]
2016-08-11 14:12
4

Många uppfödare idag bla jag kastrerar kattungar innan flytt just pga att folk är oärliga och vill köpa en sällskapskatt och sedan börja avla. Istället att från början säga att man är intresserad av avel för skulle folk göra det så skulle vi kunna hjälpa dem på bästa sätt att börja med sin avel. Jag och många är väldigt tillmötesgående av nya uppfödare men då vill man ha en rak och ärlig relation samt att man kan känna att man klickar med den personen.

burmamys
2016-08-11 14:18
5

#19 jag tycker det är bra att du frågar, för det finns säkert många fler som undrar över de här sakerna! 😊 Den enda gången en registrerad uppfödare får avla på två katter av olika ras, är när det finns ett genomtänkt och godkänt program för utparning. Det kan ske när en ny kattras ska etableras (t ex är ocicat en blandning mellan abessinnier och siames, burmilla en blandning mellan burma och chinchillaperser), eller för att bredda genpoolen (jag är själv fodervärd åt en katt vars pappa är burma och mamma är en thailändsk katt som man testat genetiskt och sett att hon har burmagenen cbcb). All seriös avel ska bidra positivt till att utveckla den kattras man avlar på. Även om de flesta kattungar säljs till sällskap så får man inte para sin katt med en katt av annan ras om det inte är av ovan nämnda skäl. De katter som väljs ut för vidare avel ska ha rätt temperament och typ, och de får inte ha något "fel" typ svansknick, navelbråck, vissa raser ska ha en specifik teckning, rätt storlek, form och vinkel på öronen, m.m., m.m. Ibland används en katt som är bärare av en genetisk sjukdom (och parar med en katt som inte bär på sjukdomen) och då vill man helst välja en unge som inte är det. Dessutom kan man ha restriktioner från avelskattens uppfödare, som pimey nämnde. Man bör inte heller avla på katter vars linjer är vanligt förekommande eftersom det kan leda till inavel. Den som köper en huskatt vars föräldrar är raskatter kan nästan räkna med att säljaren antingen är okunnig om avel (vilket är illa nog då man kan av misstag para katter som bär på samma sjukdom då de flesta sjukdomar förekommer hos många olika kattraser) eller rent av struntar i katterna och utnyttjar dem för att tjäna pengar. De senare är de som brukar ta ordentligt betalt och framhäva kattungarnas rasinslag.

Kirnzy
2016-08-11 14:46
0

Så det är alltså okej att avla på en sällskapskatt om uppfödaren tycker det är okej? #21 det jag menade var om det egentligen inte fanns någon som helst anledning till varför den katten inte skulle användas till avel. Eller att uppfödaren varken säljer den som "avelskatt" eller "sällskapskatt", alltså inte säger något om att katten inte ska avlas på. Om uppfödaren inte säger det, är det fortfarande inte okej att avla på den? Är det bara okej om dom verkligen säger att man kan det?

Karmatarerskanise
2016-08-11 14:48
2

Det är endast ok om man pratar med uppfödaren och denne ger klartecken. Punkt.

burmamys
2016-08-11 15:02
4

#24 Ja det är bara okej att avla om uppfödaren har gett sitt godkännande! 👍 Och då har man i regel en riktigt bra mentor, som kan hjälpa dig hitta en lämplig partner till katten och rent allmänt ge goda råd och svara på frågor. 😊 Den som är ny i avel har oftast ingen kunskap om olika linjer, när du frågar en erfaren uppfödare vad den kan se i kattens stamtavla så märker du vilken kunskap de har om olika katter och hur det gått för dem och deras ungar, både i avel och på utställning.

burmamys
2016-08-11 15:07
4

Om uppfödaren mot förmodan inte säger något alls om katten får användas i avel eller inte, så vågar jag ändå lova dig att hen vill veta dina planer innan du börjar avla på katten. 😉

Karmatarerskanise
2016-08-11 15:10
3

Köper man en katt och det inte talas om att den är till för avel så är det en sällskapskatt och inget annat.

Kirnzy
2016-08-11 15:13
0

Okej, tack for alla svar :)

burmamys
2016-08-11 15:19
1

Tack själv! 😊

Isvind
2016-08-11 19:25
1

Det är extremt sällan det faktiskt är de blandningarna som påstås. Oftast slängs det in skogkatt, ragdoll och allt möjligt bara för de är långhåriga.

Kirnzy
2016-08-11 19:27
0

#31 Ja det är väll så..