Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 5511 ggr
Karmatarerskanise
0

Kattlåda inne i badrum

När jag skaffade katt läste jag på så mycket som möjligt. 

Läste bland annat att man inte bör ha kattlådor inne i badrum eftersom det ofta blir fuktigt där inne och Kattsand suger åt sig fukt. Alltså det gjorde så att man behövde byta sand oftare. Låter logiskt.

Men har sett att många har kattlådan i badrummet. 

Finns här någon som haft både i badrummet och på andra ställen som märkt skillnad?

Accalia
1

De flesta kanske inte duschar så länge att de blir så fuktigt, därför de funkar med att ha den i badrummet? Har inte kattlåda så vet inte

Shirokaze
1

En av mina vänner har kattlådan i badrummet och en annan vän har den vid ett hörn i vardagsrummet. Jag har själv inte katt så vet tyvärr inte hur fuktigheten påverkar kattsanden eller något.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Tarotstollan
2

Jag har alltid haft mina kattlådor i badrummet men å andra sidan så står ju dörren alltid på glänt dit in, så jag har aldrig märkt att sanden blivit fuktig eller så.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Karmatarerskanise
0

#1 Hade för mig att du har katt?

[[pimey]]
0

Tycker det är så jäkla ofräscht att ha lådan på toan så jag har mina i ett speciellt kattrum och när vi bodde mindre stod dom i hallen

Volpes
1

Jag har kattådan i badrummet  och jag har inte märkt någonting av att sanden blir fuktig, och då tar både jag och sambon ganska långa duschar ibland.

Accalia
0

#4 jo jag har katt, men de går ut och går på toa

Ominous
0

Min katt föredrog alltid den jag hade i köket så jag tog bort den i badrummet. Men jag har först och främst väldigt litet badrum och dålig ventilation. 

Nu ska de renovera mitt badrum, så efter de tänkte jag ställe dit en till låda(så jag har 3). Får se om jag märker något :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Scorpio97
0

Vi hade kattlådan i badrummet i lägenheten vi bodde i förr, då märkes det inget. I huset vi bor i nu går det dock inte. Förmodligen för att badrummet här är mycket mindre och det därför blir mer fukt. Så vi har den i hallen istället.

//Jessie

flis
1

Har lådan i badrummet och det funkar bra. Dörren är ju alltid öppen  så det ventileras.

diva
3

Har inte lådan på toan för att jag gillar inte att ha sand på golvet då man ska duscha, eller gå på toa. Hur mycket man än sopar efter dom så blir det alltid sand på golvet. Jag har ju 5 katter så dom går ju aldrig på toa samtidigt. Har en låda i extrarummet, en låda i en liten hall och en låda i sovrummet.

Karmatarerskanise
1

Jag skulle aldrig ha kattlådor på toa. Dels pga att jag trots allt tror att sand suger åt sig fukten och dels för att det som sagt inte är trevligt att ha sand på golvet där inne.

Mina står i hallen så de kan se in i vardagsrummet och ha koll på läget när de går på dass.

Lusthan
0

Jag hade en låda på toaletten i en lägenhet men nej, det gör jag inte om igen. Sand överallt och det luktade helvete inne på toaletten. Jag tror nog också att sanden drog åt sig vätska för så illa är det bara nu om jag har dålig sand. Aldrig om jag byter sand ordentligt. Där då började det lukta nästan direkt.

Carmarino
0

Har alltid haft kattlådan i badrummet (har separat toalett), och inte märkt att den drar åt sig fukt. Som flera andra sagt så är ju dörren oftast öppen, så det blir inte fuktigare i badrummet än i övriga rum.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bästakompis
1

Har inte låda på toaletten för att det ofta blir blött på golvet och då kan man inte bara sopa upp sandspillet som oundvikligen blir från lådan. Det kladdar fast på golvet istället, så man måste moppa varannan dag om det ska se snyggt ut. En annan anledning är att katterna inte kommer åt sin låda när det är upptaget i badrummet. Vilket det kan vara ganska länge med två tonåringar i huset.

kattöga
1

Vi har en kattlåda i hallen utanför badrummet. Fast den används aldrig…..

Min mamma har dock kattlådan i badrummet. Dörren står alltid på glänt och jag har aldrig upplevt det som att sanden dragit åt sej fukt. Däremot följer sanden med utanför lådan. Det har hon löst genom att ha en gammal handduk eller tyg under lådan som är vidare än lådan, så det mesta av "överskottssanden" flyger ändå inte ut på golvet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
0

Vi hade lådan i duschen, men nu står den i hallen. Mest för att den är så otymplig att flytta in och ut ifrån badrummet.

Karmatarerskanise
1

#14 Även med öppen dörr blir det så klart fuktigare i rummet du duschar/badar i än i rum du inte gör det i. Speciellt när vi har sommar.

Carmarino
0

#18 Märker ingen skillnad. Luften i lägenheten är rätt torr över lag, och det är bra drag i ventilerna. Fast jag duschar oftast inte särskilt länge, så det hinner sällan bli imma på spegeln ens.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Karmatarerskanise
0

#19 Okey. Bra drag i ventilation hjälper så klart. 

Här existerar det inte 🤪

Men sanden hade ändå satt stopp. Hatar att trampa i sand. Speciellt när man har blöta fötter :)

Carmarino
0

#20 Har ju min lilla Swivel Sweeper stående utanför badrumsdörren, så jag kör alltid några varv med den innan jag duschar. Då blir det ingen kladdig sand att trampa i.

Att jag sedan har en katt som envisas med att kissa precis vid luckan till lådan, så att hon ofta trampar med någon tass i kisset när hon går ut, det kan ingen Swivel Sweeper hjälpa. Det blir kladdiga tassavtryck ändå, men bättre att ha dem i badrummet än på hallmattan - så mycket lättare att tvätta bort dem från  klinkergolvet än från mattan.Skrattar

Karmatarerskanise
0

Jag äger inga mattor 😂

Carmarino
2

#22 Har inte så många mattor jag heller, men ett par hallmattor har jag. De brukar oftast ligga i en hög längs väggen när jag kommer upp på morgonen. Det är katterna som åker kälke på dem under deras nattliga aktivitetsryck. Ändå är det gångmattor som är nära två meter långa. 🙂

Har fått byta ut matterna på bilden, för de blev uppslitna av all lek, och att katterna gärna använde dem som en extra klösbräda också. (Jo, det är Kattsand som syns på mattorna. Har bytt sort sedan dess, så det mesta av sanden stannar på mattan vid lådan numera.)

vendelay
0

Vi har testat att ha lådor på olika ställen. Dels i sovrummet, dels i vardagsrummet och nu på toaletten. Vi har haft samma slags sand i varje gång och kan inte påstå att det är någon som helst skillnad. Vi har bra ventilation, vi stänger i stort sett aldrig toadörren och ingen av oss duschar speciellt varmt eller länge om det nu påverkar. Lådan står längst in i badrummet, en halvmeter från vår dusch (som har väggar som stängs, men inte hela vägen upp till taket), och vi har inga problem med sanden i alla fall 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[nevamisse]
2

Enda stället jag tycker om att ha kattlådan är i hallen.

I badrummet vill jag främst inte få sand under fötterna när man går ut ur duschen, ofräscht. I sovrum, vardagsrum och kök där jag vistas mycket, vill jag absolut inte ha någon kattlåda.

jollycox
0

Vi har ena kattlådan i badrummet men vi duschar inte där mer än badar hundarna några gånger per år.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Wickedwoman]
3

Vi hade en kattlåda i hallen och en på toaletten när vi bodde i lgh men jag märkte ingen skillnad i fukt trots att vi hade dusch på toaletten. Dörren stod alltid öppen för att katterna skulle kunna gå in. Sand blir det ju så gott som alltid något när de hoppar in och ut ur lådan men det har jag löst genom att ha en dörrmatta (tunn från IKEA kostar 4 kr) som är utanför öppningen. Där fastnar det mesta av sanden och det som är utanför sopar jag till sidan när jag ser det (upp på mattan lixom). Har en liten sopborste på kattlådan som alltid ligger där. Sopar upp det varje morgon när jag har den dagliga rengöringen av lådan.

Jessicahagstrom94
0

Nä..har ena i badrummet och det är inga som helst problem med nåt.

[Rhonda]
0

När vi hade kattlåda med tak o lucka i duschrummet (toan) lade jag en hopvikt frotté handduk framför luckan. Den samlade upp sanden. Sanden inne i lådan blev inte fuktig. Nu använder vi PeeWee pellets med tillhörande låda - i duschrummet. Det blir bara några pellets om dagen som hamnar utanför.

tiger tok
0

Min kompis hade en kattlåda i vardagsrummet och en på toa,ingen skillnad alls! Katten använde båda lika mycket! Men kompis har sådana där med lock och en lucka in,det gör kanske att det inte kommer in så mycket fukt? Annars kan man väl bara ta ut kattlådan medan man duschar?

Karmatarerskanise
1

#30 "Bara"

Jag har 15kg sand i mina lådor som dessutom är stora. Så för mig hade det varit ett projekt var gång 😃

[AnimeV4]
0

#31 Lite liknande här. Därför orkar jag inte ha den i duschen. Om det inte varit så trångt hade det väl varit en annan femma, men nu behöver man knäcka ryggen av sig för att släpa ut den, fast om det nu stämmer med fukten så är det ju bara en bonus😃

[Sandi92]
0

Vi har en låda i badrummet och en i vardagsrummet. Har inte märkt att sanden drar åt sig fukt. Visst blir det sand på golvet, men vi har en sandmatta som fångar upp en del, plus att vi sopar ofta.

vendelay
0

Säger som #31 & #32, kattlådan väger ju MINST 15kg med all sand här 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tiger tok
0

Ja i och för sig blir det ju tungt,men jag tror inte att det ska vara problem med att ha lådan i badrummet! Men vilken sorts kattlåda har du Hera?

Karmatarerskanise
0

35 Catit Jumbo kattlåda White tiger från zooplus där jag tagit bort lucka och uppvikbara delen i taket. Hur så?

micki78
1

Jag har 2st kattlådor i badrummet, sanden blir inte alls fuktig trots att jag duschar med stängd dörr. Det kanske beror på vad för sand man använder, min blir inte fuktig. Visst blir det lite sand på toalettgolvet, med det sopas enkelt upp. Jag tycker katternas toaletter passar bäst inne i ett badrum, skulle inte vilja ha lådan i vardagsrummet exempelvis. Men det där är ju olika, vad man tycker är bäst.

tiger tok
0

Nä jag bara tänkte på om dem hade lucka och tak,som kanske kan stänga ute fukten? Men det verkar ju gå hur bra som helst för #37 ut,du kan ju testa att ha kattlådan i badrummet och funkar det inte flyttar tillbaka lådan?

Karmatarerskanise
1

Varför ska jag testa det? Jag vill inte ha dom i badrummet :) Dom står bra i hallen där katterna har koll åt alla håll.

tiger tok
0

Haha, jag missuppfattade allt! Jag trodde du ville ha kattlådorna i badrummet, och undrade om det gick eller om sanden skulle suga upp fukten… Jag förvirrad, näääää;)

Karmatarerskanise
0

Hehe. Var bara som jag undrade :)

Soleil72
0

Jag har en kattlåda i badrummet, har aldrig märkt av några problem med det. 🙂

Karmatarerskanise
0

#42 Har du något att jämföra med?

aloizias
0

VI har kattlådan i badrummet, men det är bra ventilation. Lådan står i denna möbel. http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.2003/mobel-for-kattlada

Eveo
0

Skulle vilja säga att det berott lite på vilken sand vi använt. Betonitsand har inte varit någon höjdare att ha i badrummet samtidigt som man duschat med stängd dörr. När vi sedan bytte till trä och växtbaserat så förändrades luften betydligt. Nu använder vi pellets och det funkar utan problem att ha i badrummet! Vi har för tillfället 2 lådor i badrummet, men den ena ska flyttas ut till vardagsrummet och en i hallen. Föredrar att ha kattlåda i hallen :)

No time to waste, only time to treasure.

Anne.K
0

När vi hade katt så har vi testat att ha lådan i olika platser. Allt från badrum, hall till källare (med kattlucka i dörren ner till källaren). Har inte märkt av någon skillnad i fuktighet på nått av placeringarna. Men favoritplatsen för lådan blev tillslut i källaren. För då slapp man se lådan, då jag tycker kattlådor inte är så fina att titta på. Och katterna var också nöjda med källaren då de fick göra sina behov helt i lugn och ro utan att någon råkade gå förbi lådan medans de kissade eller bajsade. Våra katter var lite blyga när de gällde deras toabesök och uppskattade inte rörelse runt omkring lådan. :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Karmatarerskanise
0

#46 Haha, min ena passar på att gå på låda när jag ska rensa. Han gillar sällskap ;)

Anne.K
0

#47 Hahaha, det var då inte en blyg katt där inte ;)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

aloizias
0

Min ena katt sätter sig i lådan så fort det är dax att rensa kattlådorna :)

aloizias
0

Min ena katt sätter sig i lådan så fort det är dax att rensa kattlådorna :)

[nevamisse]
0

Våra sätter sig i lådan såfort de är rensade. Så först rensar jag, sedan går de på lådan och så rensar jag det sista. :)

Karmatarerskanise
1

#51 Gimli sätter sig innan..han sätter sig i lådan bredvid när jag rensar den första.

Maria
0

Vi har alltid haft kattlådan i badrummen där vi bott. Det har aldrig varit några problem med fukt.

En katt vispade runt sand så jag hade lådan i badkaret för att slippa sand på golvet. Det var ett himla lyftande av låda i och låda ur😃

Numera så står kattlådan i vår lilla gästtoa och där finns ingen dusch eller badkar. Jag har dessutom en kattlucka i dörren så att den slipper stå öppen eller på glänt.

/Maria

Thaeri
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har haft kattlåda på toaletten och i andra rum och jag föredrar i andra rum helt klart.

Inte så mycket för lådan i sig, där har jag aldrig märkt någon skillnad, men för att sanden som kommer utanför går jättelätt att sopa upp så länge den är torr, medan toagolvet behövde moppas minst varannan dag då sand plus vattendroppar betydde fullt med fläckar 😕

Då stod den alltså inte ens i badrummet, det var skiljt från toan i den lägenheten nämligen, utan bara det lilla, lilla vatten som kan bli på golvet när man tvättar händerna och/eller flyttar dem mellan handfatet och handduken.

För tilfället står lådan i hallen, inbyggd i en HOL med matta mellan själva lådan och ingångshålet, och bara jag sopar utanför dagligen och skakar ur mattan ett par gånger i veckan blir det ingen sand i resten av lägenheten alls 🙂 Med en katt då.

Det är överlägset bästa lösningen för lådan som jag någonsin har haft. Har funkat bra för blyga och till och med skygga jourkatter också, de har känt sig trygga därinne och inte blivit störda även om jag råkat gå förbi medan de utfört sina behov 🙂

[AnimeV4]
0

#54 Oj, vad smart! Vart kan man köpa en sådan låda?🙂

Thaeri
2

#55, på IKEA. Kostar 500 kronor, och de är som sagt väl investerade pengar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321/

Bor man inte någonstans i närheten av ett av deras varuhus kostar det en femtiolapp att få det skickat som vanligt postpaket till närmsta postombud.

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/hemleverans.html

Enda moddandet man absolut måste göra är att ta upp ingångshålet, men det går på 10 minuter och är bara att följa ribbkanterna, så även om man är totalt ohändig fixar man det lätt🙂Är man inte nöjd med färgen har jag sett gott om bilder på målade exemplar, så det verkar inte vara några problem heller.

Jag skulle rekommendera att göra som jag och sätta ingångshålet på framsidan, det gör att kissen inte kan rejsa rätt ut utan måste vända 90° därinne, vilket gör att sanden inte följer med tassarna ut lika lätt.

Edit: Mattan är speciell för att läggas just utanför kattlådor och köpt på närmsta zoobutik, har för mig att den kostade runt en hundring.

Edit 2: Själva lådan är en helt vanlig förvaringsback i plast köpt på ÖoB, tror den är på 60 liter eller så och passar som du ser så perfekt som går. Lagom mängd sand (lerbaserad finkornig klumpbildande) när man fyller på från helt tom är 15-20 kg.

[AnimeV4]
1

#56 Tack så mycket! Den var inte så stor som jag trodde heller, så den skulle nog stå bra i hallen. Vi har också en plastback och med Pussi klumpbildande sand🙂

Thaeri
0

#57, det var så lite🙂

HOL är nog Sveriges (kanske världens) vanligaste kattlådemöbel, jag undrar om IKEA hade någon aning om att den skulle vara så perfekt för ändamålet när de designade den…😃

[AnimeV4]
0

#58 Men vad roligt! Samma som att en toarullehållare flitigt används som hönät till marsvin😃

Sorry för OT😊

kim1980
0

Katt ladda med hyt låda Tak och lucka. . I hallen som ägarinnan på tråden håller helt med är ovän med sanden.. dammsugar ofta liksom ingår rutinen . Sand gör ont få under tassar. . Nä mattor inte min grej . Om så ska det vara speciell material. . Det prioteras i badrummet för min och djurens säkerhet. Har plan där . Bara in väntar hösten så lusten gnistan kommer till baka med inspiration. . Aldrig haft katt låda i badrummet. . Helt anti i det.. )

[Thiah]
0

Haft kattlåda på balkongen, i hallen, i badrummet, på toaletten och faktiskt även i köket. Jag har alltid använt klumpbildande sand och aldrig märkt en direkt skillnad.

kim1980
0

#61 troligen upplever vi olika .. Med kör det . Hårt trampa på..

Calcifer
1

Jag har mina lådor inne i badrummet, dörren dit står alltid öppen och har inte märkt någon skillnad mot när jag haft dem på andra ställen. Jag bor så litet så alternativet skulle vara att ha lådorna i hallen eller rummet, men min katt vill gärna vara ifred när han använder dem så det fungerar inte. Jag har alltid tofflor inne hemma, har speciella tofflor jag använder i badrummet, så har inga problem med att trampa i sand för jag märker det inte - och jag sopar dessutom alltid innan jag tar ett bad. Vanan med tofflorna sitter i från min tid i Japan.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kim1980
0

Ok #63 är helt överens med hera åsikt gäller det här tråden på allt .. fobi för sand kan starta dåligt humör så dammsugar säkert 5 gånger om dagen ena katten är hopplös med släpa ut sanden ..