Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 443 ggr
rastlösalisa
0

Introducera en ny katt...

Har precis skaffat mig en kattunge på 12 veckor och har sedan innan en katt på va 1,5 år (hittekatt), bägge är honor. Igår när dom skulle träffas första gången lät jag kattungen sitta i transportburen och gamla katten fick gå fram själv. Gamla katten blev helt galen, fräste och hoppade på buren och var helt agressiv. fick dra bort henne och separera dom åt i olika rum. Hur gör jag nu? Vågar ju inte göra samma sak igen, kattungen blir säkert livrädd och vill ju inte att dom ska bråka. Har gått in några gånger, då har kattungen varit i buren och jag har hållt i gamla katten i famnen. Men gamla katten bara fräser/väser och vill ta sig ur min famn. Jag VET att det här kan ta lång tid. Undrar mest HUR jag ska göra på bästa sätt? Känns inte hållbart att jag ska hålla i gamla katten i famnen eftersom hon kränger sig ur och rivs.

Scorpio97
1

Har du möjlighet att dela upp hemmet ett tag, med exempelvis kompostgaller eller liknande? Det ska helst vara något som gör att katterna kan känna lukten av varandra samt se varandra, men inte kunna röra varandra. Det kan vara lättare för dom att vänja sig vid varandra då, på ett säkert sätt. 

När man har uppdelat kan man även försöka ge mat samtidigt och nära varandra (på varsin sida av gallret eller vad man nu delar upp med). Mat är något positivt för dom flesta katterna, så att äta nära varandra kan göra att dom även upplever varandra lite mer positivt. 

Är den äldre katten kastrerad?

//Jessie

rastlösalisa
0

Ja den äldre honan är kastrerad. Vi har dom åtskilda här hemma. Ungen får vara i gästrummet när äldre honan är inne. När äldre honan går ut så får ungen gå fritt i hela huset.

Scorpio97
1

"Åtskilda", menar du då med stängda dörrar eller kan dom se/höra/känna lukten av varandra eller så? 

Så att du vet kan introducering ta längre tid när utekatter är inblandade, och det finns en ökad risk att din äldre katt helt enkelt inte kommer tillbaka när du släpper ut henne. Det är inte jättevanligt, men det har hänt att katter flyttat ut när förändringar hänt i hemmet som dom är missnöjda med - som en ny katt. Det kan därför vara lämpligt att hålla den äldre katten inne tills introduceringen är klar och katterna har accepterat varandra. Bara så du vet.

Feliway är lugnande hormoner. Finns som adapter som man sätter i eluttaget, och det kan hjälpa till. Finns även som spray.

När du sedan låter dom träffas skulle jag nog rekommendera att båda katterna är lösa och fria. Att hålla i eller stänga in någon av dom kan öka spänningen och otryggheten. Men man måste såklart vara beredd på att avbryta om någon anfaller (eller helst precis innan det händer). Att någon eller båda fräser, viftar med svansen eller slår några varningsslag med tassen är okej. Se till att båda kan välja att gå därifrån om dom vill. Om du väljer att låta dom fortsätta vara i samma utrymme (om det går bra vid mötet alltså), se till att det finns många sovplatser/gömställen, kattlådor, samt vatten- och matskålar så att dom inte behöver konkurrera. 
När den äldre katten reagerar så starkt skulle jag dock vänta någon vecka eller så med att låta dom mötas helt fritt, och ta det lite mer stegvis (vänja dom vid varandras lukt, låta dom se varandra utan att kunna nå varandra och rent allmänt vänja sig lite vid varandra som jag skrev om i första inlägget)

//Jessie

Scorpio97
0

Det finns förresten en kattvetare vid namn Jacksom Galaxy som har ett program (My cat from hell) på Animal Planet. Det går att hitta online och åtminstone några avsnitt handlar om introducering av katter. Om du hittar det kan jag verkligen rekommendera att kolla, han brukar vara väldigt kunnig och ha bra tips :)

//Jessie