Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1023 ggr
Accalia
0

Äter inte det dem ska

Jag har precis börjat ge dem mjau och väger för att få rätt mängd mat, men hur gör man om de inte äter det dem ska? Vår ena han katt väger 4 kg så gav han 250 gram mat, men han äter inte upp allt? Han äter lite, lämnar, kommer tillbaka och äter lite igen, sen går han ut under dagen också och kommer inte in på ett par timmar, så då går tiden och det slutar med att han inte äter 125 gram på morgonen och sen 125 på kvällen, utan en del av de första grammen på morgonen, så blir de att jag fyller på de istället till nya 125 gram. Ska jag minska på maten de får? För då får de ju inte i sig det de ska ha enligt vikt..? Eller hur gör jag?

Halvdansken
1

Katter äter oftas lite då o då. Men jag tycker att 250 g verkar mycket för en katt på 4 kilo, var har du läst det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Karmatarerskanise
0

#1 Det står på burken.

Maria
1

Mina katter har alltid haft fri tillgång till mat och jag har aldrig vägt maten fast de är ju innekatter.

Nu är det ju en utekatt så det är svårt att svara på vad han äter när han inte är hemma.

/Maria

Karmatarerskanise
1

Ts utekatter kan äter ute. Vissa går hem hos andra som ger mat och många jagar. Så det kan vara därför dom inte äter. Ge lite mindre och håll koll på hullet.

Accalia
0

#3 #4 de äter inte hos någon annan, vi har bara några grannar och varje gång de kommit hem till folk har de tagit ut oss och sagt till oss (inte skällt ahha, utan bara "din katt va hos oss idag lite hehe" typ) att de var hemma hos dem Det är i så fall om de fångar någon mus eller fågel, men det händer inte så ofta, det brukar komma och stolt visa upp de i så fall :)

Karmatarerskanise
0

Såg nu att ni inte har vägt katterna utan höftat fram vikten. Kan ju vara så att han inte väger 4 kilo och inte behöver 250g per dag.

Halvdansken
1

Ge den 4 gånger per dag istället.  Katter är ju inte som människor, som äter 2-3 gånger per dag.

Våra kattungar får mat 3 gånger om dagen, en halv påse var varje gång, så har de fritt tillgång till torrfoder . Våra vuxna katter har aldrig riktigt gillat våtfoder, de äter lite ibland om vi ger dem. Oftast  tar de torrfodret, eller en mus. (Bor på landet, med gott om byte).

burmamys
2

Jag tänker att det viktigaste är inte angiven mängd mat på burken utan att katten har bra hull och mår bra. Hur mycket en katt äter beror på hur aktiv den är och även ämnesomsättning kan variera mellan olika individer. 😊 Om han går ute så är han förmodligen mycket aktiv, men det kan mycket väl vara så att han tar en mus eller två, eller får godsaker hos någon granne, och då är han ju inte lika hungrig när han kommer hem. Har du frågat dina grannar om det är någon som matar honom?

Accalia
0

Vi har jämfört med andra saker som vi vet va de väger och då kommer de ganska nära, men grejen e att han väger mer än vår lilla katt, som äter det hon ska (75x2), nästan varje dag i alla fall och han äter nästan lika mycket som henne, trots att han är tyngre. Han har alltid vart lite överviktig och nu har jag sett att han börjat tappa mer vikt och har mer löst skinn (han är avmaskad nyligen), så kan de va så att han egentligen inte behöver så mycket mat, och nu tappar överbliven vikt..?

Accalia
0

#8 han håller sig mycket på vår tomt och går inte till grannar, definitivt inte in till dem, de skulle de berätta i så fall

burmamys
0

#9 och #10 Okej 😊 Kan det vara avmaskningen som gör att han tillfälligt tappat aptiten? Eller är han van vid annan mat och inte så förtjust i Mjau? Annars undrar jag varför han plötsligt går ner i vikt, det är ju inte bra för katter att få ner för snabbt.

Accalia
0

#11 oftast är det avmaskningen som gör att han går upp i vikt igen, aptiten har det aldrig vart fel på så.

Vi har haft frieskies torrfoder innan, eller vi har fortfarande kvar det, men ger mjau som huvudmaten eller va man ska säga, men han gillar mjau, de har alltid haft mjukmat som godis innan, så att de får de på heltid nu är lyx typ😃

Han har inte riktigt rasat i vikt, men har har tappat en del, inte kilon eller så men

Halvdansken
0

#11. Hur ser pälsen ut? Dricker han?  Jag hade kollat njurvärdena hos veterinären.

burmamys
0

#13 bra idé! Om man inte vet varför katten går ner i vikt så är det absolut värt att kolla njurar och kanske även sköldkörtel hos veterinären.

Halvdansken
0

#14. Om jag bara visst det innan…  vi förlorade en katt pga akut njursvikt. Nu håller jag stenkoll och vet vad jag ska titta efter.

Jag hittade denna, det är på danska (bor i Danmark), men jag tror nog att ni kan förstå den.

Accalia
0

#13 han äter som vanligt, dricker som vanligt, allt är som vanligt, jag tror inte det är några värden det är fel på, han brukar gå ner lite ibland, sen går han upp lite, han har alltid vart så, det har alltid berott på mask eller att han äter mer/mindre. Jag tror att anledningen till att han har tappat lite fett är för att han äter mindre nu Men kan de va så att förra fodret gjorde att han åt mer för att det inte gav en mättnadskänsla hos honom, så han åt lite hela tiden, och nu när han har nya fodret så äter han inte lika ofta för att han inte har känslan av det. Men om det är så oroar jag mig för att han inte får i sig tillräckligt ändå, för nu när jag ger honom 100 gram istället för att testa, så äter han typ upp allt…

burmamys
0

#15 Fy vad jobbigt att behöva gå igenom det!😓 Bra att du vet nu exakt vad du ska ha koll på. Kram

Halvdansken
0

Nä det var inte kul. Vi tog beslutet att ta bort honom efter att han varit hos vet i två dygn. Grät massor.  Men så är det, han fick 10 goda år hos oss, efter att ha blivit misshandlar och dumpad på ett kattehem.

Accalia
1

#18 beklagar sorgen  🌺

burmamys
0

#16 Låter fullt rimligt om du gav friskies torrfoder innan, då det är packat med kolhydrater och tyvärr ett av de sämsta fodren på marknaden. Kolhydraterna kan mycket väl ha orsakat övervikten och viktvariationen. Jättebra att du bytt till ett bra blötfoder (Mjau) vilket då gör att han tappar övervikten och troligtvis blir mer stabil i sin vikt. 😊👍

Accalia
1

#20 ja det är det jag kan tänka mig har vart anledningen, glad att vi bytt nu :)

burmamys
0

Hoppas på det!😊 Skadar dock inte att hålla koll på att allt verkar bra, och blir du orolig tycker jag det är bäst att kolla upp det. Hellre gå till veterinären och kolla hans värden en gång för mycket än ta risken att missa något allvarligt.

Thaeri
2

p { margin-bottom: 0.1in; line-height:KKatters energibehov är väldigt individuella, min kisse på 4,1 kg till exempel får 210-225 g Mjau om dagen och håller vikten bra på det – han brukar ligga någonstans mellan 4,1 och 4,3 – men så är han inte särskilt aktiv heller.

Det som står på burken ska man absolut inte lita på, nu verkar Mjau ha tagit sig i kragen så att deras rekommendationer faktiskt stämmer bra, men för något år sedan var de på mängder som kanske passade riktigt aktiva kissar, men som låg på en sisådär 66 % över Tarzans behov om jag minns rätt, och använde jag de här formlerna låg de fortfarande långt över genomsnittskatten.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Du behöver inte börja räkna själv, jag kollade precis och det landar nästan exakt på 250 g för en katt på 4,0 kg, men även om han inte äter fullt så mycket behöver du inte vara orolig så länge han inte tappar i vikt.

Det är också en sak alla kattägare ska ta för vana att göra: väga sin(a) katt(er) en gång i veckan. Lättast brukar vara i transportburen med en bagagevåg, de är noggranna inom rätt intervall, och så lär man katten att buren inte är farlig även om luckan råkar vara stängd🙂

Bagagevågar hittar man hos affärer som Jula och Clas Ohlson, de billigaste varianterna går på runt hundringen och fungerar utmärkt.

Accalia
0

#23 bagage våg har vi så det ska jag testa o väga dem med. Dock tror ja inte de är så vana vid burar då vi bara använder dem till vetrinären o det är inte särskilt kul så att säga ;)

Thaeri
3

#24, något alla bör göra med sina transportburar är att alltid ha dem framme, bäddade med någon mysig filt eller handduk så att katterna ser dem som något helt normalt, till och med riktigt trevliga sovplatser, och inte något som direkt signalerar otäckheter.

Min kisse brukade hata buren, nu är det hans favoritplats att sova på när han inte kan göra det bredvid eller på mig🙂 Tog kanske en vecka från att den åkte fram permanent tills att han hade accepterat den fullt ut, han slutade gå omvägar runt den efter bara någon dag.

Steget därifrån till att få dem tycka att det är OK att luckan stängs är inte särskilt långt om man mutar dem ordentligt med godis och de vänjer sig vid att det bara innebär en jättekort stund för vägning, inget veterinärbesök eller liknande hemskheter.

På det sättet blir det mycket lättare att få in dem i buren när det väl behövs också, så man slipper katter som springer och gömmer sig så fort buren åker fram, eller som kämpar allt vad de är värda för att slippa bli instängda i den🙂

Karmatarerskanise
0

Ja mina har inga problem med burar. De sover ofta i dom.

Siggebus
0

Hoppas jag får yttra mig här trots att jag ännu inte har fått hem min kisse - men de där tabellerna är egentligen bara rekommendationer precis som på hundmat, hästmat, fågelmat etc etc 🙂
Precis som vi människor så har även djuren olika energibehov från individ till individ så man får prova sig fram, känna ofta på djuret och kanske väga lite då och då.