Ny kattunge hemma
Hej, Har precis fått hem en kattunge, hona, på 12v. Hon är en liten katt för sin ålder. Sedan innan har jag en hane på 16v (ännu inte könsmogen och kastrerad). När vi kom hem satt den nya tjejen i buren när grabben fick komma och lukta på henne. Svansen var högt upp och tippen lite böjt - som det ser ut när man hälsar och pratar med honom. Ingen av katterna fräste eller drog sig undan. När vi öppnade buren gick nya tjejen ut direkt och kollade runt, medans grabben hängde efter henne men utan att göra nåt. Efter typ 10 min började grabben leka med henne, men hon gjorde inget motstånd. Ingen fräste och öronen låt inte längs med huvudet. Sedan började grabben bita vid halsen och nacken på henne när han busade, vilket ser ganska otäckt ut. Vi avbröt när vi tyckte det blev för mycket genom att klappa händerna så han släppte taget. Efter ett tag började hon göra motstånd med att "leka" tillbaka samt fräser. Grabben säger inget utan fortsätter leka - dock slutar han efter en stund. Problemet är att vi inte vet om detta är lek eller om det är att grabben gör upp vem som bestämmer för våldsamt. Vad tror ni?
Nu varvar han mellan att tvätta och leka
Frågan är väl hur kattungen beter sig? Jag tycker att det låter som lek och undvik att lägga er i. Lek är alltid inte bara lek utan ett sätt att sätta gränser också och att uppfostra den lilla. Inget konstigt. Börjar det ryka tussar och det skriks (högt, ungar piper gärna när de busar), ungen blir jagad och slagen. Då är det dags att bryta. Annars låt de vara.
Hon springer iväg ibland men hon är inte rädd för honom. Inga tussar ryker. Tack för svaret!
Då är det ingen fara. Har precis introducerat en liten hona bland mina fyra här hemma och det brottas och låter och har sig men hon är supertuff. Det kan såklart uppstå konflikt längre fram men katter brukar vilja undvika konflikter så det är nog lugnt ska du se.