Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1882 ggr
Accalia
0

Är era katter rädd för åska?

Hej, nu när det lät lite i himlen här börja jag tänka på min katt, som är väldigt rädd för åska, hon springer och gömmer sig under sängen, blir superalert och vill hellre vara ute än inne (tror hon tänker att det är något inne i huset som låter kanske) Men vår andra reagerar knappast. Hur är det med era katter? Är de rädda eller inte alls? Något mittemellan?

Karmatarerskanise
0

Reagerar inte. Reagerar inte ens när dom borrade i vår betongvägg trots att det lät fruktansvärt.

micki78
0

Mina katter bryr sig inte så mycket om varken Åska eller Smällare, däremot är minstingen fortfarande lite rädd för dammsugaren.

Fridaaaa
0

Nej de bryr sig inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Accalia
0

#2 tror min katt är allmänt lättskrämd, även hon är rädd för dammsugaren😃

Hon gillar inte högljudda saker hon

Magi-cat
0

Mina katter har aldrig reagerat för åska eller nyårsraketer eller liknande. 

Din katt kanske är ovanligt ljudkänslig? 🙂🐱

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LaSadie
0

De reagerade bara när det slog ner i närheten. Lite stirrig men inte mer än så. Reagerar inte annars.

Accalia
1

#5 kan nog va så, allmänt väldigt nervös av sig, reagerar och blir skrämd när något låter 😛

Wony
0

Våra har bara reagerat när det slagit ner nära (inom 1km från huset) men det är mest med förvåning, att de inte var beredda på det. Det liksom hajar till och sedan återgår de lugnt till vad de höll på med innan.

burmamys
3

Mina katter tittar upp lite förvånat om det kommer en plötslig åsksmäll men är mest nyfikna, och när de inte hittar någon spännande orsak till smällen återgår de till att göra det de gjorde innan. Nyår är bara trevligt, då försöker man stjäla av den fina osten på ostbrickan och så sitter man i fönstren och tittar på alla roliga leksaker som plötsligt finns på himlen! 😉😄👍

burmamys
0

#7 Om hon är väldigt ljuskänslig/ lättskrämd så kanske det kan vara värt att försöka med lite desensibilisering? Alltså införa mysig avslappning på kattens villkor och sakta sakta vänja henne vid störande ljud. Först låg volym och någon sekund, och så gradvis öka volym och tid. Det viktiga är att aldrig utsätta för mer ljud än att du på någon minut får henne lugn igen.

Accalia
0

#10 aldrig hört att man kan göra så med katter, eller med något djur, men ja kanske det :)

Magi-cat
0

Eller bara låta henne nosa på lite god kattmynta eller lapa grädde eller nåt när det kommer åska i närheten. 🙂 Så hon får lite annat att tänka på, menar jag.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Accalia
1

#12 ja jag försöker distrahera henne genom att prata med henne, klappa henne och så, men det verkar inte hjälpa, men mat är ju alltid lösningen ;)

burmamys
0

#11 Visst går det! Dock individuellt vad som är bäst att utgå ifrån, mysig avslappning eller distrahera med lek eller mat. Beror på vad din katt är mest mottaglig för och alltså inte kan motstå. 😉

Halvdansken
0

Våra ligger ofta ute på trädgårdsstolarna  under balkongtaket och tittar på åskan. En av dem (tyvärr död nu) gillade också att sitta i famnen noch titta på fyrverkerierna på nyårsafton.  Den andre låg helst i soffan o sov. 

Att klappa osv, tror jag förstärker rädslan. Vi har bara nonchalerat dem när det händer något,  och går vidare med vad vi nu gör. Om vi är lugna och avslappnade, så liter de på oss, att vi har koll på situationen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

burmamys
1

#15 Ja du har rätt i att man ska inte klappa när katten redan är rädd, det jag menar är att göra tvärtom, utsätta för oväntade ljud när katten är avslappnad. Till en början låg volym och någon sekund, så katten snabbt blir lugn igen. När man gjort så några gånger så katten lärt sig ignorera ljudet, då ökar man volymen liiite. Fortsätter på den nivån tills även detta ljud ignoreras, o.s.v.

Accalia
0

#15 jag försöker lugna henne, det funkar ibland att klappa då #16 jag tror också det är att hon blir överraskad, kanske inte när det är åska, då förstår hon nog mest inte vad som händer och varför det låter så mycket, men om någon tappar något och hon hoppar till är det nog att hon blir överraskad

Carmarino
0

Första nyårsaftonen efter jag hade fått mina nuvarande katter så hade jag även en äldre hona som inte reagerade särskilt på raketer. Någon kvart innan 12-slaget började jag leka med alla tre med ett väldigt spännande band, och eftersom det var betydligt roligare än smällarna så brydde de sig inte om ljudet.

Numera så tittar de upp när smällandet är som mest intensivt men annars reagerar de oftast inte. Samma gäller för åskknallarna. Om det smäller extra högt eller intensivt så brukar de titta på mig, och när jag inte bryr mig så gör inte de det heller.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Volpes
0

Ymer är inte rädd för åskan, om det smäller till rätt så gögt så kan han i stället gå ram till fönstret för att kolla vad det var som lät. Men damsugaren är hans värsta fiende, han springer ch gömmer sig innan jag har hunit fått fram den helt.

new2ragdoll
0

Ja, våra blir skitskraja. Morrar och springer under sängen.

Accalia
0

#20 "skönt" att det inte bara är min katt som är rädd för åska, börja tro att de va något fel på henne😃

new2ragdoll
0

#21 Blir lite avis på kattägare som säger att deras katter snarare blir nyfikna när nyårsfirandet sätter igång. Själv satt man vid midnatt och spelade ABBA på hög volym med en portabel spelare och högtalare som placerades nära dem. Det hjäpte. ABBA :-D

Carmarino
1

#22 Har aldrig testat ABBA på mina katter. Får kanske prova det nästa gång jag ska dammsuga, för dammsugaren är de väldigt rädda för. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Accalia
0

#22 hahah ja precis 😂

VT4ever
0

Dobby kröp under täcket och skakade lite när det åskade.

Belimas
0

Ja hon reagerar på åska (och smällare/fyrverkerier) hon är dock en f.d. hemlös så hon fick väl uppleva både och när hon var utomhus vilket kanske har satt sina spår.

Den vilda djungelkvinnan
0

Min ena katt är rädd för åska och även fyrverkerier andra katten och hunden bryr sig inte alls. Han springer runt lite halvpanikslagen och morrar. Men vi ser till att det finns ett mörkt runt med neddragna gardiner för honom att ligga i. Det brukar gå ganska bra.

Halvdansken
0

Möjligtvis blir våra katter "vaccinerade" mot plötsliga knallar, för vår granne har duvjakt på sin mark, och ett par hundra meter bort ligger en skytteklubb…

Halvdansken
0

Vår ena katt, som vi fick som vuxen från ett katthem var livrädd för alla höga ljud. Typ tömma diskmaskinen, "tappa" en skåpsdörr så att den stängs med en smäll, ropa till mannen "Nu är det mat!!!" 

Vi bara fortsatte, ibland klinkade jag lite extra med tallrikarna, öppnade och stängde dörrarna flera gånger osv och till sist så bryde han sig inte. Vi "tröstade" aldrig. Vi bara fortsatte som vanligt. 

Det enda han aldrig vande sig vid var långa saker - typ kvastar, spadar, räfsor. Tror att nån gett honom stryk med nåt liknande.

Splatter
0

Min äldre katt som varit med om ett nyår tyckte det var superspännande med glittrande raketer i skyn men bryr sig inte alls om åskan.
Den yngre har inte varit med om något liknande ännu, men han är mycket mer nyfiken än den äldre katten så han lät sitta klistrad vid fönstret han med.

Jessicahagstrom94
0

Laban satt till och med och tittade ut genom fönstret när det blixtrade men dom andra två blir lite oroliga :)

Jessicahagstrom94
0

Gäller även raketer. Laban tittar gärna men Oskar & Kozmoz blir väldigt oroliga för dessa eländiga och onödiga raketer/smällare.