Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 872 ggr
ajkakajka
0

Svårbestämt om välmående eller inte?

Vi har en kastrerad Birma-hona på snart 9 år som vi haft i tre år. Hon kom som en omplacering där senaste ägarna "skyllde" på allergi. När vi fick hem henne visade det sig att hela ryggen och magen var täckt av tovor, hon sprang så fort en fot kom nära, högg så fort en hand rörde henne och ville bara ligga under filtar. 

Sedan dess har dock stora framsteg skett och hon är en hyfsat snäll, knä- och sällskapssjuk katt. 

Men! Det är något med henne som inte är bra. Hon hugger fortfarande omotiverat (otäckt med tanke på att vi har en snart 2-åring hemma), hon klarar inte av att ta hand om sina klor och AVSKYR när vi klipper dem, vilket måste ske ofta för de växer fort, snett och in i trampdynan. En ren brottningsmatch varje gång som blir traumatiskt för henne. Hon hostar, fnyser och kräks flera gånger i veckan. De få gånger hon bajsat utanför lådan har det upplevts som löst och även haft strimmor av blod i sig. Senaste tiden har hon även börjat skrika och det massor. Är hon i knät i soffan, väljer hon att gå därifrån för att skrika och yla. Pratar man med henne slutar hon en stund, men fortsätter sedan igen. Har tidigare älskat varma platser men väljer nu att ligga på den inglasade balkongen på nätterna där det är svalt. 

Vi har varit hos två olika veterinärer och tagit mycket prover, klämt, känt och utrett, men ingenting verkar dåligt. Senaste blodprovet visade ett minimalt för högt värde på njurarna. 

Det känns inte kul att ha en katt som uppenbart inte verkar må helt bra, men det är även svårt att veta vad vi ska ta oss till. Hon har bott med oss i hus, haft kattkompis, levt med oss utan att vi hade barn, haft möjlighet att vara ute (trivs inte alls ute) osv. Så vi har testat allt känns det som. Vi jobbar båda två skift så hon är inte ensam hemma särskilt mycket. 

Någon som har några tips? En omplacering känns inte alls schysst mot henne heller då hon har svårt med förtroende för folk och har redan fått flytta allt för många gånger i sitt liv. 

I familjen älskar vi katter och tar verkligen hand om dem; ger bara kvalitetsfoder, går till veterinär vid sjukdom och betalar givetvis försäkring åt dem varje månad, så det är inte så att vi INTE vill engagera oss i djuret.

OberonsMatte
1

Hur länge sedan är det hon förlorade sin kattkompis? Hur länge har ni bott i ert nuvarande boende?

Angående klorna, vad har hon för klösmöjligheter?

Sajtvärd Katter iFokus

crins
0

Har veterinärerna verkligen gjort alllt? Och hade de sakkunskap? Det verkar ju som katten har ont någonstans? Eller är stressad?Fråga den duktiga kattvetaren Susanne hellman holmström finns på nätet!

ajkakajka
0

#1 Det är snart 1 år sedan vi tog bort honom. Vi trodde alltid att hon varit dominant och han varit den undergivna, men när Birman blev själv "blommade" hon ut och började ta mer plats. Nu har vi bott i lägenhet i ca 4 månader. Kan inte se någon beteendeförändring i och med flytten. Klösmöjligheter har hon, men hon klöser sällan utan det är mer trampande. #2 Hoppas verkligen att vet gjort det de ska. Det var tal om en lungröntgen också, även fast lungorna lät normalt. Vi ska ge njurfoder en månad, sedan återbesök med nya blodprover. Vi har funderat på stress pga vår lilla dotter, men hon är inte alls på katten annat än en liten strykning då och då. Hon är en väldigt livsnjutare större delen av dygnet och ligger utsträckt och myser!

OberonsMatte
2

Eftersom två olika veterinärer inte kan hitta något fel, tror jag inte att det är något större fel på henne.

Symtomen ni beskriver behöver inte vara några symtom, utan kan ha naturliga orsaker som har med hennes personliga egenskaper att göra. Eftersom ni bara haft henne i 3 år och det skett flera väldigt stora förändringar i hennes tillvaro under den tiden är det också svårt att veta hur hon är när allt är som vanligt.

När det gäller "huggandet": Eftersom hennes päls var väldigt tovig när ni tog över henne kan man utgå ifrån att hon haft det problemet länge och eftersom en tovig päls gör ont har hon förmodligen lärt sig att "vakta" sin päls från den som försöker reda ut tovorna (eller klippa hennes klor). Har det varit riktigt illa räcker det att en hand närmar sig ett tidigare utsatt område för att försvarsinstinkten ska aktiveras.

Klorna: Om klorna växer snabbt och blir för långa är det tecken på att hon inte sliter dem naturligt, dvs varken rör sig särskilt mycket eller vässar dem. Jag råder er att se över de klösalternativ ni har. Är de funktionellt utformade och tillräckligt stabila? Är de rätt placerade? Vissa katter vill helst klösa på horisontella ytor, t. ex. en liggande klösbräda eller en dörrmatta.

Kräkningar och löst bajs: Kan bero på hår i magsäcken/ tarmarna eller på maten hon äter. Kräks hon upp hårbollar ibland eller passerar det genom tarmen? Vad äter hon för mat? Får hon den i portioner eller har hon fri tillgång? Att det är lite färskt blod i lös avföring är bara ett tecken på att slemhinnorna är irriterade, vilket de ofta blir när katten har diarré.

Ligger på den svala balkongen: Att katter då och då hittar nya favoritplatser är inte ovanligt och att ligga på en sval balkong tror jag att många katter uppskattar så här års.

Skrikandet: På vilket sätt skriker hon, är det vanliga jamanden eller är det med extra mörk röst? Vad gör hon när hon skriker? Vad tittar hon på? Är det vid någon särskild tid på dygnet hon har det här beteendet?

Jag måste även (p.g.a. felbajsandet i samband med dålig mage) passa på att fråga hur lådsituationen ser ut. Hur många lådor, vilken typ av lådor, vilken sandsort och hur ofta rensar ni?

Sajtvärd Katter iFokus

crins
0

Hej igen! Prova "tryck"på katten, där njurarna sitter!vet du var de sitter? Min katt fick inflammation i njurarna och hade ont när man trycker på sidan om ryggen, man trycker inåt mot magen. Men nu har hon inte ont längre, min katt har små njurar!äter också njurfoder, (medfött) men brukar få kortison när hon får inflammation i urinvägarna. Min katt är precis som vanligt nu, men när hon fick inflammation och ont i njurarna, hon fräste när man tryckte där! Hon hade också svårt att hoppa upp till fönstret, jag vätskan upp henne rejält också, nu hoppar hon som vanligt! Du säger katten håller sig till svala platser nu, kan ju bero på sommarvädret! Men du kan ju också prova ta tempen som normalt är 38-39 grader. Lämpligast på morgonen !39 grader på morgonen är feber, men inte på eftermiddagen! Stress kan också höja tempen, och man ska tempa när katten har varit lugn. Så det visar rätt och man kan mäta ett par gånger för att vara säker. Men ta det försiktigt och känner du att du ej kan det be veterinären nästa gång. Veterinärer ska ha sakkunskap, men det finns stora brister där, så bäst är att hitta en kunnig erfaren kattveterinär. Hoppas det ordnar sig för dig!

burmamys
0

Riktigt bra råd och följdfrågor från Oberonsmatte! 😊👍

crins
0

Det är så lömskt med njurar, och man kan behöva ultraljuda dem, då det inte ger någon symtom förrän det är "för sent" men utorkning kan också ge förhöjda världen! Min katt har inte särskilt höga värden men ultraljudet avslöjade små njurar! De kan kräkas t.ex! Men förhoppningsvis är din katt frisk, och detta är tillfälligt! Men man kan känna över njurtrakten för att få vetskap också, men hon verkade ju inte ömma hos veterinären! men bara som ett litet tips!😃

ajkakajka
0

Ja, tack Oberonsmatte för bra input!

Har nu tagit dina punkter i beaktande och sett på katten med andra ögon. 

Kattlådan tömmer vi dagligen och hon har Evercleansand som inte dammar. Hårbollar har hon och jag har börjat ge ett preparat från veterinär som ska motverka - det verkar fungera då hon hostar och fräser mindre och har heller inte kräks på ett tag.  Låda har vi av husmodell då denna lilla dam väljer att stå upp och kissa rakt bakåt…….. 

Vad gällande hennes skrikande så är det olika ljud. Ibland bara "söta" mjau, men ibland även ylande och riktiga dova jamande. Svårdefinierade.

Nu trots att vi har iakttagit henne med baktanken att det bara är hennes personlighet som speglas i lite annorlunda beteende, så kvarstår ett problem; hon har börjat bajsa i vår säng så fort vi åker hemifrån, och då även vid kortare ärenden till affären. Kattlådan är helt ren och lättillgänglig men hon väljer vår säng. Detta har nu hänt 5ggr senaste veckan och vid ett tillfälle kissade hon även i sängen. 

Min magkänsla säger att hon inte mår bra och då är det väl antagligen något psykiskt… Hon är väldigt "konstig" eller vad man ska säga… Det här är så himla svårt! Önskar att någon hade universalkunskap att kunna svara på alla mina funderingar…