Vilket kön?
Hej! Fick i fredags äntligen hem min lilla kattunge på 12 veckor. Har verkligen väntat och längtat något enormt! 😍☺️☺️☺️ Hon som sålde katten sa att det var en hane-jag är dock osäker på att det verkligen stämmer. Anledningen till att jag tvivlar är att katten är sköldpaddsfärgad (vilket oftast bara honor är) samt tycker jag att det ser ut som en hona där bak. Ska till veterinären nästa vecka för vaccination men vore roligt att veta redan nu så man kan bestämma sig för ett namn 😀😍 . Så vad tror ni? Är det en liten tjej eller kille?
Jag skulle säga tjej, speciellt med tanke på färgerna :)
Okey känns som att det borde stämma så det får bli en liten Elsa 😍❤️
Det är definitivt en tjej. Det borde man veta om man föder upp katter. Dåligt av säljaren. Söt är hon iaf och det är ju bra att det kvittar för dig vilket kön det är. :)

Det finns sköldpaddshanar, även om det är ovanligt, så utan att titta på könsorganen går det inte att säga säkert. Visst, det är med allra största sannolikhet en hona, men det är allt.
En hane kan vara sköldpadda om det kommit med en extra X-kromosom på något sätt, så att hans könskromosomer är XXY eller XXYY istället för det vanliga XY, eller om två befruktade ägg har smält samman så att katten genetiskt sett faktiskt är två olika individer, så kallad chimär (chimera på engelska).
Men på rumpbilden ser det väldigt mycket ut som en hona i det här fallet🙂
Så är det med oseriösa uppfödare