Vad ska jag göra...
Hej, det här blir en lång historia men hoppas att ni orkar läsa den för jag behöver svar idag!! Vi är just nu på en gård (inga djur), den har gått i arv så länge jag kan minnas. Vi är bara här på loven, men förut så både pappas flickvän (fd) här på heltid med sina två katter och en hund.. Men hunden gick tyvärr bort och dem skaffade en ny hund som skällde på och jagade katterna!! När det tog slut mellan dem så skulle flickvänen flytta, till ett hus en bit bort.. Men så i onsdags var vi i vardagsrummet och pratade och så hör vi genom myggnätet i fönstret att en katt står ute och jamar och vi går ut och kollar, då är det pappas fds flickväns katt och denna katten kunde vara riktigt lömsk, visste vi sedan innan.. Men hon var som förbyttes, hon sprang mellan mig och min syster och ville bli klappad och hon jamade och jamade och gick upp i knät och trampade och höll på!! Men i och med att vi åker härifrån så kan vi ju inte ha henne och vi tänkte att om vi inte släpper in henne och matar henne så kommer hon gå, men icke sa nicke för då jagar hon och äter och sedan ligger hon ute på farstu trappen!! Det finns en bäck bakom huset där hon kan dricka så hon kan ju egentligen leva här men det känns som om att hon borde vilja komma hem och sova i värmen, hon behöver ju någon som kan se efter henne!? Men jag vet att hon inte gillar den här nya hunden och pappas fds tre andra katter och jag tänker som så att hon kanske "flyr" från dem??? Men grejen är att om ägaren till henne kommer och hämtar henne så kan hon ju gå hit igen, att hon skulle bo inne på heltid är inte ett alternativ då denna katt behöver få vara ute för att må bra ( inte för att inne-katter mår dåligt men vi kan inte ta ifrån henne glädjen i att få vara ute!!) Våran fråga är nu vad ska vi göra, ska vi låta henne vara här, hon sover gärna på sin filt ute och oss gör det inget att hon är här, hon kan även gå in i ladugården och kanske komma undan lite kyla i alla fall?! Men hon behöver ju någon som kan se efter henne eller?! Min faster är även här i sin lilla stuga som ligger mitt emot men dit vill inte katten gå? Min faster är bara här till augusti!! Observera att katten är kastrerad så hon har inte ungar här!! HJÄLP är vad vi behöver nu?!
Hur länge sedan är det kattens ägare flyttade och hur långt flyttade hon? Har ni haft kontakt med ägaren och hört hur länge katten varit borta från sitt nya hem?
Sajtvärd Katter iFokus
Ungefär ett år sedan hon flyttade! Kanske 5 km? Nej, för hon verkar tycka att katten kommer hem när den är hungrig?!
Jag tror att katten kanske har varit här under detta år för vi tyckte att vi hörde en katt jama första dagen?!
Har så dåligt samvete för att denna katten är så tillgiven och vi låg tillsammans ute på en filt och sov! Känner att vi fått en sådan connection och hon kommer när jag visslar på henne och så… Hon går med mig på promenad och ligger på sin filt och gråter tills jag kommer till henne😘 Och imorgon måste jag lämna henne 😢
Ni måste tala om för ägaren var katten håller till så att hon kan komma och hämta den. För kattens skull.
Sajtvärd Katter iFokus
Katter kan göra så här ibland, de väljer att flytta när det inte passar. Det har hänt oss två gånger. Första gången flyttade en katt ut till en granne andra gången flyttade en annan katt in från en annan granne. Båda gångerna pratade vi med grannarna och kom överens om att dit katten valde att flytta var bäst för katten. Huvudsaken är nog att katten mår bra och trivs så spelar platsen mindre roll. Men som sagt, prata med ägaren och kom överens om hur ni ska göra.
Amigurumi - Virkade små glädjespridare.
Katten kan inte vara utan tillsyn och den kommer sannolikt försvinna iväg igen om den inte fungerar med vare sig övriga katter eller hunden. Personligen anser jag det grymt att öht skicka tillbaka den till det hemmet. Mitt förslag är att ni gör upp med ex-flickvännen om att ni får överta katten och sedan helt sonika gör den till innekatt. Med tanke på att den inte mår bra i sin nuvarande miljö och att ingen kan sköta den när ni inte finns på gården är det ett väldigt mycket bättre sätt att lösa frågan än att göra katten hemlös. För det är vad som kommer att ske om ni kör tillbaka katten till det egentliga hemmet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tror inte min pappa vill ha katt,och han tycker det är grymt mot djuret att hålla den instängd,han förstår inte att det är det bästa… Men ska försöka övertala honom och om inte annat så kanske vi kan ha henne tills vi hittat ett permanent hem till henne?! Hon klarar nog sommaren genom att hitta mat men det är vintern jag är allra mest orolig för 😞
Hon kommer inte att klara sommaren heller utan att svälta! Visserligen finns det en del smådjur hon kan fånga, men till priset av att hon får inälvsparasiter som kommer tära på hennes hull och göra henne sjuk. Att ha en katt som innekatt är inte grymt så länge man ser till att den får röra sig fritt i bostaden. För stimulans kan man ha ett fönster litet på glänt eller näta in eventuell balkong. Någon hylla att hoppa upp på och några filtar där man märker att katten gärna ligger är allt som behövs. Förutom låda och mat, så klart. Och viktigast av allt, din närvaro och engagemang i katten. Lek med henne och lär henne att det är skönt att bli klappad.
Din pappa får ta och läsa på litet. Visa honom kattsidor här på iFokus så kanske han förstår att hans sätt att se på katter är uråldrigt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#9Du har rätt i att katten inte klarar sig själv ute. Och den visar tydligt att den vill vara med de här nya människorna, de är kattens nya trygghet i livet. Men en katt som levt som utekatt kan visst vantrivas inne, hur mycket man än gör för den! Jag tycker tiger toks tanke om att ta hem den tills vidare är klok. Antingen går det bra att flytta in den, eller så har ni i alla fall hjälpt den vidare till ett permanent hem.
Vi åker upp dit igen om en vecka,om hon är kvar så får vi lösa problemet,om inte får man hoppas att hon gått hem!
Puttar
Putt,åker upp imorgon! 😊
Nu är vi framme,har inte sett henne men min faster har sett henne några gånger!