Skaffa en katt till
Hej! Jag behöver råd och tips. Vi har två katter, en sphynx och en huskatt. Huskatten har rymt och vi har insett att han inte kommer tillbaka på ett bra tag om han ens någonsin gör det. Han är utekatt ända in i benmärgen och har suktat efter att gå ut i alla 6 år jag haft honom. Bott i hus de senaste 1,5 åren och nu blev det tydligen för lockande och på något vis kom han ut (vi vet inte hur och ingen har sett något). Så vår sphynx är numera lite låg, vill inte va ensamkatt! Vi tänkte skaffa en ny katt så hon har sällskap. Men vad tror ni är lämpligast till en 7 årig social dam med barnasinnet i behåll (ibland) :) en kattunge eller vuxen? Jag har hittat en 2 årig kastrerad hankatt på blocket som verkar jättetrevlig. Hur introducerar man två vuxna katter för varandra bäst? Jag har bara erfarenhet av att introducera 1 åringar med kattunge (gjort det 2 ggr i mitt liv). Är det någon skillnad eller kan det bli andra problem med vuxna? Tänker rang och revir etc. Tacksam för svar
Hur länge har er huskatt varit på rymmen? Har ni letat efter och efterlyst honom? Är han id-märkt och ägarregistrerad?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja han är kastrerad, id märkt och ägarreggad, vaccinerad och efterlyst hos polis och på vilse.se bla och alla grannar vet om detta och ja vi har letat efter honom. Jag letar varenda dag. Har satt ut mat i vår trädgård och inatt är det en katt som ätit av tonfisken och torrfodret men vi har inte fått bekräftat att det är han. Vi hoppas det är han så han kan lära sig att det alltid finns mat där och flytta det närmre vårt redskapskjul så han kan sova i en mjuk bädd han använt inomhus. Vi tänker isf göra hål där så han kan gå in och ut som han vill. Han är en utekatt i hjärtat och vill inget hellre. Han är en "jag kommer och myser när jag känner för det, men inga hastiga rörelser eller att ni får plocka upp mig"-katt och det är bara så han är. Han kommer aldrig in självmant i huset när han väl är ute, så vild är han ff efter 6 år (annars hade detta inte varit ett problem, då hade han kunnat va både inne och utekatt). Så vi måste ha en ny kattkompis till vår andra. Finns det verkligen ingen som har tips?
Har ni fler sovrum så kan ni introducera den nya vuxenkatt från t.ex. sovurmmet och skaffa en grind då hindrar du de att bråkar men samtidigt hinna vänja de vid varandras dofter. Feliways är ett måste om man ska introducera ny katt i hemmet då det hjälper båda att hålla sig lugna. Lek med båda när ena ser på så att de ser det som en avslappnad och positiv grej att ses.
Ta en dag i taget, kan ta upp till två veckor att acceptera varandra helt men tro det eller ej, det går. Belöning med godis/klappa när de nosar varandra utan att fräsa eller bråka. Men räkna med att båda kan fräsa i början då den nya anser vara inkräktare på din sphynx revir.
Var vaksam när din gamla katt kommer tillbaka så att där behövs också en introduktion ifall den kommer tillbaka och du hunnit skaffa en ny. Man kan skaffa en lucka med id-chip där bara din utekatt kan komma in och ut när den vill men det krävs också tid att vänja av, bara så du är beredd på det. Det tar tid att vänja av en katt, man måste ge den tid det krävs när man introducera något nytt, vare sig om en ny lucka, ny Kattsand eller nya matvanor. Det tar tid att vänja av och man får inte ha bråttom då kan det bli flera steg bakom i utveckligen.
Tid, tålamod och mycket kärlek är det behövs, bara du är beredd på det så.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Tack för tipsen! Ska absolut tänka på det! Tror du det är Samma sak om det är en kattunge? Tänker om den äldre känner att det är en unge och kanske är ett mindre hot mot reviret? Vår sphynx är världens goaste och snällaste mot allt och alla men man vet ju aldrig hur hon reagerat mot en annan katt än den hon är van vid och levt med i 6 år.
Generellt är kattungar lättare att vänja in och för vuxna katter att acceptera för att de flesta kattungar är oerfarna och uppskattar en vuxen kompis som sällskap. En kattunge från ett katthem är bra, då gör du en bra gärning å kan t.o.m. rädda ett kattliv och billigt för att få hem en katt som har allt färdigt för dig (id-märkt, vaccinerad osv.)
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Jag ringde ett katthem och fått tid imorgon för att titta på en kattunge! Tänkte först titta på en 7 månaders men den va för tillfället sjuk och gick på penicillin. Så hon gav ett annat tips på katt de hade där mamman och alla syskon redan fått ett hem. En svartvit hona, 14 veckor. Så vi får se imorgon :)