Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 834 ggr
pureartistry
4

Coronavirus och cryptosporidium

Fick otrevliga nyheter från veterinären idag. Min katt, som blir 1 år i nästa vecka, har både coronavirus och cryptosporidium, och jag är utom mig av oro.

Jag tog min katt till vet för några månader sedan då katten haft diarré i skov under en längre tid. Efter avföringsprov framkom det att hon hade parasiten cryptosporidium. Sedan dess har hon fått äta veterinärfoder som är snällt mot magen för att hjälpa kroppen att bli av med parasiten. Inget annat finns att göra.

För ett par veckor sedan lämnade jag in ett nytt prov för att se om parasiten fanns kvar, samt för att se om hon hade någon annan parasit som tidigare inte testats för. Idag fick jag svaret. Inte nog med att cryptosporidium-parasiten är kvar - hon har även coronavirus!

Jag är nu utom mig av oro, för jag tolkar det som att min katt är i riskzonen för att utveckla FIP. Hon är nästan 1 år gammal och har troligtvis burit på dessa två sakerna i hela sitt liv. Hennes kropp har ju inte bara fullt upp med att försöka bli av med coronaviruset - det försöker ju också utrota parasiten = kroppen kanske inte klarar av att hantera coronaviruset innan det utvecklas vidare till FIP.

Jag förstår inte hur detta kunnat ske. Hon är en pigg och glad katt som äter med god aptit och busar frisk mellan sovstunderna. Hon var minst i kullen och låg efter storleksmässigt länge, men hon är nu 4 kg tung och väldigt fin i kroppen. Det finns inte ett enda tecken på henne att hon skulle må dåligt - det enda som påminner om att något är fel är när magen krånglar.

Kan någon snälla ge mig lite klarhet i det här? Är risken stor att hon utvecklar FIP? Att hon är ung förstår jag är en nackdel i sammanhanget. Hur mycket kan parasiten förstöra tillfrisknandet? Finns det någon hopp att hon klarar sig igenom det här?

Jag är så otroligt ledsen. Min fina, fina lilla flicka. 😕

[an0nymizen]
0

#0: Har exakt samma problem och skulle mer än gärna vilja veta

MonicaLagerquist
0

Coronavirus har de flesta katter.Det är bara när det muterar och blir till FIP som det är farligt.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

På 1177 finns mycket info om cryptosporidium-

Om katten mår bra och är pigg så skulle ag släppa det och inte vara orolig

runt 80 % av innejaterna är bärare av coronaviruset.

Numera finns det botemedel mot FIP om katten skulle drabbas av FIP.

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
0

Cryptosporidium kan vara knepigt att bli av med, särskilt hos unga, äldre eller katter med annars svaga immunförsvar. Jag hade rådgjort med veterinär för det finns flera olika både behandlingar och teorier, men om katten fortsätter ha diarré så känns det rimligt att försöka behandla. Mina har kämpat ner en kryptosporidium-infektion som vi valde att behandla trots att 2 av 3 var symtomfria då den tredje hade symtom och de dessutom hade fler än en parasit.

Vad gäller FIP kan jag inte uttala mig alls om riskerna för att utveckla för jag kan väldigt lite om detta, men det finns faktiskt behandling numera som visat sig effektiv mot FIP. Dock har jag förstått på rescuers att den är dyr, och den verkar fortfarande vara experimentell (alltså inte godkänd för behandling av katt) vilket kan innebära både att den är svår att få tag i och att den inte täcks av försäkring. Men det finns hopp i alla fall även om din kisse skulle utveckla FIP!

Silvestris
0

80% av alla raskatter (och katthemskatter) har exponerats för FCoV, endast 5% utvecklar FIP så är katten frisk (utöver lite dålig mage) finns ingen anledning för oro.

Vad gäller cryptosporidium är det som regel inget man behöver behandla för. Det är en opportunistisk parasit och att katten testar positivt för den har ganska lågt diagnostiskt värde.