kissar i fotölj
Har ett litet problem med min ena katt och jag har testat allt och varit hos vet för att kolla om det varit några problem det är så att han gärna kissar i en fotölj som jag har och jag har testat olika lådor med och utan tak och olika storlekar, olika sandsorter, olika placeringar och han får mycket uppmärksamhet och ligger hela tiden på mig eller precis bredvid börjar fundera på vad jag gör för fel då jag testat allt och även undersökt honom hos veterinären flyttade visserligen i september och detta började någon gång i våras ge mig tips på vad jag kan testa för jag har slut på idéer
Eftersom fåtöljen antagligen luktar av kiss så tycker din katt att det är en toalett. :) Vad rengör du den med? Kissar han på lådan alls, eller är det alltid i fåtöljen?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Hur gammal är han? Kastrerad?
Har du provat att ha flera lådor på samma gång? Min katt hade en i flera år men bajsade på andra ställen om inte lådan var ren. Detta löste sig när hon fick en låda till… Man säger att men ska ha så många lådor som man har katter plus en till. Men du skulle ju kunna testa med en till kanske..
1. Hur många katter har du?
2. Hur gamla är katterna, hur länge har du haft dem, är de kastrerade, honor el. hanar, utekatter eller innekatter?
3. Vem av dem är det som kissar fel?
4. Hur många lådor har du nu?
5. Vilken typ av lådor har du nu?
6. Vilken sandsort har du nu?
7. Hur ofta rensar du sanden från kissklumpar och avföring?
8. Är det bara i fåtöljen han kissar fel?
9. Hur tvättar du bort kisset från fåtöljen?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har 3st och har 3 lådor alla är kastrerade och är 2 hanar och 1 hona den äldsta är det som kissar fel och enbart i fotöljen tvättar med urin off och pissoff efteråt få se den äldsta är nog närmare 5 år, mellankatten 6 månader yngre och yngsta föddes 2014 har finkornigt kitty från öob och det är den som gör att han kissar bredvid minst rengör så fort jag hör någon som krafsar i lådan och har lådor med tak men hjälper inte om jag har utan tak det är nog 2 gånger i veckan som han går i fotöljen annars är det lådan de 2 älsta har jag haft sedan de var 12 veckor och den yngsta övertog jag i julas men hon är älskad av båda och får igång dem på lek
Går det att tvätta fåtöljen/dynan i fåtöljen ordentligt så att all lukt försvinner? "Urine Off" eller ättika i tvätten hjälper till att ta bort lukten även för katten. Det ska inte lukta toalett för då ökar risken att katten gör om det. När du har gjort det, strö ut lite torrfoder i fåtöljen och låt katten äta där, någon gång varje dag. De vill ju inte äta och kissa på samma ställe. Hindra katten från att vara i fåtöljen när du inte har koll på den. Till exempel genom att lägga något i den - en hög med böcker eller något annat skrot som hindrar den från att sätta sig och kissa. Använd parfymfri, finkornig klumpbildande Kattsand och ta bort klumpar morgon och kväll. Ofta är det missnöje med toaletten som gör att katten hittar en alternativ toalett, det räcker med att man försover sig och glömmer rensa lådan någon gång för att katten ska tycka det är äckligt. Sköter du lådorna nu så gäller det bara att bryta vanan. Det är som med katter som klöser på fel ställe, har de en gång valt ett ställe så fortsätter de gärna. Är det en gammal fåtölj hade jag funderat på att byta ut den och sen lagt ut godis i den nya.
#4 Felkissandet började alltså en relativt kort tid efter att du skaffade katt nr 3 och vad jag förstår har du försökt ändra och förbättra lådsituationen sedan katten började kissa i fåtöljen, och det är bra, men kanske måste du förbättra den ytterligare. Hur var lådsituationen när du skaffade katt nr 3 och fram till att felkissandet började?
Eftersom felkissandet sker i en stoppad möbel är det väldigt svårt (förmodligen omöjligt) att få bort luktspåren så att inte ens en kattnos kan känna det och så länge det luktar toalett är det nog svårt att bryta vanan. Mitt råd är att ta bort fåtöljen helt och kassera den.
Sajtvärd Katter iFokus
Det går att vinkla fotöljen etc så man kommer åt överallt, det är en tvfotölj som är snurrbar visst ja kartonger går inte ha ståendes heller för dem går han i med ex bananlådor, flyttkartonger etc en gång kissade han på mig men då hade han lyckats stänga dörren till sovrummet såbhan kom inte åt lådorna så det räknar inte jag
Kan ha hållit på längre med men var osäker för där jag bodde tidigare var det en kanin som gärna hoppade ipp och sket i de gamla fotöljerna
Kom på en sak till som kan spela in där jag bodde förut så var de 2 hanarna utekatter i ett år men låg ändå mest inne på soffan och nu har de bara en innätad balkong som de kan gå ut på hela tiden
#9 Tyvärr tror jag inte att du kan ha fåtöljen kvar om du vill få stopp på felkissandet.
När det gäller toalådorna med huv, har de svängluckor också?
Sajtvärd Katter iFokus
Har tagit bort luckorna då den yngsta inte var van vid det de äldre brydde sig inte om det
Om fotöljen är i skinn så kasta den. Min älsta katt hade en förkärlek till skinn och hon skötte sig perfekt om inget skinn fanns i sikte.
Annars får du klä den med plastad frotté när inte någon sitter i den. inte så snyggt men praktiskt att slippa sanera hela fotöljen varjegång
Den är i skinn men inte äkta skinn har funderat på att sy en överdragsklädsel i skinn men får nog strunta i det, tygmöbler blir bara sönderrivna som min kontorsstol så det är inte heller att fundera på