Ny kattunge med ny kattlåda?
HejHej!
Jag har en katt nu som har två kattlådor. Ska ha en kattunge om 3 dagar och jag undrar om jag måste köpa en ny kattlåda eller om den kan använda de 2 som min nyvaknade katt redan använder?
Tips. För att de inte ska vara min och din toalett. Städa ur som och när du har tömt dom så använda ättika och skölj av. Ättikan nollar alla doft
Jag använder de till mina kaniner
De två kan nog samsas om de två lådor du har. Jag har två lådor till mina två katter och bägge använder båda två.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#1 ska ta och göra det! Tack
#2 vad bra att de kan samsas! Tack
Man brukar rekommendera minst en låda per katt + en till. Till två katter rekommenderas alltså tre lådor. Detta beror på att vissa katter inte vill använda samma låda som en annan katt, och/eller vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i.
När man introducerar två katter för varandra kan det vara extra viktigt att det finns tillräckligt med lådor, så att det inte blir ett störningsmoment för någon av katterna och orsakar onödiga konflikter.
Så jag rekommenderar att du skaffar minst en låda till :) Märker du sedan om någon vecka/månad att det inte behövs kan du ta bort den då, det är ändå bra att ha en/flera extra lådor ifall en av katterna blir sjuk, börjar kissa utanför lådan eller liknande.
Man måste dock inte köpa någon speciell kattlåda (som oftast är ganska dyra), utan det går bra att köpa en låda på typ Ikea eller Clas Ohlson så länge den är i lämplig storlek.
//Jessie
Var det inte din nuvarande katt som hade ett felkissningsbeteende tidigare? Hur har det gått med det?
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Jo kanske är skörare att ta och köpa en extra nu när du nämner det, spela säkert antar jag :)
#5 Vi fick det under kontroll med hjälp av min väns mamma :)
#6 På vilket sätt kunde din väns mamma få stopp på felkissandet? Vilka förändringar gjordes? Har en katt haft ett tidigare felkissningsbeteende ligger det nära tillhands att det återkommer om katten utsätts för nya påfrestningar.
Sajtvärd Katter iFokus