Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1193 ggr
1ebbs
0

Innekatt i hus

Jag har en fundering hur alla som har innekatt och bor i hus gör. Nu när de är sommar och man vill ha öppet, har ni någon inhängnad (med nät) precis vid huset eller hur ska man göra? Kom gärna med bilder och tips hur ni har det! Själv bor jag i lägenhet men frågar åt mina föräldrar som bor i hus.

Maria
1

Vi bor i radhus och trädgården är helt inhägnad. 3 husväggar och ett högt staket.

Vi har bekanta som har katter och bor i hus där min man byggde en stor rastgård i deras trädgård. De har en bakdörr på villan som går rätt ut i rastgården.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag bor på bottenplan. Mina fönster har två lägen man kan låsa dom i. Ett är ett par cm brett och är perfekt. Jag får tvärdrag och katterna har ingen möjlighet att komma ut. De får vara i min inglasning ibland men inte i trädgården. Dels vägrar dom koppel och dels bor här så många utekatter vilket kan leda till bråk. Så jag har ingen inhägnad heller av den anledningen. 

Det gäller att hålla koll när man går in och ut och att man kommer ihåg att stänga dörren var gång.

Har dom plats till en inhägnad rastgård så är det jättebra. Bara man ser till så att dom inte kan komma  ut och att inget kan komma in. Bäst är att aldrig lämna dom oövervakade utomhus.

Så det går absolut i hus. Bara lite jobbigt med dörrarna om man har en snabb och rymningsbenägen katt. Men man får in vanan efter ett tag.

Och kul att se att det är en innekatt :)

jollycox
0

Vi har nätdörr innanför ytterdörren. Altandörren har vi aldrig öppen då solen lyser där hela dagarna så då skulle vi få bastu inne.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ominous
0

Innan jag satte upp staket och grind i trädgården hade jag ett kompostgaller i dörren. Men då hade jag även hyffsad koll medans. Men det fungerar tillfälligt iallafall :)
Othello uppskattade att sitta där och titta ut!

Nu har jag satt upp kompostgaller i hela trädgården. Är ingen ide att fixa "finare" då jag letar nytt ändå. Då ska jag bygga bättre. Men min katt är en tjockis som inte hoppar så högt, och visar inte så mycket intresse för att rymma :)

I wish I could write as mysterious as a cat

1ebbs
0

Tack för svar! :) det får nog bli någon inhängnad av något slag för dom har stor tomt.

[Wickedwoman]
2

Vi bor i hus på 160 kvm men har nätat in balkongen på ovanvåningen. har vi dörrarna öppna på sommaren ut mot altanen så stänger vi dörrarna till köket så kan katterna va där och på ovanvåningen. Men vi har mest stängt om det är jättevarmt för att hålla värmen ute och kunna använda ACn. Jag har fått frågan om det inte är "svårt att inte glömma stänga dörren när man bor i hus" men det är lika svårt att stänga den som i lägenhet. Har man katt eller annat djur som inte får komma ut så håller man dörren stängd. Enkelt :)