Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6142 ggr
späcka
0

Mjau torrfoder, är det bra?

Någon som vet om mjaus torrfoder är bra? Har läst att blötmaten ska vara det iallafall. ☺

späcka
1

För whiskas är väl rätt dåligt? Tänkte om mjau va bättre ☺

komigentam
0

Jämför innehållet så ser du ju 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Dimocarpus
6

Egentligen är  torrfoder bara gjorda för oss.  Det innehåller spannmål, kolhydrater och ev. socker som katten  inte behöver. Deras naturliga kost består i stort sätt av proteiner (t.ex. en råtta). Råfoder, barf eller Mush Cat är något man kan erbjuda sin katt istället. Kan man inte ge råmat så är blötmat ett bättre alternativ än torrfoder. 

Blötmat kan innehåller upp till 100% animaliska proteiner (Mjau är sådant). Bästa märken är Mjau och Bozita då de innehåller mest animaliska proteiner av alla blötmat jag känner till och dessutom utan tillsatt socker och spannmål plus bra proteiner. 

Torrfoder är alltså gjort för oss (du vet bekvämt och enkelt) men egentligen kan det orsaka sjukdom hos katten i längden.  

De som har barfat länge märker skillnaden på sin katt. T.ex. pälsen ser bättre ut, musklerna känns starkare och katten slipper känna hunger jämt (det finns katter som äter torrfoder som aldrig känner mättnadskänsla för det är helt enkelt fel kost). 

Det krävs att man är påläst och nyfiken på olika studier innan man kan börja barfa för det är en hel del förarbete (räkna portioner och ev. tillskott behövs) innan man kan börja barfa. Det är ett stort ansvar att barfa för det är upp till dig att tillgodose din katt dagsbehovet. Vitaminer, aminosyror, mineraler osv. ska tillgodose så att inte din katt får näringsbrist.  Vad jag förstår när man väl har gjort det här förarbete så kan man barfa på med samma schema och recept. Allt rullar på då. Så svårast i början. 

Lycka till!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

annzoo
1

Torrfodret som finns på matvaruaffärerna är skitfoder och innehåller större andel spannmål. här nedan ser du mjau och iams innehåll. först i listan är det mest av så mjau innehåller mest spanmål medan iams innehåller Torkad kyckling och kalkon (40%,)

innehåll i mjau torrmak kyckling: (matvaruhandeln)
Spannmål*/Korn, kött och animaliska biprodukter (därav färsk svensk kyckling* 6%), oljor och fetter*, vegetabiliska proteinextrakt*, mineralämnen, jäst*/gjär. *Naturlig råvara

innehåll i iams kyckling (djuraffären)
Torkad kyckling och kalkon (40%, en naturlig källa till taurin), majs, vete, animaliskt fett, torkade sockerbetsfibrer (1,7%), hydrolyserat animaliskt protein, fruktooligosackarider (0,68%), kaliumklorid, heläggspulver, torkad öljäst, fiskolja, kalciumkarbonat.

Dimocarpus
0

Om du absolut måste ha torrfoder så titta efter de med mest halt av proteiner och totalt spannmålsfritt (nu har jag ingen erfarenhet av torrfoder men det kanske någon annan har, vill inte att mina katter få i sig det) och helst så mycket tillsatser (t.ex. jäst, socker osv.) som möjligt utom mineraler och vitaminer då det är bra för katten att få i sig det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
1

Ursäkta att jag inte kan svara på din fråga men det är för att jag inte har erfarenhet av torrfoder men som någon sa här: läst innehållet i Mjau torrfoder så vet du. 

http://www.mjau.se/vara-produkter/torrfoder/mjau-kastrerad-innekatt/ (alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner, det kan göra att din katt inte känner sig mätt å vill ha ännu mer mat). Rent skräp skulle jag säga. 

Vad säger ni andra som har erfarenhet och kunskap om sånt?

burmamys
4

Jag håller med Dimocarpus, ge i första hand rå föda (MUSH vaisto cat är färdiga frysta köttbullar med alla näringsämnen väl balanserade), i andra hand blötmat (Mjau, Bozita eller något annat spannmålsfritt). Undvik helst torrfoder, eller ge det endast som godis/sysselsättning i aktiveringsleksaker.

En kost baserad på torrfoder ger alldeles för lite vätska vilket i förlängningen ger mycket stor risk för urinvägsproblem (kristaller, UVI, och njursvikt). Dessutom innebär produktionsmetoden att upp till 60% av näringsinnehållet förstörs och därför tillsätts alltid syntetiska vitaminer i torrfoder, och dessa tas inte upp lika bra som naturliga vitaminer och kan orsaka näringsbrist och i vissa fall cancer.

Av de torrfoder som finns tillhör inte Mjau de bättre.

annzoo
1

Ni som ger förslag på rå föda (barf) kanske även bör upplysa att alla katter inte äter de :P

burmamys
3

#8 precis som vid alla foderbyten ska man fasa över till barf. De flesta katter brukar älska barf och bli ganska glupska i början. Dock finns det några som är vana vid den koncentrerade smaken i torrfoder och de kan vara svårflörtade med både blötmat och barf/ färskfoder. Det betyder inte att det är bra för dem att fortsätta äta torrfoder och jag tycker det är viktigt att man som ansvarsfull kattägare fortsätter försöka ge sin katt nyttigare föda.

Ominous
2

Finns många katter som inte äter blötmat heller, och flera som inte äter torrfoder. Likaså finns de såna katter som inte äter wiskas, och såna som inte äter mjau. Köper man en ny sorts mat till sin katt får man räkna med att katten kanske inte gillar det. Man får helt enkelt prova sig fram. Det finns annat färdig råföda också.

I wish I could write as mysterious as a cat

fossingen
1

#0 Mjau's torrfoder innehåller totalt 40% kött. Varav mindre procenten som står är färsktkött enligt smaken vald. Detta enligt Doggy själva. Så mellan de två valen är Mjau att föredra såklart.