Vi ska köpa katt!
Hej! Vi har tingat en sibirisk katt som kommer till oss v29. Jag har lite frågor kring foder, kattlåda och hur vi ska agera första tiden. -Vilket foder är det absolut bästa? Vad ska man gå efter och krävs det ett kattungefoder eller är det bara något hittepå? Ska man ha både torrisar och blötmat tillgängligt hela tiden? Eller hur ofta kan man ge blötmat isåfall? -Vilken kattlåda? Kommer kattungen upp i en "vanlig" med relativt höga kanter när den är 12 veckor? -Hur ska vi bete oss första dagen när kattungen kommer hit? Vår lägenhet är väldigt öppen och har bara dörr till sovrum och toalett. Ska vi släppa honom i vardagsrummet som är stort? Eller börja med typ toaletten (där kattlådan kommer stå) och sedan utforska köket (där maten kommer stå) som inte har dörr. Eller hur ska vi göra? Ska katten få ha tillgång till sovrummet första tiden? (jag har läst att den inte ska få ha det, men varför isåfall?) Ja alltså ös på med tips och hur ni har gjort, för jag känner mig helt lost, haha! 😂
1. Vaccination med intyg, veterinärbesiktning med intyg, kastrering vid 4-6 månaders ålder, ID-märkning & ägarregistrering.
2. Köp en kattbok och läs på, om ni inte redan gjort det.
Lycka till!
Du ska fortsätta att ge samma foder som uppfödaren ett bra tag för att minska magknas. Vissa katter tål inte blötmat i större utsträckning så kolla med uppfödaren vad katten äter.
Det är inga problem med en vanlig kattlåda. Mina brukar vara van vid både med och utan huv när de flyttar. Sand är att rekommendera.
Hej! Vad roligt att du ska skaffa en kattunge.
Jag kan börja med hur jag har för planer för mina två kattungar som kommer i juli/aug. Jag har läst mycket olika böcker, hemsidor, forskningsstudier, gått på föreläsning om barf och pratat med olika kattägare och besökt olika uppfödare.
Den bästa maten är egentligen barf (råfoder) Katters naturliga kost består av proteiner i det hela. De är rovdjur och jagar själv sitt byte. Så egentligen att barfa sin katt är det bästa alternativet. Det tänker jag göra men inte i början då mina katter är fortfarande unga (har ingen aning hur de reagerar och jag behöver samla på mig mer kunskap för att kunna vara säker på att allt går rätt till för dessa individer jag kommer att ansvara för). Så småningom kommer jag att gå över helt till barf när jag ser att t.ex. klarar av att äta ett ben och gillar maten.
Torrfoder är mest bekvämt för oss (det innehåller bland annat en del kolhydrater och spannmål som katter inte behöver). Bättre alternativ är faktiskt blötmat (vilket jag kommer erbjuda till mina i början) Märken som verkar bäst är Bozita och Mjau då t.ex. Mjau innehåller 100% animaliska proteiner och utan socker och spannmål.
Det finns barf.ifokus.se som du kan ställa frågor och läsa vidare om vad det innebär att barfa. Finns böcker att läsa också om det.
Kommer det bara vara en katt i ditt hem så är det lätt att få den att vänja sig vid dig och snabbt känna sig hemma. Köp feliways så hjälper den till att lugna kattungen om den skulle bli för stressad av resan och sitt nya hem.
Se till att skaffa klösträd, bäddar, filtar, leksaker, kattgodis (t.ex. Orijen) så att den trivs.
Jag har köpt peewee kattlådor och pellets (dels miljövänligt men också ekonomiskt och mjukt för kattens fötter).
Här är listan på vad du kan söka på nätet:
* klösträd, klösbrädor
*kattlekar, bäddar, kattgodis (t.ex. märket Orijen)
* kattlåda (Peewee med pellet och lådor)
* försäkring (för din plånboks skull), regelbundet besök hos veterinären för kontroll, vaccinationer osv.
* mat: blötmat Mjau eller Bozita
* Feliways
Har jag missat något så får andra tillägga.
Ta väl hand om katten och ge den ett förevigt hem. Om du inte ska avla, kastrera den och gör den till innekatt med kontrollerad utgång (koppelpromenad). Då kan du få en lycklig katt som lever länge förhoppningsvis.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Jag lät mina kattungar vara instängda första och andra natten med mig i sovrummet, sen fick dom gå helt fritt efter det. Men detta gällde bara när vi skulle sova. Jag gjorde det för att lägenheten var stor och jag ville ha lite uppsikt första nätterna på katten samtidigt som jag ville ha dom i mitt sovrum och gosa:)
Tack så mycket för uttömmande svar! Ska kolla upp det där med barf och mat utan mycket kolhydrater och spannmål :) Försäkring har vi koll på och väljer moderna, de var mest prisvärda för vad man fick :) Jag tänkte göra egna klösbrädor och liknande så det behövs inte köpas färdiga iallafall och då har jag något att pilla med när jag väntar på katten :)
Att ge katten barf är ju den bästa matten du kan ge. Skippa torrfoder helt! Om du inte vill göra egen mat så är färskfoder best så som Much vaisto cat. Annars om du vill ge vanlig blötmat så är mjau eller bozita bäst.
Erbjud katten mat typ 5-6 gånger om dagen, och ja om du märker att den är hungrig får du ge den mat.
Köp vilken kattlåda du vill, De med huv tycker jag är bäst. Om du märker att katten har svårt att ta sig in i den så kan du ju lägga någonting framför så att den blir som ett trappsteg. Köper du en som har en sådan där svänglucka så råder jag att inte ha den i typ en vecka och sedan när katten är van med toaletten så kan du sätta fast den och visa den hur man går ut och in ur den.
Jag skulle ha släppt ut katten i ett helt öppet hus. Jag tycker att katter är så pass nyfikna att de inte brukar ha något problem med det. Låt den utforska bara och ta sin tid.
Ja, det låter som att ni behöver läsa på lite om katter, så gör det för ditt och kattens bästa.
Lycka till