Passar innekatt-behöver råd
Hejsan
Jag blev kattvakt för en innekatt för 5 dagar sedan. Det är en väldigt snäll katt, och hon har bott hos andra människor tidigare när det behövts i kortare perioder.
Nu ska jag ha henne i en och en halv månad, och jag vet bara inte hur jag ska klara av den tiden… Jag är van vid utekatter så den känslan jag får av henne är att hon har massa energi hon behöver göra av med, men det enda sättet är att jag underhåller henne med lekar och borstning. Resten av tiden är hon väldigt uttråkad förutom då hon sover.
Jag får känslan av att hon är uttråkad, hon jamar ibland, går omkring och vill ha uppmärksamhet av mig hela tiden. Jag får verkligen ingenting gjort här hemma, och jag kan inte slappna av i den vetskapen att det jag gör inte räcker till. Jag leker med henne jättemycket varje dag, nästan hela tiden, och nu börjar hon tröttna på mina lekar dessutom.
Hur ska jag göra?? Tacksam för alla tips!
Jag vill ju att hon ska trivas, men att jag ändå kan ha tid att göra mina saker också. Hon har massa leksaker och kattställning. Hon har fått en fönsterplats, men tittar inte ut så mycket där.
Katter sover i allmänhet väldigt mycket.
Jag tycker det verkar som om du ger henne en väldigt bra vistelse med lekar och annat.
Kan du inte bara låta henne vara med dig när du gör dina sysslor?
Katter brukar vara sällskapliga och bara vilja vara "med"
/Maria
Om du är lugn, blir hon lugn. Katter känner ju av vår sinnesstämning och hon kanske vill vara med dig så mycket för att helt enkelt lugna dig.
Sedan är ju katten i en ny situation, och även om hon är van att vara hos andra, så betyder det inte att hon är van vid just dig. Så allt är nytt för henne också.
Var lugn och bestämd i din situation med henne och "fjäska" inte för henne, då tar hon kommandot direkt.
I en flock av katter är det den katten som alla de andra katterna "fjäskar" för, genom att komma denne till mötes och putta på med sina huvuden och stryka sig mot den katten, som då är ledaren för flocken. Så det är inte du som ska "fjäska" för katten, utan den som ska "fjäska" för dig.
Gör det du behöver få gjort, är katten med dig då, så är det ju ett plus, men du behöver inte hålla på att klappa och leka i tid och otid, däremot då ni båda har tid och lust att leka.
Du kan prata med katten, jag pratar och klappar på mina katter och busar med dem, men då jag besämmer det, det är viktigt att hon förstår att det är du som bestämmer.
U R us
Jag sitter väldigt mycket och skriver på datorn, så det blir inte så lätt, hade vart roligt om hon ville sitta vid sin fönsterplats bredvid, men hon sitter där väldigt sällan tyvärr. Annars sitter jag ibland bredvid henne på golvet och tittar på tv eftersom hon inte hoppar upp på soffan. det tror jag hon gillar. Nu har jag visserligen varit ledig nästan hela veckan så hon kanske har vant sig vid att jag är hemma mestadels.
Jag tror kanske att jag ska flytta hennes korg hon brukar sova i, så att hon inte störs när jag går förbi hela tiden. Tänkte först att det skulle vara en trygghet att ha henne nära mig.
Kan det vara så att hon fortfarande är lite orolig över att vara på en ny plats, och att det e därför hon är igång hela tiden? Hon reagerar på alla ljud runtomkring utanför lägenheten.
#2 Det kan nog vara så. Jag vet med mig att jag inte är så lugn om jag känner att andra inte är det. Min syster har passat henne tidigare också, och hon är jättelugn och bryr sig inte lika mycket som jag när katter vill ha uppmärksamhet.
Ibland så går hon fram till mig och jamar och vill leka, ska jag ignorera det också? Jag hade tänkt leka med henne på morgonen (då jag har tid) och kvällarna, och kanske mitt på dagen. då får hon ändå lite lek. Men det kanske är bra med rutiner tänker jag. Just nu får hon som hon vill haha :p
Pratar gör jag ganska ofta med henne. Jag är uppväxt med utekatter och jag pratade med dem ganska ofta. Det tror jag de gillar.
Tack för alla tips! Jag ska försöka vara lugn när hon ber om uppmärksamhet :)
Du ska inte ignorera henne rent tankemässigt, utan låta henne känna att du ser henne och hör henne, men har du inte tid att leka så får hon vänta tills du kan.
Om du stänger henne ute från dig, så känner hon det och blir mer orolig, bara var lugn och trygg i dig själv.
Låt henne känna att hon är välkommen och älskad, men var ändå bestämd i att du bestämmer.
Katter läser av vårt kroppsspråk lätt, de ser mer än man tror.
U R us
#Okej, tack för rådet :) Jag brukar prata med henne och så, så jag hoppas hon känner sig trygg.
Jag tror hon börjat vänja sig nu för hon är lite lugnare:)
Det kan ta många veckor för en katt att 'landa' i en ny miljö. Hennes beteende låter helt normalt i mina öron. Prata med henne, klappa henne när du går förbi och lek med henne en stund då ochdå. Låt inte alla leksaker ligga framme hela tiden. Döda byten är jättetråkiga för en katt, så plocka undan en del och lekt aktivt med dem när de är framme.
Medarbetare Hittekatter iFokus
# 7
Det där med döda byten har jag inte tänkt på, därför som min katthona inte bryr sig så mycket om sina bollar då de ligger framme.
Tack för tipset 👍
U R us
#8 Precis! Släng dem till henne och när hon lekt färdigt tar du bort åtminstone de flesta.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#7 Det låter logiskt, det ska jag prova :) Hon har väldigt mycket framme och jag köpte två nya idag, så kanske kan plocka undan de andra sålänge.