Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1719 ggr
Emil_i_mossen
0

Den ultimata kattlådan

Vilken kattlåda anser ni är den ultimata? En som både tar bort lukt och som förhindrar katten från att sprida Kattsand. Finns det ens någon sådan?

Fridaaaa
1

Lukt skulle jag säga inte hänger på kattlådan, utan mest på kosten samt sanden.
Men sätta in kattlåda i tex en HOL från IKEA eller ett skåp, kan säkert ta bort lite lukt i hus/lägenhet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Rhonda]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den finns kanske inte men vi har börjat använda PeeWee pellets och är nöjda med dem. Det är klart det luktar när katten har nyss bajsat. Ingen kisslukt alls. Några pellets kan hamna utanför.

Aldrig mer Kattsand

De levererar till dörren.

http://www.peewee.se/

Denna kommentar har tagits bort.
[Rhonda]
3

#3 Var det absolut nödvändigt att skriva en sådan kommentar?

OberonsMatte
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att den bästa lådan är en Cat it -låda med uppfällt tak. Har man sedan en kattsandsmatta framför utgången sprids minimalt med sand. Bästa sättet att minimera lukt är att rejält ( ca 10 cm tjockt lager) med finkornig sand av god kvalitet och rensa ofta.

Sajtvärd Katter iFokus

Barry_B
1

Nej, trolleridriften tog över, jag ber om ursäkt.

Come on you Spurs

Emil_i_mossen
1

OberonsMatte, Cat It verkar klart intressant och där var det kolfilter också. Varför är det viktigt just med uppfällt tak?

Sara & matte Rhonda, tack för tipset om Pewee. Just nu är lukten på kisset ingen problem med vår kattunge men om det blir det så är det helt klart intressant.

OberonsMatte
1

#7 En bra låda måste vara bra ur både kattens och kattägarens synvinkel och det är för kattens skull lådan bör vara öppen (dvs definitivt utan svänglucka). Katter ogillar instängdhet och särskilt obehgligt blir det att gå in i en stängd låda som luktar bajs. Gräva i sand inne i en stängd låda är inte heller någon höjdare.

CatIt -lådorna har höga kanter och väggar som vanliga huvlådor, men förutom att bara ta bort svängluckan går det även att fälla upp halva taket, vilket ger katten en betydligt öppnare och rymligare upplevelse och de slipper sitta och huka med huvudet ut genom öppningen.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
0

Vi köpte en ModKat för ca ett år sedan efter att ha haft en "vanlig" låda med tak. De är dyra men prisvärda. Jag testade att inte dammsuga/sopa på en vecka med förra lådan och sen gjorde jag samma sak när vi bytt till ModKat:en. Den mängden sand som hamnar utanför lådan med ModKat är mindre än det som hamnade utanför den "vanliga" lådan per dag! 

Själva lådan är dyr men om du har för avsikt att göra rent den och så (vilket jag utgår ifrån 😃), så håller den jättelänge. En "vanlig" låda behöver ju bytas kanske en gång om året beroende på hur mycket katten klöser i botten men i ModKat:en är det som IKEA-påsar (fast formanpassade) som skyddar golv och väggar. Vi köpte två stycken tillsammans med själva lådan och har fortfarande kvar dem. Så det blir billigare i längden eftersom du inte kommer behöva köpa en ny låda på relativt länge.

Jag var väldig skeptisk till den, googlade hur mycket som helst och funderade i flera månader innan jag vågade beställa den. Mina katter är så nervösa och jag var rädd att de skulle välja att kissa utanför som protest osv men de älskar den! De får plats att gömma sig under taket och gräva och hålla på, men ibland sitter de och kikar upp ur hålet och det är jätteroligt 😂

Vi fick med en spade (tror det alltid ingår) som jag tycker är jättebra. Jag brukar ha ganska mycket sand i lådan och hatar alla dessa spadar som går bryts av på mitten när jag tar i lite. Den är stadig, enkel att göra rent, enkel att sila ur sanden som ska vara kvar men ändå relativt enkel att få ur de små smulorna som ska slängas.

Jag rekommenderar den verkligen!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
0

#9 Men ModKat kan man väl ändå bara rekommendera till små och smidiga katter? Små lådor som dessutom är krångliga att ta sig i och ur är definitivt inte för alla katter.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
0

#10 Mina katter är normalstora (ca 4kg och 6kg), så jag kan såklart bara prata för dem! För en "vanlig" smidig katt borde det väl inte vara ett problem att ta sig i och ur? Kanske om katten är väldigt gammal eller kanske om de har skadade ben? Håller med om att det inte är för alla katter (men ingenting är ju för alla katter faktiskt 🙂), men TS skrev endast att det gäller en kattunge så då tycker jag det låter bra. Jag vet ingenting annat om katten. Men bra poäng, bra att du påpekar det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

annzoo
0

Jag har en bill med huv (den största som inte verkar säljas längre), plastbackar med höga kanter + 2 hemmagjorda modkat (tror allt material gick för ca 100kr). Jag har stora katter men tycker modkat är bäst att hålla sanden på insidan eller på taket istället för på golvet. Lukten från lådan kan bli bättre om man har bra sand eller ser över vad katten äter.

aloizias
0

Denna kattlåda är är super inget spill, sen är den mycket större än mod kattlåda http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.1866/kattlada-top-box-48x48x48-gra

Ominous
0

Måste ju absolut vara den perfekta kattlådan. Ingen sand utanför, tar ingen plats och bara att spola så luktar det inte! ;D

Dock så måste jag ta fram lådan snart igen då vi väntar tillökning. Funderar på hur jag ska göra. Jag har bara en med huv och en såndär vanlig "standard", ska nog ta bort huven och ha båda. Jag hade en dörrmatta utanför innan, det tog bort nästan all sand :)

I wish I could write as mysterious as a cat