Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1543 ggr
JenniferH
0

Innekatt i en 1a

Jag har funderat på att skaffa katt eller hund, men jag bor i en 1a på 37 kvm. Om det blir katt så tänkte jag skaffa två stycken så att de håller varandra lite sällskap. Men jag undrar, vore det oschysst mot djuren att hålla dom instängda i en så liten lägenhet?

Fridaaaa
2

Det är inte så litet, det går absolut. Syrran hade det och gick bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
3

Håller med, det borde inte vara några problem. De kommer antagligen klättra på bokhyllor, garderober, dörrar osv. Sätt upp några hyllor och ha ett högt klösträd som går till taket. Hundar vet jag ingenting om, men två katter tror jag absolut skulle funka på det utrymmet 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
0

Det beror ju lite såklart på hur lägenheten är uppbyggd. Jag har själv en 1a på 35kvm + ett litet sovrum som är 3.5x1.5m, jag tycker det har fungerat väldigt bra. Nu är Othello även ute i trädgården ibland, men även innan dess gick det bra. Det jag tror är viktig för katter är stimulation och plats att vara ifred.
Jag har många rum trots att det är så litet, så finns alltid någonstans att lägga sig och chilla liksom. 

Däremot vet jag folk som bott i 1or med 1-5katter(helt seriöst) och fått tapeter sönder rivna och sängar kissade i. Sen har det gått över för dem(till viss del) när de släppt ut sina katter(och då blivit av med några katter som försvunnit)

Skillnad är också att Othello är en raskatt och det andra var huskatter. Köper man en raskatt kan man oftast se lite mer för vad för typ av katt man får i beteendet, och då kan välja en typisk lugn innekatt. Jag har haft både raskatt och huskatt och tydligt märkt att det är huskatterna som kräver att få gå ut och har sönder saker. Medans raskatterna har varit tillfreds i att sitta på trappan. Men det är såklart väldigt individuellt. 

En eller två katter tror jag inte gör någon större skillnad, mer än lite större behov av krypin där de kan vara ifrån varandra.

Editering.
Du kan även kontakta katthem och kolla om de har en eller två katter som skulle trivas som innekatter. De har oftast väldigt bra koll på hur katterna är och kan hjälpa till:)

I wish I could write as mysterious as a cat

JenniferH
0

#3 Ja jag tänkte mig två katter från ett katthem, så länge de trivs som innekatter. Men läste att innekatter bör vara kastrerade för att minska risken för att de ska kissa inne osv?

Ominous
1

Ja, de bör bara kastrerade. Annars riskerar du att vakna med att någon juckar mot ditt huvud eller felkissande :)
Kan blir riktigt jobbigt och viktigt att kastrera innan könsmognad så inte felkissande "sätter sig" :)
Sen är ju kastrerade katter lugnare, är bara fördelar :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
4

#4 Alla katter bör kastreras men ja, det stämmer att det hjälper till att minska revirmarkeringarna. 

Jag vet inte hur det är på andra ställen men Stockholms Katthem adopterar endast ut kastrerade innekatter. Så länge det finns plats att springa, hoppa, klättra, jaga osv så kommer katterna må bra. 

Jag råder dig verkligen att kastrera dem ifall de inte är det redan när du får hem dem. De mår MYCKET bättre av att vara kastrerade.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
2

#4 Alla katter som inte ska avlas på ska man kastrera enligt mig så ja stämmer bra.
Oftast är katter kastrerade när de kommer från katthem, i alla fall vuxna

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
1

beror på hur lägenheten är uppbyggd, jag hade en lägenhet på 41 kvm som inte gick att kattifiera och därmed inte var optimal för innekatter medan den jag hade efter på 37 kvm var väldigt lätt att kattifiera och där missarna trivdes betydligt bättre, satte upp två höga klösträd, bokhyllor, vägghyllor etc. som gjorde att de fick betydligt mer yta att vara på och de trivdes som fisken i vattnet👍

[nevamisse]
0

Vi har en etta på 45 kvm med numera två katter. Vi har bra planlösning, riktigt kök och bra hall. Funderade länge på om det skulle vara schysst att skaffa andra katten, men det har gått väldigt bra. :)

Har rejäla kattställningar och de får vara överallt utom på matbord och köksbänk.

[lillelull]
0

Jag bor i en 1 a på 34 kvm och har absolut inga problem med att ha innekatt, den har högt i tak, och en väldigt öppen bra yta som kan göra mycket med när det kommer till hyllor och större kattställningar. 
Har en innekatt på 3 år och har även haft mina andra katter här.

(planen är dock att vi ska flytta till en större lägenhet så alla tre katter plus kanin hamster kan bo ihop igen, vi söker större 2 or och 3 or så alla kan få en egen fristad🙂 ) 

Vi har nu  4 höga kattställningar och ett hav av leksaker samt en egen barnsäng som jag byggt ovanpå min garderob ( babymadrass och täcke, påslakan och kuddar)  Han är så söt, han bäddar ner sig där på kvällarna kikar på allting och kan i princip se hela lägenheten därifrån. Han är en sån liten myskatt. 

Placerat kattställningar vid  fönstren så han kan ligga och kika ut också, det var en viktig grej för honom, han gillade inte att vara i de kattställningarna som inte var nära fönstret lika mycket som de andra så det blev en ommöblering och nu är det perfekt! 🙂

Men sen är han ju också överallt också, diskbänk, hyllor, matbord, soffan, min säng och ja allt han kan komma upp på och har kattsäkrat allt så han inte kan välta saker/ som kan skada honom. 

De flesta som kommer in brukar säga: 
 " Oj vad mycket kattsaker du har, de tar ju upp hela lägenheten eller du har mer kattmöbler än vad du har möbler "
Men ja jag älskar det, varje gång jag ser en ny härlig kattställning så tänker jag, hmm var kan denna få plats?  😍😊 

Ska visst kan man ha innekatt(er) i en 1 a  men självklart så måste man göra en stimulerande miljö för katten.
Det ska man ha oavsett yta dock! 

Har hört alldeles för många såna tråkiga kommentarer och bortförklaringar från människor som inte lagt ner tid eller pengar på att berika inne miljön för sina katter

- " ja men jag skaffade en katt och sen jamade den massor och då släppte jag ut den för den hade ju tråkigt inne " "Katters rätt är att få vara ute blalbbla "  Man kan inte ha katt i lägenhet, den kommer bli galen" 

Men det blir ju vad man gör det till. ( så blir det ju med alla djur) 
Klart att ingen katt trivs med att sitta i ett rum utan leksaker eller något att klösa på och bara vankar omkring och inte har något att göra och sen leder det till att katten kan börja förstöra saker som klösa på möbler, väggar och börja jama och verka helt galen. 
Det är ju ett resultat av att de är understimulerade. 

Så bara kör på med kattställningar, leksaker och ställen där katten kan hoppa upp på, klättra och kika ut genom fönstren så ska det nog gå alldeles utmärkt!  
Och att ha en kompis är alltid uppskattat så det vore ju jättebra om du adopterade två stycken och såklart kastrerade. 

Vi har också tillgång till en fin innergård som är lugn och inhägnad, så om man vill erbjuda en utevistelse så tycker jag man ska göra det under kontrollerad form, sele eller inhägnad eller nät.
Här brukar det dock bli ..
 * ta på sele* gå ut.. * 1 minut senare* gå mot dörren och gå in igen*
Sen springer han in och hoppar upp i sin kattställning och tittar ut mot innergården haha. 
Roligare att titta på den än att vara i den! 

Lycka till 🌺

Katthemsmatten
1

Seriösa katthem säljer inte okastrerade katter som kommit upp i den ålder att de kan tänkas bli fertila. Katthemmen arbetar ju för att få ned antalet hemlösa katter och att då sälja de katter man omhändertagit okastrerade skulle i de flesta fall innebära att de kommer få in avkomman från dessa katter.

Oavsett hur och från vem du köper dina katter - se till att de är kastrerade, id-märkta och registrerade, samt vaccinerade mot kattpest och snuva 2 gånger.

Medarbetare Hittekatter iFokus