Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1532 ggr
Salish
0

Strikta karnivorer

Såååå jag råkade hamna i en diskussion där någon hävdade att katter kan överleva och må bra på en vegansk kost och trodde inte på att katter är strikta karnivorer som BEHÖVER kött för att överleva. Tydligen var min hänvisning till en näringsguide skriven av en veterinär "inte en vetenskaplig referens" och bevis nog för att katter faktiskt behöver kött. Någon som vet någon studie om katten och dess näringsbehov? Inte bara för att visa för den här människan, men även för att det skulle vara intressant att läsa.

Fridaaaa
2

Katter är rena köttätare och får enligt lag inte utfodras på vegansk kost.
En fara för katter att bli utfodrade med det :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Accalia
3

Nog bara att googla tror jag så kommer det nog upp på varje sida, så kan du ju be personen leta upp någon fakta källa där hen kan bevisa att katten kan klara sig på en vagansk kost (vilken det nog inte finns någon seriös)

Salish
0

Har googlat även via Google scholar men det ses väl som så basalt att det inte behöver göras studier på det, eller något.

Salish
0

Eller ja, det finns böcker publicerades i ämnet men dessa måste man köpa, vilket jag inte riktigt har lust med.

Accalia
0

Be då personen hitta en källa på det hen säger :)

Salish
0

Alltså jag orkar inte med detta.

Accalia
1

Tycker synd om katten, den kan ju inte må bra, vissa ska inte ha djur alltså..

Fridaaaa
0

Finns på kattstatus.se bra info

[lillelull]
3

Tycker det är helt bisarrt att man gör såna här saker, att vara vegan och vegetarian är ju jättebra men man kan ju inte föra över det på ett djur som så självklart inte ska vara det. Människan borde isåfall inte ha en katt om hen tycker det är så jobbigt att ge den kött. Kanske ska köpa en kanin istället kanske? 😂 
Äh usch så tramsigt alltså!

Ominous
1

Det är visst lagligt att utfodra på vegansk kost, förutsatt att katten mår bra och får i sig allt. Det har länsstyrelsen bekräftat. Det folk refererar till är ETT fall där personen inte gav riktig kost. 

Jag tror säkert att vissa katter kan överleva bra på vegansk kost, eftersom det är taurin katter främst behöver, vilket framställs kemiskt. Jag skulle dock aldrig våga prova vegetariskt till min katt, eftersom det inte finns tillräckligt med fakta. Men jag skulle aldrig anta att det inte går, eftersom jag inte är en expert, som vissa andra verkar tro att dem är.

Vi människor kan framställa det mesta kemiskt, och till skillnad från vad människor tror så behöver vi inte få i oss kött, utan ämnen som finns i köttet. Ämnen som går att få fram kemiskt och genom andra saker. Varför skulle inte det samma gälla för katter?

Jag har sett flera studier på hundar som mått bra och levt väldigt långa liv med väldigt bra värden, det är uppenbarligen inget problem. Självklart har inskränka personer också reagerat där med "stackars hund" "den kan inte må bra", trots tydliga bevis på att hunden mått väldigt bra enligt flera veterinärer.

Jag vet att katter är annorlunda och det är mer komplicerat, därför behövs mer fakta och undersökning. Jag är inte villig att riskera något, men jag är en person som alltid är öppen för ny fakta och vad framtiden håller.

Som djurvän hoppas jag alltid att vi kan minska på djurs lidande och död så mycket som möjligt.

I wish I could write as mysterious as a cat

Fridaaaa
2

#10 Inte för katt, eftersom de är köttätare, det är extremt sällsynta fall de skulle godkänna vegetarisk/vegansk kost, högst ovanligt.
Står även enligt lag att man ska utfodra djur så naturligt som möjligt.

Ominous
0

Ring länsstyrelsen själv och fråga. Det är inte olagligt, det är bara olaglig om katten mår dåligt av det och du inte gör något åt det. Du behöver inte länsstyrelsens godkännande.

Fridaaaa
4

#12 Varit i kontakt med JBV, och även LS: LS måste följa JBV.

Och en katt eller djur kan verka må bra men fortfarande inte bra kost för den.
Fattar inte varför man ska ge djur mat som de inte är gjorda för att äta bara för att de "verkar må bra":

Salish
3

Hundar är annorlunda, de kan klara sig på en vegetarisk diet men med en katt är det mycket svårt. Det är svårare för en katt att til tillgodogöra sig näringen från växter än kött, deras tarmar är för korta t.ex. Dessutom finns det många aminosyror, inte bara taurin, som katten behöver. Visst, ge katten vegomat om du har extremt mycket kunskap och är noga med att den får i sig vad den behöver, men kom inte och säg att katter inte är strikta karnivorer och uppmana andra att göra deras katter veganer. (inte riktat till någon av er)

Fridaaaa
3

#14 Kan klara sig ja, men klara sig och må bra är det många som inte skiljer på tyvärr :(

Ominous
0

Det är länsstyrelsen som har lagarna om husdjur, som jag förstått det är jordbruksverket slakt och djurindustri. Det är iallafall inte olagligt, som du påstod i ett tidigare inlägg, det var bara det jag ville förtydliga. Däremot kan det vara olagligt om kosten är dålig och katten mår dåligt, men det gäller oavsett om katten äter vegetariskt eller inte. :)

Jag håller med dig om att det är hemskt när andra försöker påtvinga vegetarisk kost på andras katter. Människor kan själv bestämma sin kost och lättare göra något åt de om de inte mår bra. Katter är det svårare med. Det finns gott om shaming i vegan-kretsar om att ha katter eller djur som äter kött. Då finns de såklart risk att en människa som vill göra gott och minska djurlidande ger sin katt vegetarisk kost utan att riktigt ta reda på exakt all fakta innan, vilket kan sluta riktigt illa.

Jag är absolut för att informera om sätt att minska djurlidande, men är självklart lika viktigt att göra det grundligt och se till att folk får ALL fakta. Jag rekommenderar ingen att byta sin kost till helvegetarisk över en dag, varken människa eller djur.

Förövrigt lite roligt och inte riktat till någon här, att när dessa konversationer kommer upp så vet folk exakt vad som gör kött en lämplig kost för katter. Korta tarmar, vassa tänder, klor osv. Men samtidigt tycker att kött är en lämplig föda för människor. xD

Salish
5

Ja eller hur. Jag är själv vegan men hade aldrig givit min katt vegansk mat, det känns alldeles för riskabelt. Dessutom rynkar han på näsan åt allt som inte är kött eller luktar som det.

Fridaaaa
1

#16 Är vad jbv och LS sagt, annars hade jag inte skrivit det.

Ominous
0

När/var har dem sagt det? Vilken lag säger det? Som jag sa, ring och fråga.