Katt flåsar vid lek
Igår raceade våra katter runt i lägenheten och jagade varandra ett bra tag. Efter en stund satte sig ena kissen ner och flåsade med öppen mun, lite som hundar gör. Sen stack hon iväg och fortsatte racea runt i lägenheten. Försökte få henne att vila lite men det va inte så poppis.
Har hört detta förut också, då har vi lekt med henne, hon har jagat hennes fjädervippa. När hon fångat den så har hon kanske vid 3 olika tillfällen stannat upp så och flåsat lite. Det kanske varar 15 sekunder ungefär sen är andingen typ normal igen. Är detta något ovanligt? Hon kastrerades ju för typ en månad sedan och då lyssnade ju veterinären på båda hjärta och lungor..
Katter kan börja flåsa vid intensiv lek, det är relativt normalt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Är katten ung är det extra vanligt att de blir lite överexalterade och stressade vid lek. De känner liksom inte själva när de behöver ta det lite lugnare. Man bör därför vara lite försiktig om man själv är med och styr leken med t.ex. fjädervippor och laserpekare, men leker katten själv är det inte mycket att göra.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, dom är ju födda i september förra året så fortfarande väldigt unga :)
Men skönt att höra att det inte är nått jättekonstigt. När det hänt dom gånger vi lekt med dom så har vi såklart avslutat när vi märkt att det blivit så.
Min flåsar sådär när han är exalterad och uppjagad; jag tog honom till veterinär för att få honom kollad och allting var normalt. Så det kan tydligen vara så hos vissa; jag brukar låta honom vila ett par minuter och sen kör vi igen. Lite konditionsträning :P
Det har mina katter alltid gjort när de rejsat som värst.
/Maria
Det kan också vara att hon flemar, dvs andas in med öppen mun för att fånga dofter på ett speciellt organ som sitter i munnen.
Det gör de med dofter som kräver mer koncentration, helt normalt!
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Min kisses nos blir platt när han flåsar, ser faktiskt lite roligt ut hehe.
A home is not a home without a cat ( Walter ).
Ja en av mina katter har jag sett göra det också vid intensiv lek. Hon är c:a 9 månader men min 7 månaders tjej har jag inte sett flåsa.
Min perser och min exotic är snart ett år och har aldrig flåsat *peppar peppar *
Det är helt normalt. De flåsar helt enkelt när de blir lite för varma
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Min katt gjorde den förra sommaren, men då hade hon inte lekt, utan var bara ute i solen, hon var som helt utmattad, hon ville inte röra sig så jag bar henne till skuggan. Det varade i kanske 2 min sen rörde hon på sig igen men flåsade fortfarande och slutade efter kanske 4 min och var som vanligt igen, är det också normalt?
#12 Ja. Hon är bara varm, helt normalt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#13 okej va bra, jag blev orolig, har aldrig sett henne göra så förut
Tror det är helt normalt att en katt, liksom en hund flåsar vid mycket ansträngning. Annars skulle det vara konstigt, tycker jag. Flåsar dom lätt däremot är det en annan femma.
Mina katter flåsar bara om dom jagar varandra länge och mycket. Vilket är helt naturligt.