Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4223 ggr
[eliinmeyer]
0

Det där med munchkin

Hej, jag har gått och blivit väldigt intresserad av den där kattrasen munchkin. Tycker dem är världens sötaste men så är det ju det där med att de finns de som säger att de kan få problem med rygg osv. Man vill ju inte ha en katt som lider men undrar om det finns någon som har någon källa där det bevisar att de kan lida av det och någon som bevisar att de inte gör de osv, jag tänker så folk inte säga "de får ryggproblem" bara för att de hört andra säga det, utan att man har någon källa som bevisar detta :) Ska ju inte köpa någon katt mu direkt men i framtiden någon gång :)

Aleya
11

Man ser på katten att kroppsformen inte är normal. Kroppen är tämligen lång och benen korta. Det säger sig själv att det är ohälsosamt att ha en kropp som är formad som deras är.

Så skulle inte satsa på en sådan katt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
2

#1 men finns det några liksom bevis att det inte är bra. Det finns tex katter med tilltryckta ansikten, det ser ju inte normalt ut heller men de e accepterat att ha? Tror jag läste något om att de har för små tårkanaler eller något t.o.m

burmamys
16

Jättebra att du vill ta reda på fakta innan du köper katt, och är mån om att den ska må bra! Kolla tråden "Kattungar" av Cic. Mitt inlägg #39 där har jag länkat till en vetenskaplig rapport om skelettdefekter hos olika djur, och i kapitlet om katter skriver de specifikt om Munchkin och Scottish fold. Sedan är det som Aleya skriver att Munchkin precis som hundrasen tax, ofta får diskbråck och andra ryggproblem enbart för att kroppen är för lång och tung i förhållande till de korta benen. Katter med platta ansikten kan också få problem, särskilt om de har en smal och platt nos. De kan få problem med rinniga ögon och ansträngd andning och ökad benägenhet att fisa). Med medveten och selektiv avel kan man minska problemen men jag är inte så insatt i hur stora eller små problem dagens perser och exotic har, det är ju raser som har utvecklats under lång tid. Munchkin är relativt ny och där håller man som bäst på att identifiera och beskriva vilka problemen är på grund av den typ av dvärgväxt som dessa katter har. Min personliga åsikt är att all extremavel för eller senare för med sig problem och jag tycker därför att man inte ska avla på en kroppsform eller huvudform som innebär begränsningar i kattens funktion eller andra hälsoproblem. Det finns så många fina katter som ser ut och fungerar i enlighet med den naturliga evolutionära utvecklingen att jag liksom inte ser poängen med att avla på det extrema.

[eliinmeyer]
0

#3 har läst där nu, läste under "cat" sid 12 men där stod det inte så mycket om skador som kan medkomma utan mest att det finns en katt med korta ben typ

Aleya
11

#2 får jag undra vad som är svårt att förstå i mitt resonemang gällande kroppsformen?

Tänk du själv om du skulle ha korta ben och vara ganska tung i överkroppen, du skulle få förslitningar. Och med största sannolikhet skulle du ha ont i benen och fått operera dig p g a att skelettet inte skulle vara rakt utan deformerat. Och du skulle ha ont och eventuellt åka rullstol för att du inte orkar gå längre sträckor.

Munchkin är avlad just på denna deformation, och ärligt tycker jag inte att det är rätt att stödja denna tragiska aveln bara för att djuret verkar sött. Tänk på lidandet den får utstå. Särskilt när dom blir äldre och lederna blir kanske sämre och dom får ondare.

Medarbetare för Julen

[eliinmeyer]
1

#5 vad jag har läst så blev de inte avlade till att få korta ben utan att det blev en mutation, fast sen har man ju avlat på det såklart, men ja, inte från början, men det kanske är fel? Jag vet inte, vill ha källa på det. Som att jag vill ha källa på att det verkligen blir skador av att ha den kroppen, även om det verkar logiskt det du säger så vill jag liksom ha bevis på det

Wellcraft
9

Det är inte konstigt att vilja ha källor på påståenden. Snarare ska det uppmuntras att vara källkritisk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
13

Instämmer helt i att det är bra att efterfråga vetenskapligt stöd och fakta! #4 du kanske inte är van med terminologin i den här sortens texter? Det står i rapporten jag länkade till att de kattungar som ärver dvärgväxten från båda föräldrarna dör i livmodern, det står även att de vuxna Munchkin katterna får smärtsamma problem i sina leder och att en del kattungar får plattbröst (vilket kan vara dödligt) och att det även är vanligt med böjd ryggrad, det är en missbildning som ger smärta och svårighet att röra sig.

[eliinmeyer]
0

#8 okej, ja det var många konstiga ord, och att de va på engelska hjälpte inte ;)

burmamys
6

#9 Uppskattar verkligen att du bryr dig och tar till dig information!😃 De här texterna har ofta ett väldigt knepigt språk.

[eliinmeyer]
0

#10 finns det fler studier på det som du vet om? Så jag kan jämnföra med andra källor? :)

Aleya
1

#11 de flesta om dessa katters sjukdomar är tyvärr på engelska. (Dom verkar vara mest populära där) Dock står mycket på latin(skulle kanske vara bra att googla fram ett Lexikon för medicin som kan underlätta översättning) det jag tycker är konstigt då jag läst är att det påstås att benen inte skulle vara problem med. (Men som skrevs innan så var rygg problem) Men kolla. Men mycket info känns som att det är bara taget från en vinkel då jag ser artiklar från USA.

Medarbetare för Julen

Maria
7

Jag kan bara jämföra med taxar då jag har haft två stycken. 

Den ena hade problem med ryggen och fick återkommande diskbråck och den andra hade problem med sina framben som växte sig krumma.

/Maria

[eliinmeyer]
0

#13 kan man jämnfört så? Alltså med tax och munchkin? Jag tänker så det inte är massa saker som skiljer för att de är olika raser. Om man kan jämnföra, är det någon som vet något om tex corgis också? Om de också har problem med rygg?

Silvestris
0

Lordos och pectus excavatum förekommer hos munchkin (även hos andra raser), i övrigt har man inte kopplat den typen av kortbenthet till några hälsoproblem.

Maria
1

#14 Jag vet inte om man kan jämföra exakt men Tax är ju också en ras som avlats fram för att få korta ben. Det är en grythund.

/Maria

[eliinmeyer]
0

#15 vad är lordos och pectud excavatum?

Aleya
0
[eliinmeyer]
0

#18 vet du hur många procent av alla munchkin som dessa saker drabbar?

Aleya
0

#19 har inte hittat siffror på det.

Medarbetare för Julen

thorntagg
12

Har det någon betydelse om det är 50 eller 80 eller 90 % eller rent av ännu fler  av munchins som får utstå det lidande som beskrivits här av initierade och kunniga personer? Att vilja skaffa sig ett oskyldigt djur vars enorma hälsoproblem är väl kända, bara för att det är "världens sötaste" är väl höjden av cynism. Du kan bli överbevisad hur mycket som helst, men att döma av din argumentering så hjälper inte det ett dugg, då du tydligen har bestämt dig att skaffa just den katten i alla fall.

Aleya
6

#19 sen kan du ju googla själv och se om det finns siffror. Det är du som vill skaffa katten så lite fakta få du nog söka själv.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
9

Tycker du fått bra med fakta redan som borde räcka för att avstå. Det finns ju så många andra raser.

Alana82
6

Har för mig att just munchkin är olagliga pga djurskyddsskäl att avla på i Sverige så det blir till att importera om en vill ha en sådan katt

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[eliinmeyer]
2

#21 herregud va folk blev arga här då Jag tänkte mer det att om det liksom är 5 % av alla katter och det alltså då inte är så vanligt så är det kanske inte så stor fara att skaffa sån katt för att risken att den får skador inte är stor. Sen det med att det inte spalt någon roll hur många som får skador osv, man ska inte skaffa ändå. Hade det vart så hade ingen haft en tex en sån katt med intryckt ansikte, för att de kan få vissa fel, eller tax osv osv. Men det är acceptabelt av någon anledning? Och jag har inte blivit överargumenterad, det har inte vart några argumentationer på tråden hittills, men jag har velat ha fakta på att sakerna som folk brukar säga faktist stämmer så inte de bara kastar ur sig saker som faktist visar sig inte stämma. Och jag har inte bestämt nig för någon katt än nej, hade jag bestämt mig för att skaffa än vad folk än skulle säga så hade jag inte skapat tråden från första början, utan hade skitit i det och bara skaffat en ändå. Men eftersom jag inte vill ha en katt med skador så undrar jag om folk kanske vet någon sida man kan hitta fakta på saker. #22 klart jag gjort/gör det, men finns många "katt-experter" här som säkert vet någon bra sida tänkte jag :) #23 jo klart, vill bara få så mycket bevis för och emot jag kan innan jag bestämmer mig :)

burmamys
13

Jag har bidragit med en rapport (den enda hittills?) som beskriver de rasbundna problemen hos Munchkin. Den enda jag känner till, eftersom jag inte tycker om extremavel och därför inte är intresserad av denna kattras. Det är väldigt svårt att hitta studier med exakta siffror som korrekt bedömer exakt hur många som drabbas, eftersom varje studie baseras på ett urval. Men det faktum att SVERAK av djurskyddsskäl beslutat att inte godkänna Munchkin är väl en tydlig fingervisning om att det är en betydande andel av katterna som lider av åtminstone någon av de rasbundna problemen?

[eliinmeyer]
1

#26 ja och det var jättebra, jag har inte sagt att du gjort fel väl? Men jag vill få så mycket fakta som möjligt, för när man är källkritisk ska man helst ha flera olika källor som säger samma för att det ska vara trovärdigt Sen det där med SVERAK (va e de) så läste jag i någon Anna tråd om att de inte godkänner raser för att de inte finns tillräckligt många bevis eller något sådant och inte på hur mycket skador de kan få? För i så fall borde de väl inte ha godkänt massa andra raser som har kända problem?

[lillelull]
12

http://www.sverak.se/  Svar på vad SVERAK är, Sveriges kattklubbars riksförbund.

http://www.sverak.se/wp-content/uploads/2015/05/uppfodning_stambokforing.pdf 

Detta står under genetiska sjukdomar: 

"FIFe godkänner inte någon ras som vars raskaraktär har någon form av fysisk missbildning eller annan medfödd egenskap som orsakar sådana hälsoproblem att den hindrar katten från att leva ett normalt liv. FIFe godkänner inte någon ras som har följande kännetecken:  akondroplasi/pseudakondroplasi: en dominant gen som resulterar i dvärgväxt, förkortade ben och andra fysiska defekter (t.ex. munchkin "

burmamys
18

Det finns ett antal internationella kattförbund, som FIFE, CFA, WCF m.fl. Varje sådant kattförbund har nationella kattklubbar i olika länder, och de i sin tur har ett stort antal lokala kattklubbar i olika städer/samhällen. SVERAK är Sveriges kattklubbars riksförbund och tillhör FIFE. Den stora majoriteten lokala kattklubbar i Sverige tillhör SVERAK. SVERAK, precis som alla seriösa organisationer, fattar beslut som är väl underbyggda på vetenskaplig grund. Munchkin är en ny ras, och de som förespråkar rasen kanske inte hunnit bevisa tillräckligt tydligt att katterna är friska och mår bra (kan ju bero på att katterna har de problem jag beskrivit tidigare)? Hur som helst onödigt att spekulera när vi inte vet. Vad jag vet däremot är att flera försäkringsbolag undantar de rasbundna sjukdomarna från försäkringen. Så om du har en Scottish fold och den får ont i sina leder, så ersätter inte försäkringen dina veterinärkostnader för just det. När man vet att vissa sjukdomar eller problem förekommer inom en ras brukar man arbeta aktivt för att försöka eliminera dessa genom att först testa de katter man vill avla på, och bara para dem om de är friska. I en del fall får man para katter som bär på en kopia av en sjukdomsgen men då endast om man parar den med en helt frisk katt, för att man inte ska riskera att få sjuka kattungar. Jag ser verkligen inga argument för att köpa en Munchkin, men tycker det är bra att du försöker ta reda på fakta innan du tar något beslut. Frågan är hur mycket det är värt att försöka hitta någon positiv information när det finns så mycket negativ information? Är det inte bättre att rikta intresset mot en kattras som åtminstone är godkänd av SVERAK? Som inte bygger på en allvarlig defekt som kan orsaka stort lidande för katten?

burmamys
5

#28 jättebra att du citerat sveraks motivering! 😊

[eliinmeyer]
2

Ja nej jag tycker det verkar som ni missuppfattat mig. Jag är intresserad av rasen då jag tycker den är bedårande söt. Men sen har jag sett massa som säger att de kan få skador, därför vill jag vara säker på att jag inte skaffar en munchkin om den nu kan få skador, men jag vill liksom ha bevis på det, så inte folk bara säger det utan att veta om de faktist är sant eller inte. Men märker jag nu att det finns massa källor som tyder på att katter har stor risk att få skador kommer jag inte köpa katten. Jag ville bara ha bevis på det liksom. Får lite känslan av att folk börjar gå emot mig här för att de tycker det verkar som jag kommer köpa katten trots att jag vet att den kommer få skador, vilket inte är fallet :)

Karmatarerskanise
10

#31 Så om det bara finns få källor köper du en?

Dvärgväxt hos alla raser, även människan, medför hälsoproblem. Förstår inte varför du tror att katten skulle vara undantag. Det gäller att tänka logiskt.

Som med allt kan man säkert hitta både de som förespråkar Dvärgväxt och de som påtalar problemen. Man får använda sitt vett.

[eliinmeyer]
5

#32 varför skriver du så irriterat? Och när det gäller källkritik så är et så qtt ju fler källor man har = desto säkrare är faktan. Jag har inte sagt att jag kommer vilja köpa katten om det bara finns en källa. Men jag vill gärna ha så många som möjligt. Som om ni/du vill övertyga mig om qtt det vetkligen inte är bra för katten, istället för att påstå att jag inte har vett eller tänker logist så kan ni väl hänvisa till källor som stödjer det ni säger istället? Hjälper väl ingen att bara "klaga". Vill ni bara säga åt mig hur dum jag är som ens skulle kunna tänka mig skaffa en sån katt eller säga att jag knappast kan vara djurvän så kan ni väl vara lämna tråden istället. Trött på att alla klagar bara för att man är nyfiken på något folk inte håller med om.

Karmatarerskanise
8

#33 Ännu en gång anklagar du folk för att vara något de inte är.  Jag är inte irriterad och tycker det är du som har en väldigt tråkig attityd gentemot mig och rent allmänt. Sluta lägga in ditt eget dåliga humör i mina inlägg.

[eliinmeyer]
2

#34 har jag vart på dåligt humör? Jag har haft en bra ton hela tråden tills folk kommer och klagar på mig, då är inte jag trevlig längre för jag förstår inte varför jag ska vara det när dem uppenbarligen inte är det mot mig? Du skrev saker på ett sätt som om du ifrågasatte hur jag tänkte "så bara för att det finns få källor så köper du en ändå?", "förstår inte varför du tror att katten skrukle vara ett undantag, gäller att tänka logiskt", "man får använda sitt vett" det var nedlåtande kommentarer och om du inte har lågor snällt att säga så säg inget alls. Och vadå dina inlägg eller rent allmänt? Jag beter mig vanligt i alla andra trådar? Om du har ett problem medd mig på något sätt kan du väl skriva ett PM istället för att klaga öppet såhär. Och anta snälla inte att jag är på dåligt humör bara för att jag inte håller med dig eller är super super glad i allt jag skriver, jag får väl lov qtt ha mina åsikter och berätta dem också?

[eliinmeyer]
2

Jag förslår att om du vill fortsätta skriva något till mig så ta det privat i ett PM så slipper tråden dyka upp på 'senaste inlägg' hela tiden om det bara är bråk i tråden, jobbigt gör alla andra att få upp

Karmatarerskanise
7

#35 Jag har då inte klagat. Så ta du och skriv pm nästa gång du vill gnälla på svaren du får istället för att förstöra tråden med ditt felaktiga anklagande. Läs ditt inlägg 33 igen så förstår du vad som förstörde tråden. Ta lite ansvar för ditt eget agerande.

[eliinmeyer]
3

#37 vill du fortsätta kan du skicka PM, annars kan vi väl gå tillbaka till trådens ämne?

[eliinmeyer]
1

Så ja, om någon har någon källa där de et att de har läst att det är farligt eller ofarligt med korta ben så kan de gärna länka eller berätta va de sökte på :) Är det annars någon som vet en ras där katten är ganska liten? Då måste katten inte ha korta ben eller kort kropp, men vara mindre eän den stereotypiska katten. Min katt Mimmi är hyfsat liten och jag älskar det :) men hon är bondkatt och har liksom ingen ras så haha :)

Aleya
7

#39 sök lite själv. Jag förstår inte vad det är som är så jobbigt med det? Då kanske du finner svaret du vill ha. För många av oss har ju redan sagt problem som finns och t o m googlat fram ord åt dig som du egentligen själv med ett lätt tryck kan hitta. Vill man finna så finner man det man söker. För du verkar ju inte heller lita på vad folk skriver.

Medarbetare för Julen

[lillelull]
6

Tänkte skriva men det blev samma sak som #40 skrev ungefär så ja jag håller med ovanstående, varför inte söka fakta själv?

[eliinmeyer]
0

#40 #41 jo jag gör det också, men om någon vet så kan jag ju lika gärna fråga om de kan dela med sig :) Inte så "ni söker åt mig"

burmamys
12

Jag har uppfattat det som att TS har svårt att förstå texter med vetenskapligt språk och därför försöker fråga sig till allt. Tyvärr går det inte att pressa fram information, vi är flera här som faktiskt försöker hjälpa till och tar av vår tid för att dela med oss av det vi vet. Bra ändå att du skriver vad det är du egentligen fastnat för! Jag tror det bästa är om du eliinmeyer googlar "kattraser", då får du direkt upp flera sidor där du kan läsa om massa olika raser och bilda dig en uppfattning. Tänk på att temperamentet också är viktigt, en del kattraser är väldigt aktiva, andra väldigt stillsamma. En del vill ha mycket kontakt, andra är mer självständiga. Tänk också på att en raskatt kan kosta omkring 10.000 kr, utöver de vanliga kostnaderna för försäkring, mat, sand, m.m. Ett jättebra alternativ om det blir för dyrt är att söka på "katthem" och t ex staden du bor i och kolla deras hemsida om det dyker upp en katt där som du blir intresserad av. En fördel med katthemskatter är också att de oftast säljs kastrerade och att man får support från katthemmet. 😊

[eliinmeyer]
0

#43 tack så mycket för en trevlig och informativ text, jag ska ta och söka och se om något passar mig :) Katthem har jag dock tänk på mycket att om jag ska köpa en nästa katt så vill jag köpa en ifrån ett hem, så det är väl där jag hamnar i kläm, vilja ha en viss katt men också vilja hjälpa en liksom :)

Maria
6

Jag adopterade en katt för två år sedan. En underbar liten katt som numera har blivit en riktig personlighet.

Jag fick betala 800 kronor och då var han både chippad, tatuerad, kastrerad och vaccinerad.

/Maria

burmamys
0

#44 vad bra att jag fattat rätt! Tack 😊

[eliinmeyer]
0

#45 hur var det att adoptera? Var det svårare att få katten att vänja sig vid en själv eller vid sitt nya hem eller var det som en "vanlig" katt?

Maria
1

#47 Det var väldigt mycket annorlunda.

Det var ju inte någon gosig liten kattunge utan ett fräsande monster som var livrädd. Han var född ute och fångades in med bur när han var cirka 5 månader. 

Vi hade en katt innan så jag skärmade av ett rum där jag sov med den lille i början.

Det tog sin lilla tid men han är idag världens gosigaste katt❤️

och väldigt god kompis med den gamle.

/Maria

Karmatarerskanise
5

Det är stora skillnader i hur katter från katthem reagerar. Beror på deras bakgrund.

Har en väninna vars adoptivkatt var cool lugn och gosig från första stund. Den hade bott hos en dam som fick lämna katten på hemmet när hon själv flyttade till ålderdomshem. 

En annan väninnas katt var skygg och rädd någon vecka innan den började vänja sig. Den var en hittekatt som hade lämnats in.

Det som är bra med katthem är att de känner katterna och kan matcha dom till de människor som verkar passa :)

[eliinmeyer]
4

Allra mest vill jag ha en katt från ett katthem, man gör en god gärning och det känns som om det på något sätt skulle få en att älska sin katt mer, liksom "jag räddade dig" lite, verkar bara så himla gulligt :)

Maria
1

#49 Ja det glömde jag att skriva. Så klart att det kan variera enormt.

/Maria

burmamys
5

Jag tycker det vore super om du adopterar en hemlös katt, det är verkligen att göra en god gärning! 😊 Finns många på det här forumet som har katt från katthem, och som Hera skriver brukar de som jobbar på katthemmet vara duktiga på att matcha rätt katt med rätt person.

Karmatarerskanise
1

Själv valde jag att köpa katter från uppfödare eftersom jag aldrig haft katt innan.  Ville att de skulle vara välhanterade och vana vid kloklippning mm.

Men i framtiden kanske det blir från katthem.

[eliinmeyer]
3

Tycker egentligen att det bästa när man köper djur, hund, katt vad som helst, så, ska man försöka adoptera, finns nog med djur ändå

burmamys
1

Jag valde också att köpa från uppfödare, tittade på ett par katthems hemsidor men vågade inte eftersom jag inte hade någon erfarenhet av att ha katt, och inte heller visste att man kunde få hjälp av dem som jobbar på katthemmet. Och så var det viktigt för mig att få en social och aktiv katt som ville umgås med mig och inte heller var rädd för vänner som hälsar på. Jag älskar mina supersociala, aktiva och nyfikna katter, men nu när jag vet bättre skulle jag gärna adoptera en katt från ett katthem!

Karmatarerskanise
2

#54 Kul att se att du ändrat dig.

Personligen stödjer jag ordentliga uppfödare som arbetar för friska raser. Men så klart hejar jag på folk som hjälper hemlösa katter.

Silvestris
5

Det är klart att det spelar roll hur vanligt ett hälsoproblem är i rasen? Det är stor skillnad på en frekvens om 2% eller 20%. Problemen i fråga kanske rent av är vanligare hos andra raser (som inte har de korta benen)?

Jag tycker personligen inte att man ska hålla på och manipulera med viktiga strukturer som t.ex. brosk och ben, men att munchkin ser "konstiga" ut betyder inte per automatik att de är ohälsosamma.

alicia lind
4

Jag skulle aldrig köps en katt med platt ansikte korta ben eller utan päls. Sunt förnuft.

Sasmal
0

#6 Jag har också hört att någon hittade en katt på landet som hade korta ben som en munchkin och att det var ett mutation.

Sasmal
0

Om du söker efter Cats 101: Munchkin på youtube så finns det en massa fakta 😂