Katt som äter papper och fårull
Vår inomhus, hankatt på 6 månader tuggar på tidningar och kartonger, vilket jag tror har med växande tänder att göra. Men han äter gärna toapapper/hushållspapper och sliter bort ull från våra fårfällar som han sen sväljer.
Jag trodde att det va fiberbrist och vi började ge honom mer rått kött men hans vanor är oförändrade.
Har någon varit med om att eran katt gjort samma sak? Har det gått över eller har ni gjort något för att få katten att sluta?
Min katt älskar att bita på kartong. De försvinner sakta och till slut finns inte kartongen mer. Han har alltid gillat att bita just på kartong och han gör det när han är busig. Man kan leka med honom och då kan han gå i väg och bita på en kartong som vi har hans leksaker i. Han biter liksom tag i kanten och sliter bort en liten bit som han sedan kastar i väg, så han försöker inte äta upp något. Jag har också funderat på varför han egentligen gör det.
#1 kartongerna är inte så farligt tycker jag, precis som din katt så leker vår bara med dom 🙂
Men det är pappers och ull ätandet som oroar mig :( ska ta upp det med veterinären när vi ska kastrera honom men känns som att om ingen vet vad det beror på här så borde inte veterinären veta utan att ta prover heller.
Hans bajs är för övrigt normalt, varken löst eller hårt. Förutom när han får med hår eller ull, då blir det som ett pärlhalsband i rumpan på honom…
Vi har inte papper lätt åtkomligt annars men nu har både jag och sambon varit förkylda så det står rullar lite överallt.
Ullen är lite värre då vi ska ha barn snart och tänkte ha bebisen på fårfällarna och även ha en i vagnen, så vill inte ta bort dom 😕 De är även ärvda från min mormor och morfar, så jag är lite extra fast vid dom.
Fårfäll kan jag inte ha här hemma då åtminstone min ena katt tuggar sönder. Jag har däremot inte märkt att han äter upp det.
/Maria
Just ull är ett material som många katter gärna tuggar på, läste någonstans att doften påminner dem om när de diade…? Om det händer någon gång ibland kan det vara bara lek eller ett sätt att sysselsätta sig om katten är lite uttråkad, eller lite orolig/stressad/uppvarvad. Men det finns även katter som tuggar tvångsmässigt, då kallas det "pica" och är ett ganska svårbehandlat tvångsbeteende.
Det kan vara ett tvångsbeteende som låter ganska allvarligt. Det kan bli stopp i tarmen förr eller senare med så mycket cellulosa och ull tuggande. Första steget är att ta bort sånt från omgivningen så han inte kommer åt. Andra steget, försök utreda orsaken till hans beteende. Det kan vara enbart att han fattat tycke för att tugga. Eller så kan det vara så att han är otrygg och orolig. Kan vara allt från att man har haft tjafs i katten närhet då katter är väldigt känsliga för negativa känslor, till att någon hemma är ledsen eller orolig över något osv.
Har en katt som tuggade mkt på kartong/bokpärmar etc när hon var yngre. I dag är hon snart 6 år, och jag ser väldigt lite av det beteendet.
Vid ca 6 mån ålder satte både mina katter tänderna i både trästolar och fönsterbrädor och annat. Det gick över, undantaget det jag skrev om kartong ovan.
Hade en katt tidigare som i typ 15 års tid använde en stickad ulltröja som sin snuttefilt. Även ullfiltar brukar vara populära bland katter…
Fårskinn använder vi däremot inte här hemma så det har jag ingen erfarenhet av.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min ena katt började äta på ull och fårskinn och även sin egna päls i samma veva eller lite innan dess, han började slicka mer och mer på sin mage först, där han har lite så ullig päls och ja jag insåg ju ganska fort att något var fel eftersom han inte gjort så innan med ullet och fårskinnen och han började samtidigt jama fruktansvärt högt, så vi åkte in på en helg och ja det var en lång historia och det hittade först ingenting men sen gjorde vi en endoskopi och tog lite prover från tarmen och han hade en infektion i mag/tarm och det som inte heller gjorde det bättre var att det var en hårkorv som i sin tur satt fast i magen.
Vilket såklart inte var så konstigt i efterhand med tanke på allt slickande, det började ju sakta men säkert att han först slickade sig mer och mer, ull ätandet kom liksom där på "slutet" antagligen när han då verkligen fick mer och mer ont av allting.
😕😢
Men men vi fick raka ner honom, ta bort allt han kunde äta på och sen en kortison kur i några veckor och han slutade direkt med allt sånt dåligt beteende som att äta tyg/ull efter han blev bra i magen igen. 🙂
Men det behöver inte betyda att din kisse är sjuk alls såklart!
Men man borde kolla lite på allt kring det, kan ju vara stress, uttråkning, något han saknar i sin kost, eller kanske något som faktiskt inte står rätt till som det gjorde hos oss.
Agria har gjort en liten informations artikel om det som jag kan länka till nedanför om katter som äter tyg, päls och ull, det kanske finns något råd där som kan vara bra. 🌺
Min ena katt var galen i att tugga och riva på kartonger och hårdpapp när hon var yngre. Det mesta begäret har försvunnit nu, men ibland får hon "återfall" och börjar bearbeta en kartonghörna. Numera slutar hon dock innan hela kartongen är massakrerad. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 Jag är orolig för att det ska sätta stopp i tarmen för honom. Än så länge bajsar han normalt iaf ( vi håller koll). Han verkar inte få ont eller visa andra tecken på att det är obehagligt när vi klämmer och känner på hans mage heller så jag hoppas det inte är något sånt allvarligt än.
#7 Tack för länken! Den va jättebra.
Sen jag färgade håret hos frisör har han varit väldigt förtjust i att slicka och äta på det! Det är alltså för att mitt hår luktar som en löpande honkatt… Trevligt :P
Han äter bara ull när han är uppspelt och vill leka. Annars sover han gärna på fällarna och verkar inte bry sig om att äta ullen. Han behöver nog mer lek än vad vi ger honom just nu så vi får förbättra oss med det. Annars överväger jag att stoppa undan fällarna, iaf tills bebisen kommer och sen bara ha dom framme när bebisen ska ha dom.