Tryggis eller skyggis?
Jag är en sån som alltid tänkt att det är lättare med kattungar/trygga vuxna katter.. Men sen valde jag att vara jourhem då jag ville testa på att ha katt.
Då fick jag två svarta superrädda katter.. Gideon och Gemina.
Jag var väldigt skeptisk när dom skulle fånga in dom och dom for runt hejvilt för dom var så rädda.
Men kände mig mycket tryggare när jag öppnade transportburarna och dom långsamt började utforska.
Första dagarna fräste Gideon åt mig hela tiden, Gemina bara gömde sig.
Jag satt inne hos dom och läste, kollade film och bara var med dom.
Varje dag klev jag ut med ett leende, och min rumskompis kunde inte förstå varför. "Dom gör ju inget, du får ju inte ens klappa dom!" "Nej, men dom vågar sig mer och mer fram. Dom gör så stora framsteg på så kort tid!"
Allt jag kan säga är att det är svårt att veta hur känslan är tills man faktiskt själv står där. Man själv kan se in i ögonen på någon som inte haft det lätt, som inte litat på någon. Som sedan lägger sig ner och somnar några centimeter ifrån en med ryggen mot en.
Lyckan man känner inombords när dom sen tillslut låter en klappa dom eller när dom vågar komma fram och ta mat ur handen.. Eller när dom leker med en/framför en.
Men är det verkligen så kul med en katt som älskar ALLA när man kan ha någon som älskar just DIG.
Är det inte bättre att ge den skygga katten en chans? För i slutet av dagen så kommer det säkert bli en supermysig katt. Som bara behöver tid och kärlek för att våga blomma ut.
För man ser nu hur tacksamma dom är.. Över allt.
Dom sover i sängarna man ger dom, dom river på klösträden (Och inte möblerna) dom går på sina lådor och äter maten man ger dom.
Ja, alla är ju inte likadana. Men jag vet gott och väl att dom som gömmer sig oftast är dom som blir dom härligaste. Om man ger dom chansen!
Så tack Gideon och Gemina. <3
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Hej . Tålamod kommer du långt med ! ) Är katt van. Tagit hand om andras jag med.. Fast mer för en vild katt som jag fick tam . Så allt går det vet jag..
Håller med dig så sjukt jäkla mycket!! Framstegen är så himla glädjande, och att kunna ge en individ en trygghet de aldrig haft förr. Alla som vill göra skillnad borde tänka på att adoptera.
'-Headlights on the highway-'
Ja verkligen. . Jag mycket nöjd med mina djur.. Har mer tagit hand om andras.. Fast nu är jag nöjd med antalet. Har vart katt vakt med blygga kissar. . Samt har en katt som är speciell. . Sen finns sån här väg ut tag som ska tona ner stress oro.. jag har det runt ny år såna plågsamma dagar som är varje år tyvärr.. (
Det stärker ju dig som Persson med.. Mer tid man lägger på dem.. Destå mer utvecklas dom.. Sen mycket man måste vänja dem i som kama klippa klor å så..
Alla katter förtjänar ett hem, även de rädda och arga. Folk har så mycket fördomar om katter vilket jag gissar på är en stor anledning till varför de är så svåra att adoptera bort. De flesta jag pratat med om mina skyggisar säger saker som att katter attackerar osv men allvarligt, hur många har faktiskt varit med om att en katt attackerat utan att någon annan skrämt katten eller att katten har ont och behöver vård? Katter backar i första hand. Jag har träffat en katt som faktiskt var arg men till och med han fick ett bra hem.
Framstegen skyggisarna gör är ju helt ovärderliga. Första gången de sov i vår säng låg jag vaken nästan hela natten för jag var så rädd att röra mig och råka skrämma iväg dem 😃
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Ja exakt allt har en bakgrund orsak oavsett djur el människor faktiskt ! Är väldigt sällan blit biten. . Av såna katter.. Kan man djur språket så händer det inget . Nu har jag lärt mig massor.. Folk har fördommar om allt . Själv är jag mer för djur en folk.. Djur är sig själva ärliga vänner.. Finns ingen nackdel med djur tycker jag.. Djur skräpar inte ner el super bråkar . Jag är i från bondgård uppväxt med djur ! ♥
#0 Förstår precis vad du menar. Mina två "skyggisar" är sällan framme när jag har besök. Det är bara om det är någon som varit på besök ofta. Annars håller de sig undan. När vi är ensamma är de däremot hur mysiga och keliga som helst. Det tog dock ett tag innan de vågade lita på mig, men varje litet framsteg gav en lyckokänsla som satt i hela dagen.
De allra flesta katterna visar väldigt tydligt när de vill att man ska hålla sig undan. De personer som blir bitna är de som inte lärt sig dessa signaler. Har själv varit med om personer som fortsatt klappa en katt som - i mina ögon - skrek ut "rör mig inte". Om jag då sa att "du ska nog sluta nu" så fick jag ofta höra "ja men, den tycker ju om det". Strax efter hugger katten, och då brukar jag inte kunna låta bli att säga "synd att du inte följde mitt råd". 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ja precis så är det här med skogskatt mer i ena den rasen är annorlunda. Mot vanliga bondkatter. Den talar mycket över lag. . Ja katter är egna precis som jag själv är ) Där i mot alltid lagt näsan i blöt med katt bråk.. Skadar hellre mig själv för rädda djuren från olika faror. . Sen har jag in bygd gåva som jag följer. .♥ A både katter hundar är tydligare en vad folk är.. Hur många har du haft förut ? El är det dina första ? Givet vis så ser vi fram stegen värderar det mycket högt. Godis är ett sett belöna stegen..
#7 Djur folk förstår bättre intresset är ömsesidigt då.. Är väl rätt vanligt katter håller sig undan. . Men fot för mig att bondkatter är mer framåt vågar mer. Jag känner igen det där att barn visa har svårt lyssna.. Visa har naturlig gåva in bakad. . Mens andra.. så läger dom skulden på oss trotts vi sa till ? Har jag vart med om..
#8 Vet inte om det var mig du menade, men jag har haft katt nästan hela mitt liv. Hade ett uppehåll på ca två år på 1970-talet, men förutom dessa två år så har det funnits katt i mitt hem sedan jag var ca sex år gammal. Så jag har haft gott om tid att lära mig tolka katternas kroppsspråk.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#9 Det var inte barn som hade svårt för att lyssna, utan vuxna. Barn brukar för det mesta förstå att de ska sluta när man förklarar för dem att nu börjar katten bli irriterad. Det gör inte alltid vuxna.
Jo var det är inte så van vid sånt här chatt sett.. Ja då förstår jag du är verkligen katt van . Med haft katt sen liten.. Gustav var speciell katt som var tokig i mig sov med bara mig i familjen. . Blev galen om dörren var stängd in till mitt rum. Den katten mins jag mycket väl. .
Kan man vara jouhem åt katter? Är det något man oftast är i typ storstäder eller finns det lite överallt?
#13 Yes, men bor i Stockholm. Och jourhem för katter ser otroligt olikt ut en för hundar och smådjur. (Då man oftast bara har dom tills dom hittar hem då) medans katter har man tills dom är tryggare i sig själva.
Vad fint att läsa om detta, MissanTissan ❤️
Vad skönt att dessa skyggisar fått komma hem till en sån kärleksfull och tålmodig person som du.
Ni kommer alla bli riktigt tighta, de trognaste djuren är de som haft ett eländigt liv men återfått trygghet och förtroende för människor 🙂
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
<3
Tack! Ja, jag var nog den som hade tur. Usch vad lycklig jag är med alla framsteg dom gjort. Speciellt Gemina… Hon är så otroligt charmig! Men även Gideon, usch vad jag kommer gråta när dom flyttar vidare efter jour-tiden. Men man kan inte behålla alla tyvärr.