Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2183 ggr
Karmatarerskanise
26

Ännu en död utekatt

Nu har ännu en bekants utekatt dött. Den blev påkörd precis som andra bekantas katter. En bekant förlorade en och köpte en ny som blev utekatt även den.

Det är HELT OBEGRIPLIGT för mig hur man kan säga att man älskar sin katt när man släpper ut den där det finns trafik och människor.  När så många katter dör i trafiken, blir skadade av illasinnade sjuka människor mm.

Jag blev riktigt arg när den bekanta som skaffade ny utekatt igen efter att den andra blev påkörd, försvarade det med att katter måste vara ute och springa fritt för att må bra. Jo men tjena. En överkörd katt mår säkert väldigt bra. Likaså katten som barnen kastar sten på eller skjuter med luftgevär eller den som en hund tar över ryggen. Eller varför inte den som får stryk av en annan katt.

En annan bekant basunerade stolt ut på Facebook att hennes huskatt är dräktig. Bara det gör mig trött. Sedan kommer jag på att honan är utekatt. SUCK.

Hur kan man i dagens informationssamhälle vara så oansvarig och ignorant?  Kan man verkligen skylla på att man "inte visste" 1016? Är det verkligen så att människor än idag struntar i att läsa på om det djur man ska skaffa? Ser man inte på tv eller läser tidning? Jag menar det talas ju om djur på många sociala medier. 

Är det så att folk helt enkelt skiter i informationen och anser att det är strunt? Det är ju enklare att ha utekatt, då är den ju ute ganska mycket och kissar,bajsar,äter och roar sig. Så man slipper roa och umgås med katten lika mycket som med en innekatt och ibland behövs inte ens en låda.

Och att inte ens kastrera en utekatt. Kan man något om biologi förstår man ju att en fertil hona brukar få ungar till slut. Så de flesta bryr sig inte om att dräktighet och födsel kan döda katten.

Och de som medvetet parar katter utan stam. Katter som självklart är helt underbara och söta. Det är alla. Men katter som man inte har en aning om hur det ser ut med sjukdomar i släktträdet. De riskerar att få kullar som får lida pga deras ignorans.

Blah. Kan folk börja läsa på och ta till sig och BRY sig någon gång?

oddahviing
11

Vill också tillägga i detta att har man utekatt så snälla, microchippa din katt! Min kompis hittade här om dagen en katt i diket med avbruten höft. Veterinären fick avliva katten på plats eftersom man inte vet vem ägaren var, det var oerhört jobbigt. Katten skrek på hjälp och försökte ta sig fram emot henne men fortsatte ramla ned så hon steg ut i diket och förstörde sina skor för att kunna sitta med katten tills veterinären kom. Om det funnits microship (och försäkring…) hade katten kanske överlevt.

'-Headlights on the highway-'

Karmatarerskanise
11

#1 Bra tillägg. Märkning, registrering, kastrering och vaccinationer!

Wellcraft
3

Bästa inlägget på länge!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[eliinmeyer]
0

Menar frigående utekatt? För det är det ju skillnad på, inget farligt med att ha utekatt, det är frigående utekatter som är farligt att ha

Karmatarerskanise
9

Utekatt är en katt som springer fritt. Annars är det innekatt med tillgång till koppel promenader.

Katthemsmatten
3

Håller med Hera. Man blir både trött och arg på dem som inte vill ta minsta ansvar för sina husdjur. Det finns kaninägare som är av samma skrot och korn. Och även dem som köpt en liten söt leguan till telningen, men leguaner är inte så söta när de växer till sig och vips får de klara sig själva. Hur de nu öht ska kunna göra det med tanke på att de kräver värme.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vendelay
3

Blir så trött på såna människor. Och hur tusan kan hon skaffa en ny utekatt när den andra dog? Håller med, om folk har minsta kunskap inom biologi borde de ju förstå att en fertil hona kan bli gravid och dessutom kommer ju fortplantningsinstinken (om det är ett ord) att göra så hon kommer försöka få kattungar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
5

Det är verkligen hemskt hur lite många bryr sig om sina husdjur.😔 Katter verkar vara ett slit- och släng sällskap, gullig att kela med ibland på kvällen men i övrigt ska den helst sköta sig själv, och blir den skadad eller dör, ja då skaffar man en ny för några tior eller max en femhundring, ofta från blocket eller facebook eller någon bonde i närheten. Visst har ni sett att det är en namninsamling på gång för starkare djurskyddslag? Med obligatoriskt krav på ID märkning för alla katter och obligatorisk kastrering av utekatter, starkare ägaransvar, m.m. Finns en tråd här av Dimocarpus, hoppas MÅNGA skriver på och helst innan imorgon! 👍

Edhi
7

Först vill jag bara säga att jag håller med Hera, men eftersom det finns många perspektiv tänkte jag tillföra ett annat. Ofta är det ju så att folk låter sina katter gå ute just för att de ska kunna använda alla sina sinnen, som de var anpassade för i vilda. Koppel är helt annorlunda jämfört med att springa fritt, även om katten befinner sig ute. Framför allt tror jag att många människor med utekatter motsätter sig att hålla katten 'fången' i ett hus eller endast låta den gå ut ifall den har koppel. Jag hör ofta att 'katter är inte hundar och ska inte gå i koppel' (eller 'bör' inte), i princip att katter inte kan behandlas som hundar. Även motsättningen till avel finns ofta, te.x 'ska vi behöva köpa slöa raskatter för att kunna ha katt?' så att katten kan vara inne. Min åsikt är somså att oavsett vilken katt man har så ska den vara försäkrad, chippad och även kastrerad. Däremot tycker jag att katten ska få tillgång till utevistelse. Man provar med koppel först men ifall det inte går så tycker jag inte att det är hela världen att släppa ut katten (detta förutsätter dock att det inte finns traffik i närheten, och att grannar mm tycker det är ok). Jag gör ofta så att jag går med mina katter i skogen en sväng då de håller sig nära. Det går kanske inte med alla katter men det funkar bra med mina :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

Karmatarerskanise
6

#9 Innekatter är inte slöa. Absolut inte.

Bästakompis
6

Varför skulle koppel vara helt annorlunda jämfört med att springa fritt? Här är det jag som springer, klättrar och smyger efter min katt, han går ju inte fot direkt. Enda skillnaden som jag ser det är att han inte riskerar utsättas för några faror när jag är med, och så kan han ju såklart inte vara ute så länge han vill.

[[pimey]]
6

Funkar inte koppel kan mam bygga en rastgård eller näta in som balkong

[[pimey]]
0

Sin"

Edhi
0

#10 Nej det tycker inte jag heller. Många har ju en hög energi nivå. #11 Svårt att säga. Vad jag har förstått så är det för att kopplet tar slut (visserligen finns det väl linor?). Mina katter 'drar repor' ifall de kan, vilket blir svårare med koppel. Men egentligen är det väl bara ett längre koppel som behövs liksom?

En riktig skrivfrossa

burmamys
5

Många som har katt, om inte de flesta, bor i tätort där det finns trafik, andra katter, barn och människor som inte alltid är snälla osv. Alltså är det förenat med stora risker att släppa ut katten på egen tass. Jag tycker det är djupt oansvarigt att göra så och tycker det är märkligt att vi accepterar detta risktagande med katter när vi inte gör det med hundar. Jag håller med om att katter mår bra av att få den stimulans som sinnesintrycken utomhus ger, men tycker det går utmärkt att tillfredsställa dem med koppelpromenad. Jag använder 5 meter långt flexikoppel så de kan springa om de vill utan att trassla in sig.

Wellcraft
11

Folk glömmer också ofta att deras utekatter kan göra livet till ett helvete för folk..
Nedhårade dynor (som gör att dem är oanvändbara då vi är fler allergiker här hemma..), skit och piss i rabatten (kattskit från en utekatt kan vara mkt farligt för min hund t.ex. och det luktar förjävligt), katter som smiter in (dags för extrem astmaattack..), katter som vrålar nätterna i ända och som försöker ta ens husdjur. Jag vet flera gånger när dem har lyckats döda vänner &  bekantas husdjur (de som haft säkra burar har istället blivit ihälskrämda av den katten som klättrar runt på buren..) Lyckligtvis lyckades jag freda mina kaniner, eftersom att katter försökte flyga på honom när vi var ute i koppel. Så tyvärr fick han inte gå ut under en period.
Dessutom är de två nya lekparkerna med sandlådor i princip oanvändbara numer. Ser aldrig någon vara där längre och går inte att gå där alls, på grund av all kattskit.

Men utekattsägare skiter i respekten och vrålar att de har rätt till ditten och datten. Respekten är som bortblåst. 
Otroligt glad att min hund utvecklades till en tuff individ, sedan han börjat patrullera trädgården så flyr katterna och kommer inte tillbaka (inga spår i snön detta år). Så numera kan vi leva fredat, tack och lov.

Jag tycker om katter. Men de tillhör inte vår fauna och de STÖR mer än utekattägare tror. De råkar ut för mer än dessa ägare tror.
Det som är riktigt fint är att vi faktiskt har en kattägare i kvarteret som alltid går minst en daglig promenad i långkoppel och sele med sin katt. 
Det är den katten som ser ut att må bäst och dessutom den som har levt längst (utekatterna dör tyvärr rätt tidigt).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[nevamisse]
7

Jag är övertygad om att många både struntar i att läsa på, är helt okunniga eller inte bryr sig så mycket om sin katt när de släpper ut dom. Det som jag tar mest illa vid mig av är när folk har utekatt i villaområden, lägenhetsområden eller andra tätbebyggelser med mycket folk och trafik och samtidigt tror/tycker att katter ska springa lösa ute. 😮Det finns så mycket galna och farliga människor ute så man släpper bara inte ut sina djur eller barn lösa på egen hand!

Jag bor i lägenhetsområde och här ser jag ofta några olika katter ute själva, de sitter i skogskanten utmed bilvägen ofta. OM jag vore för utekatt, så hade jag inte vågat släppa ut den på flera mils radie häromkring, det är alldeles för tätbebyggt. Och om det vore på landet finns det andra faror såsom rovdjur.

Karmatarerskanise
7

Ja det är ju det. Många med utekatter säger att dom bor där det inte finns trafik. Men sedan visar det sig att dom bor där det finns grannar(som absolut inte har problem med att det finns utekatter  😟). Finns det grannar finns det garanterat fler bilar än den man själv kör, vilket innebär att det FINNS TRAFIK och vägar. Vilket innebär,  ja, oansvarigt kattägande. 

Det är inte försvarbart på någon nivå att skaffa katt, bo där det bor folk och finns vägar och låta katten springa fritt som utekatt.

Skaffa antingen koppel, inhägnad,  inglasning eller allt och berika behoven inomhus också. Det är inte svårt. Om man bryr sig och tänker lite.

Stackars dessa katter som blir överkörda och inte dör. Som ligger med krossad kropp ibland flera timmar innan dom dör efter fruktansvärt lidande. För att ägarna inte förstår bättre eller tycker att det är värt det.

Nä. En del ska inte ha katt.

[lillelull]
2

#18 Kan inget annat än att hålla med på alla punkter 🏆

Edhi
1

#18 Håller med till 100% Skulle vilja sticka in med en fråga bara. Vad tycker ni om katter på ute på landet? Skulle gärna vilja ha era åsikter då det är i en sådan miljö som mina katter vistas i när dem är ute. Visserligen finns det en väg som bilar kör på- men den är långt bort med få trafikanter. Det som oroar mig är att min familj inte bryr sig om vägen särskilt mycket. De släpper ut katterna vind för våg och jag vet inte hur jag ska kunna resonera med dem. De är emot koppel på katter :( Katterna är inte skrivna på mig heller, eftersom jag inte är myndig, men de tyr sig mest till mig. Hoppas det inte blev en trådkapning. Tyckte frågan hörde till ämnet :\

En riktig skrivfrossa

Wellcraft
4

#20 Stör dem ingen kan det vara okej. Men inte under föryngringsperioden. Det finns många hotade fåglar som bygger bo och ruvar på marken mfl. 
Nu går det ju inte att säga så mkt eftersom att det är "kattägarens rätt" men jag anser det förkastligt att katter tillåts springa ute, jaga och döda under föryngringen, speciellt på landet där det oftare håller till hotade arter m.m.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lubsan
3

När jag cyklade hem ifrån jobbet igår så såg jsg en pytte liten katt, kanske fyra-fem månader gammal, som sprang själv, mitt inne i stan bland bilar o grejer. Det gjorde ont i hjärtat :(

Katthemsmatten
6

#22 Folk är inte kloka. De skulle aldrig skicka ut et 5-årigt barn ensamt på sta'n, men en katt i motsvarande ålder tror de ska klara sig själv. Skräckslagna och förvirrade är de enkla mål för elaka människor, katter som försvarar sitt revir och driver bort dem så de inte hittar hem och ffa döden under ett bildäck.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[nevamisse]
0

#18 Håller med.

#20 Jag skulle inte ha utekatt på landet heller. Men bor man verkligen verkligen långt ute på landet är jag inte särskilt oroad för galningar eller trafik, utan mer för räv och andra djur. Dock klarar sig förmodligen "bonnkatter" oftast undan rovdjur, men en del raskatter skulle kanske inte hinna ur vägen.

oddahviing
5

För att vara ärlig har jag aldrig riktigt tänkt på det här med utekatt, mest eftersom att det blivit en sådan norm och självklarhet att de ska få vara ute. Efter att ha läst denna tråd och tagit sig en funderare så är det inte alls en lika stor självklarhet för mig längre. Bra tråd. 🐱

MissanTissan
5

Normalt brukar jag inte vilja kommentera på inlägg jag vet kommer få många kommentarer. MEN detta är så bra skrivet att jag måste ge dig en guldstjärna! ✨

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Karmatarerskanise
1

#26 🌺

Aquila-e
3

Vill man ha ett djur som i princip "kan ta hand om sig själv", och på sin höjd behöver mat 2 gr om dagen och lite vatten, som gärna går ut och rastar sig själv och hellre bajsar utomhus än i låda osv, så är katt ett ypperligt val! Verkar många ansvarslösa kattägare tycka. Själv tycker jag att det ej finns någon glädje med en katt som spenderar 12 timmar av sin dag utomhus eller mer, mina grannar har 2 utekatter som i princip får vara ute 18 timmar om dagen! Vad är meningen med katt då?

Att utekatter är så kapabla att ta hand om sig själva har varit till deras nackdel känner jag. Nä jag vill se en lagstiftning som bannar 1. Oansvarig avel av djur och katter. 2. Förbud mot att ha katt som utekatt när man bor i tätort!  Utekatt ska man ha om man bor i bondgård eller i landsbygd! Om man verkligen bryr sig om en katts väl och tycker att en katt inte ska sitta inne, och bor i tätort, då ska man inte skaffa katt! Annars är det hyckleri tycker jag. 

Mina ord är absolut inte riktade till någon här utan jag är så pissed off pga mina grannar som skaffar katt efter katt när de ena paret försvinner spårlöst, som om det inte vore hint nog om att området vi lever i inte är säkert för utekatter.

Mickan77
2

Ja herregud! Jag är så otroligt trött på mina grannar och annat löst folk som släpper ut sina barn. De borde inte få ha barn! Förstår inte folk hur mycket galningar det finns därute? Pedofiler, psykiskt sjuka mm. Dessutom finns det ju bilar som gör att de kan bli påkörda. Och vi ska inte ens tala om föräldrar som låter sina barn cykla till skolan. De kan ju ramla och slå sig och så måste de ta ungen till läkare. Nä vet ni vad? Har man skaffat barn får man faktiskt ta ansvar och ha de i sele tills de bli 18 eller möjligtvis på en in-nätad balkong. Annars är man en dålig förälder som egentligen är barnmisshandlare!!!

Maria
6

Jag undrar vilka andra sällskapsdjur man släpper ut fritt?

Undulaten kanske…han måste ju få flyga fritt.

Hunden kan väl rasta sig själv. Han hittar hem.

Lilla hamstern mår säkert bra av att springa fritt.

Osv…..

😡

/Maria

Mickan77
3

Hästar, kor, får… De går i hage, men utan övervakning. På sommarbete även nattetid. Tycker ni att det är hemskt? Det händer att folk knivskär hästar, får och kor. Ändå är det lag på att hästar ska få daglig utevistelse. Men alla dessa ägare är djurplågare va?

Maria
8

#31 De går ju i en hage. Det är väl inte riktigt samma sak som helt fritt. Det finns oftast inga trafikerade vägar i en inhägnad.

Man släpper ju inte hästarna helt fritt.

Mina katter har en inhägnad trädgård och där får de vara själva. Utan övervakning till och med…

/Maria

Karmatarerskanise
7

#31 Det är inte jämförbart på någon nivå. De är inlåsta och blir inte överkörda..de går inte in hos grannar och förstör rabatter och skiter i sandlådan. De går inte in hos folk. 

Och antalet som blir plågade är långt mycket lägre än hos katter.

Mickan77
2

Det händer att de rymmer och blir då ofta påkörda. Det händer att de bli utsatta för våld ute i hagen. Människor har ju inga problem att gå in… Hade de varit instängda eller endast ute med sin ägare i grimma, hade det aldrig kunnat hända

Lubsan
7

#29 vilken fruktansvärt dålig jämförelse. Vem släpper ut sitt barn själv när dom är små? Vem låter ett barn cykla över en trafikerad väg när de är små?

Sen finns det ju en stor avgörande skillnad också, ett barn har möjlighet att lära sig och utveckla ett konsekvenstänkande, man kan med ord kommunicera med barnet och förklara saker. När ett barn har blivit tillräckligt stort för att förstå att man måste kolla över vägen flera gånger innan man cyklar över, så är de antagligen redo för att cykla själva. Man kan inte förklara för en katt att det finns bilar som gör dom till mos om de blir påkörda.

Att ett barn kan ramla och slå sig är som att jämföra att katten skulle hoppa och ramla snett, någonting som kan hända varsom och som ingen kan förebygga, precis som man inte kan förbygga att ett barn kan ramla. Om katten skadar sig så åker man till veterinären och om barnet ramlar och slår sig åker man till läkaren, det har du helt rätt i.

En ko eller häst går i en inhägnad hage, som oftast ligger på tomten där ägaren bor, ägare som kollar till, ger mat och ser till att djuren mår bra flera gånger om dagen. Lite som att ha en innätad trädgård till sina katter.

Mickan77
2

Ja det kanske är dåliga jämförelser. Men jag tycker att det är illa att generalisera och i princip säga att alla som har utekatter är djurplågare. En djurplågare för mig är nåt helt annat. Jag har full förståelse för de som inte vill släppa ut son katt vind för våg. Jag gör det inte själv, men har en del vänner, släkt och bekanta som har utekatter. Alla älskar sina djur. Min mormor är en av dom. Hennes katt är idag 19 år. Fortfarande vid god vigör och han har aldrig råkat ut för något. Har vi inte kommit längre 2016 än att vi vet att man inte bör generalisera?

Ominous
3

Nästan alla jag känner som haft utekatt väldigt länge har haft 1-3katter tidigare som försvunnit eller blivit påkörda. Folk verkar skaffa katt efter katt tills de hittar en som blir "trafikvan" som överlever. 

Men sen förstår jag inte folk säger att man ska ha katt på landet istället för tätort. Det är lika jävla dumt det. Vet flera som fått sina katter skadade eller som blivit tagna av vilda djur, tex räv. Det hör man kanske inte lika mycket om, och det kanske finns mindre katter som bor på landet, men det är säkert lika stor risk som att bli påkörd.

I wish I could write as mysterious as a cat

Karmatarerskanise
7

"Det händer att de rymmer" Jaha? Det händer att innekatter rymmer de med. Det är fortfarande inte en jämförelse som fungerar. 

Och visst är det 2016. Man tycker folk borde vara mer medvetna idag. Jag generaliserar eftersom jag tycker det är idioti att släppa ut katter vind för våg. Det är inte att ta sitt kattägaransvar.

oddahviing
3

#36 Det är inte djurplågeri att ha utekatt, men det kan däremot kallas oansvarigt kattägande. Det är inte var dag som jag kör på eller ser en häst på rymmen. Katter däremot försvinner var dag i trafiken.

Min pappas katter är 16 och 15 år, rädda för trafik och håller sig till huset. Chansen att dem dör av att bli påkörda är ytterst liten, men långt ifrån alla katter är som dem. Det handlar mest om tur i personlighet då de är skygga. Alla katter är inte skygga, vissa är alldeles för modiga.

Therese
4

När jag växte upp var våra katter okastrerade utekatter, och en fd familjemedlem sköt på inkräktande katter med luftgevär.. När jag upptäckte att vår ena honkatt var trött på att få kull efter kull såg jag till att hon kastrerades. Idag är den där familjemedlemmen ingen familjemedlem längre och alla katter är kastrerade <3

Men en sån skit. Jag har fått två katter överkörda trots att vi bodde på landet. Nej tacka vet jag att ha innekatt, nätad balkong och koppel. Allt var inte bättre förr, inte för mig i alla fall..

Bästakompis
3

Det ser för grymt illa ut när folk släpper ut sin katt ur en trappuppgång i ett hyreshus, med en parkering med ca 50 bilar alldrles intill, bilväg med 50-gräns ca 30 meter bort. Detta såg jag alldeles nyss. Jag bor i en väldigt folktät förort, barn och ungdomar överallt. Och där går katter lösa utan uppsikt. Jag skulle aldrig i livet släppa mina älsklingar i en sån miljö, det skulle verkligen vara som att öppna dörren och släppa ut ett fyraårigt barn i den miljön och sedan gå uppför trapporna och sätta sig i lägenheten.

[nevamisse]
1

#41 Låter tyvärr som vi bor på samma ställe, helt ofattbart, jag har också jämfört det med att släppa ut en 5åring själv. 😮

Karmatarerskanise
1

#41 Samma sak här. Och här går en 70 väg intill dessutom. Och barn som jag sett jaga katterna. 🤮