Kiss under lådan
Det har hänt flera gånger nu att det har varit lite blött av kiss under lådan utan huv. Idag tyckte jag det luktade illa kring lådan och när jag lyfte på den så var det en hel sjö av kiss under. Det enda sättet jag kan komma på hur de gör för att kisset ska hamna under lådan är att de kissar uppåt, dvs på väggen och att det sen rinner ner under lådan. Har nämligen sett båda rikta strålen uppåt ibland när de kissar, dock bara på kanten. Antingen det eller så läcker lådan. Har dock provat när jag rengör lådan att hälla vatten i och se om det läcker, men jag har inte kunnat se någon läcka. Tips på hur jag ska lösa detta? Inte så trevligt att behöva torka under lådan dagligen.
Har samma problem så länge jag har vanliga kattlådor, oavsett de är täckta (då rinner kisset under kanten) eller öppna. Enda bra lösningen jag kommit på hittills är att köpa plastlådor med väldigt hög kant på t ex Biltema och göra en öppning i plasten framtill.
Jag har mer än en ståkissare och har svurit över rinnkisset mer än en gång, kan jag säga.
Klä lådan invändigt med en sopsäck och sen ha i sand? När man ska byta all sand knyter man vara ihop säcken. Inte optimalt, men det räddar i alla fall golvet.
När det gäller ståkissare så finns det särskilda kattlådor som är speciellt lämpliga för just dessa katter. Annars så köper man en stor och djup plastback på t ex IKEA (ca 45 liter ska visst vara en bra storlek) och använder den som kattlåda = betydligt billigare!
Obs. att vanliga kattlådor med huv inte är ngt alternativ för precis som #1 skriver så rinner kisset ändå ut i skarven mellan lådan och huven.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har en hona som glömmer av sig under löpet att man ska sitta i kattlådan. På de låga lådorna hamnar de ofta utanför men plastbackar med högre kant och huvlådor med hög bakkant(obs alla spännen runt lådan ska vara låst annars blir det ej helt tätt) håller kisset innanför lådan då hon ståkissar.
Min ena tjej ståkissar ofta och då fungerar inte huvlådor, trots att alla spännena är låsta… Det är inga mängder som tar sig igenom skarven, men jag har löst det med en bricka under kattlådan, + stänkskydd mot väggarna… Men blir det värre så blir det definitivt till att köpa en plastback istället.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina huvlådor har kanter på båda sidor som går omlott med kanten på underdelen, så inget kiss rinner ut mer än om jag inte är försiktig när jag lyfter av huven för rengöring. När min ståkissare sätter igång så dånar det i lådan av hans stråle och dessutom står han inte still utan vaggar med rumpan så det rinner lite åt alla håll!😃
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har en katt som lyfter benet mot kanten dom en hund när han kissar. Bytte till en plastbalja med väldigt höga kanter så han får inte upp benet. Har även lådor med tak för att minska risken att få kiss utanför lådan.
Kan rekommendera 45 liters plastbackar. De är tillräckligt höga för att även en stor katt inte ska kunna kissa över kanten när den står och kissar. Man behöver inte göra några speciella ingångar. Katter som inte är väldigt gamla eller lider av artros har inget som helst problem att ta sig i och ur lådan. Något litet mindre sand som skvätter omkring när de krafsar får man på köpet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tyckte att det var toppen med 45 liters plastbackar i början men jag har en extrem ståkissare som lyckas få det över kanten på nåt sätt i alla fall. Har aldrig sett att han kissat över kanten men kisset är på utsidan och under i alla fall. Inte varje dag men då och då räcker när det gäller saker man aldrig vill ska hända. Därav min tanke med ännu större och framförallt högre backar som man gör ingångshål i. Jag har en katt som är lite grinig gällande både det ena och det andra och jag tror att han skulle kunna välja att kissa på andra ställen om han var tvungen att hoppa i en låda med väldigt höga kanter…
Denna, helt fantastiska katt, lyckades kissa såpass hårt att det kom kiss på utsidan av en täckt låda där innerkanten på överdelen ligger ner över kanten på underdelen. Nog har de sannerligen egenheter dessa katter!