Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 870 ggr
Solrosens1
0

Katten beter sig annorlunda

Hej! På senaste tiden har en av mina katter förändrats ganska mycket. Hon är 11 år och innekatt. På sistone har hon varit väldigt stressad, pälsen har blivit full i Mjäll och hon jamar väldigt mycket, så fort man lyfter upp henne i famnen eller kelar med henne så slutar hon jama. Sen har hon också blivit mycket tunnare och jag upplever att hon kan vara lite förvirrad och stirrig ibland också. För några månader sen tog vi en till katt som behövde nytt hem akut, katten var tidigare utekatt och vi ville kunna ha henne inne också, men förra månaden testade vi ha henne ute, vilket fungerade väldigt bra så hon har varit ute sen dess. Problemet var att våran andra katt blir orolig och börjar jama så fort den andra katten går ut och hon blir kvar inne. Detta brukar dock lugna ner sig efter en stund när andra katten varit ute ett tag. Katten äter, dricker och vilar men är orolig och jamig av sig. Hon har varit pratglad av sig innan men inte så här mycket och på nätterna håller hon en ofta vaken. Har tid hos veterinären men först nästa veckas torsdag och hoppas på svar av någon som varit med om liknande, är väldigt orolig för henne :(

Uppkatten
1

Vad bra att du har bokat tid hos veterinären! Vid beteendeförändringar ska man alltid börja just hos veterinären.

Äter katten som vanligt eller mer/mindre än tidigare? Dricker katten som vanligt eller mer/mindre än tidigare? Kissar den mer/mindre än tidigare? Kräkningar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
1

Ta även blodprov hos veterinären för att se hur de inre organen mår. sedan kan de vara så så att katten börja få sämre syn eller hörsel..

Solrosens1
0

Hon äter, dricker och kissar som vanligt. Hon har inte kräkts heller. Hon har alltid varit lite oroligare av sig, varit väldigt försiktig och inte tyckt om förändringar. Under sina 2 första år i sitt liv fick hon stryk utav en annan katt hos förra ägaren. Är verkligen världens snällaste katt och jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med henne :(

Solrosens1
0

Jamandet låter annorlunda också, är mycket dovare och högre än hur hon brukar jama.

Katthemsmatten
0

Låter i mina öron som stress-jamande, men det är bra att du har en tid hos veterinär för att utesluta att det är en somatisk åkomma. Hon börjar bli till åren. Veterinärer anser att katter är gamla vid 10 år.

Håller tummarna för att det inte är någonting mer allvarligt än åldersförändringar.

Medarbetare Hittekatter iFokus