Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 1210 ggr
Karmatarerskanise
1

Kastrering hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon kastreras Saphira. PĂ„ fredagen den 13e đŸ€

Har förstÄtt att krage/tratt behövs nÄgra dagar. Hur bra sitter sÄdana? Har nÀmligen svÄrt att se att hon kommer acceptera en sÄdan.

Dessutom oroar jag mig för att sÄret ska gÄ upp. Hon Àr glad för att hoppa upp pÄ bord, diskbÀnk och soffa. Har inte sÄ jag kan stÀnga ute henne frÄn köket.

Och sÄ oroar jag mig för att Gimli blir intresserad av sÄret och ska tvÀtta sÄ sÄret gÄr upp.

NÄgon som har tvÄ eller fler katter som kan berÀtta hur det gick för er katt?

Fridaaaa
2

Kommer att gĂ„ kanon ska du se! :) 

Jag rekommenderar body istÀllet för krage/tratt, skönare för dem :) Det hade jag nÀr Freya kastrerades, rÀckte med nÄgra fÄ dagar, dÄ de gjorde sÄnt litet fint snitt :)

Freya började hoppa upp nĂ€stan direkt, jag i total panik, men fick bra. Gick inte att hindra henne för vĂ„r del men fick övervaka första dagarna sĂ„ gott det gick. 

Findus brydde sig aldrig om Freyas snitt som tur var

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
1

Hur gör man med kattoalett om katten har en body?

Fridaaaa
1

#2 Den jag hade tÀckte inte sÄ att hon inte kunde kissa eller bajsa :)

Karmatarerskanise
1

Har du bild? För jag förstÄr inte riktigt hur du hade den.

Fridaaaa
1

#4 Har dessvÀrre ingen bild pÄ nÀr hon hade det.
Men tog en tröja som var rÀtt lÄng, klippte hÄl lÀngst bak sÄ jag kunde stoppa i baktassarna :)

Lubsan
1

Vi kastrerade vĂ„ra honkatter nyss, jag var jĂ€tte nervös innan men det gick superbra. Vi fick inte med nĂ„gon krage, hade köpt sĂ„n uppblĂ„sbar innan dock, men dom var för smĂ„, klippte av en bit av mina leggins men dom totaltvĂ€grade ha pĂ„ sig det. SĂ„ vi höll uppsikt och katterna brydde sig endast om att slicka i nĂ€rheten av sĂ„ret dag  1, sedan var det lugnt. Det har lĂ€kt fint pĂ„ bĂ„da.

VÄr ena katt, som har sÄ sjukt mycket energi, hon sov jÀtte mycket i typ 3-4 dagar efter operationen, mÀrkte att hon tyckte det gjorde lite ont nÀr hon försökte hoppa sÄ det lÀt dom bli sjÀlvmant. Fyra dagar senare var dom i princip som vanligt. :)

Karmatarerskanise
2

Hoppas det gÄr bra hÀr med. VeterinÀren hade bÄde kragar och teatrar som vi skulle prova ut.

OberonsMatte
1

Fördelen med tratt Àr att de inte hoppar sÄ mycket dÄ (iallafall inte i början innan de vant sig och det Àr ju i början de ocksÄ bör hÄlla sig lite lugnare).

Att kompisen ska slicka pÄ sÄret tror jag inte att du behöver oroa dig för. Inte ens katter som tvÀttar varandra brukar tvÀtta (eller tillÄtas tvÀtta) varandras magar.

SajtvÀrd Katter iFokus

Karmatarerskanise
1

Tack för svar :)

[Sandi92]
2

PÄ min Saga gick det inte att ha nÄn krage för hon lyckades fÄ av den hela tiden och nÀr hon inte försökte fÄ av den sÄ satt hon bara apatisk. Det gick bra utan och sÄret lÀkte fint. Hennes kattkompis rörde inte sÄret.

[lillelull]
1

NĂ€r vĂ„r honkatt kastrerades sĂ„ hade hon tratt och hon blev ju vĂ€ldigt "lugn" av tratten och hon hoppade upp i soffan men det hĂ€nde inget med sĂ„ret. Hon gav sig inte pĂ„ att hoppa upp pĂ„ diskbĂ€nkar och bord, tror det berodde mycket pĂ„ tratten. Och hennes kattkompis var vĂ€ldigt snĂ€ll och hade inte ens en tanke pĂ„ att gĂ„ pĂ„ hennes sĂ„r alls. 

Lycka till! Det gĂ„r sĂ€kert jĂ€ttebra! đŸŒș

Karmatarerskanise
0

Tack :)

Eine
2

Tratt ska sitta sĂ„ pass hĂ„rt att du bara fĂ„r in ett finger mellan tratt och hals. Den glider inte av och katten brukar bĂ„de Ă€ta, dricka och gĂ„ pĂ„ lĂ„dan  med tratt pĂ„.Hoppa upp i soffan ocksĂ„ đŸ˜ƒHar du huv pĂ„ lĂ„dan sĂ„ ta bort den medan katten har tratt.

DjÀknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Karmatarerskanise
0

#13 Tack :)

NÀr veterinÀren kollade Saphiras min upptÀckte hon rodnad och svullnad. Hon skulle undersöka detta nÀr saphira var sövd.

Karmatarerskanise
0

Svillnaden i tandköttet berodde pÄ att det satt en bit kvar frÄn en mjölktand.

Saphira Àr hemma. VÀldigt missnöjd med tratten som hon försöker fÄ av lite dÄ och dÄ. LÄg ner och kissade i kattlÄdan men sÄ har hon ju fÄtt morfinliknande idag ocksÄ. Tratten ska hon ha 10 dagar.

Gimli tycker hon Àr konstig med tratten.

Fick rÄdet att hÄlla dom avskilt pÄ nÀtterna. Men det kommer inte gÄ eftersom Gimli kommer riva pÄ dörren.

BĂ€stakompis
0

Oj det lÀt lÀnge med tratt i 10 dagar! VeterinÀrerna som har kastrerat mina har sagt att tratt bara behövs om katten nafsar och nyper i stygnen eller slickar överdrivet mycket. Det skulle inte vara nÄgon fara om dom tvÀttade "normalt". Jag hade inte tratt alls, höll bara koll hur hon betedde sig, och vad jag minns var det lÀkt pÄ en vecka. SÄ 10 dagar lÄter vÀldigt lÀnge.

Karmatarerskanise
0

Stygnen tas efter 10 dagar. DÀrför rÄddes jag till att ha pÄ den till dess. Ser ju inte vad hon gör pÄ nÀtterna.

[Sandi92]
1

Tycker ocksÄ att 10 dagar lÄter mycket. Vi hade inte tratten pÄ Saga mer Àn nÄgra timmar för som sagt sÄ lyckades hon fÄ av den hela tiden. Hade vi fÄtt en mindre tratt som hon inte kunde fÄtt av sÄ hade hon nog blivit helt knÀckt för hon hatade verkligen den. Som jag ocksÄ skrev innan sÄ gick det hur bra som helst utan. PÄ katthemmet jag hjÀlpte till pÄ innan sa de samma sak. De hade aldrig haft tratt pÄ alla de honkatter de hade kastrerat genom Ären och inget hade hÀnt.

Karmatarerskanise
0

FÄr se hur det gÄr. Idag och inatt blir det i alla fall tratt. DÄ ser jag om hon fÄr av den eller inte.

Problemet blir om hon fÄr av den och sedan börjar slicka pÄ sÄret. Det hÀnder tydligen.

mariesdotter
0

Min hankatt fastnade med underkĂ€ken i tratten, oavsett hur hĂ„rt eller löst den satt
 nĂ„gon som upplevt nĂ„got liknande? Han gjorde sig inte illa, han satt bara fast
 flera gĂ„nger

.

Eine
0

# för stor eller för löst sittande. Finns olika storlekar och man kan stÀlla in sjÀlv ocksÄ.

DjÀknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Karmatarerskanise
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saphira har fortfarande tratt eftersom hon slickar pÄ stygnen annars. Hon Àr inte glad över det men hellre det Àn problem med sÄret. Dessutom hÄller det henne lugn.