Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1483 ggr
[Grinch]
0

Allergivänliga raser

Hej, jag undrar om det finns några allergivänliga kattraser?

[loveisall]
1

Nakenkatt är en jag kommer på

Mysisa
1

sphynx, devon rex och cornish rex tror jag sägs vara allergi vänliga. Känns som att jag missar nån ras.. 
Bara för att en allergiker tål en katt betyder det inte att nästa allergiker klarar av samma katt

minavitas.wix.com/kennel

[[pimey]]
3

Sibiriska katten, nakenkatter är inte mer allergivänliga än någon annan ras. Vet många som reagera mer på dom än de med hår däremot KAN cornish och devon vara mer allergivänliga men det beror helt på den som är allergisk

Hime
5

Sibirisk katt är den enda som vetenskapligt sett har visat sig ha mindre allergener än andra kattraser. Dock finns det många människor som kan tåla en vis ras. Det är det mycket individuellt. Att tänka på är att kattungar & fertila katter är mycket mer allergiframkallande än vuxna kastrerade katter.

[Grinch]
0

Jag har sett i en bok för nån vecka sen att russian blue (eller bara russian) är allergivänlig. Är det sant, eller?

[[pimey]]
1

Nej det stämmer inte

[nevamisse]
2

Sibirisk katt och dess syskonras Neva masquerade (samma ras, olika färg). Vi har en liten Neva och ska snart skaffa en till, vi är inte allergiska själva utan känner fyra st som är det, alla dom klarar vår katt. Dock finns det såklart inga garantier, det är individuellt.

Vuxna kastrerade katter verkar ha mindre allergen och många säger att kastrerade honor i regel fungerar bäst.

Eine
5

Finns inga *allergivänliga * katter. Det är helt individuellt vad man tål och inte.Så man får prova sig fram. Det kan vara skillnad på raser och även färger!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

oddahviing
1

#8 Jag håller helt med Eine, upplevt detta själv. Jag är superallergisk mot bondkatter, medel allergisk mot birma, ytterst lite allergisk mot maine coon och norsk skogskatt. Ska ta en bengal från katthem, vi får se hur jag reagerar på honom :) verkade inte känna av något första gången han var här.

'-Headlights on the highway-'

[Grinch]
0

Tack för alla svar!:-)

MonicaLagerquist
7

Det finns bara en allergifri katt och det är porslinskatter om man diskar dem regelbundet med ett allergivänligt diskmedel  ;)

Jag har lånat ut ca 10 katter i ett Nosa allergi program.Både La perm och cornis rex ingen av de familjerna klarade av katterna.Trots att det var vuxna kastrerade katter.

Stolt ägare till tre La permer

[Grinch]
0

Tänkte väl att russian inte är allergivänlig. Dom verkar ha nån koll där märkte nyss att det inte stod med att sibiriska katter kan vara allergivänliga. Tack så mycket för era svar! :-)

[Grinch]
1

Sorry menade "dom verkar INTE ha nån koll där i boken"

Dimocarpus
1

#0, precis som några nämnde här så finns det inga allergivänliga katter. Det har med kattens saliv, urin och talgkörtlar att göra. Så inte med pälsen att göra som många tror. Sedan har jag varken artiklar eller forskning om det men det är något jag nappar upp från en bok (från en kattuppfödare). Någon som har hittat artiklar eller forskning om sånt?

Min mamma har astma grund, hennes allergier kan komma och gå beroende på hur mycket hon utsätter sig för det eller hennes immunförsvar har varit svagt eller starkt. Det är min mamma det. Jag känner ingen annan som är lika känslig som hon. 

Ja, jag skulle säga, testa dig fram, besök folk med olika kattraser och katter så vet du vad du tål och inte. Hittar du t.ex. en kattras som du är inte känslig för så är det bara att leta upp bästa uppfödare och köp en katt eller träffa huskatten som du spanat in?  =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Grinch]
0

Okej, det ska jag Dimocarpus :-)