Oseriös avel
Men herre gud så många inlägg om oseriös avel det är i denna gruppen. Hur kan det komma sig? Alla bör väl vid detta laget veta om att det finns ett stort överskott på katter. Hur kan man då vilja spä på det överflödet?
Ja det är inte klokt. Jag tror inte att folk har bemödat sig med att öppna varken en bok, en tidning eller en internetsida än mindre besökt utställningar, pratat med andra uppfödare och försökt lära sig något innan de avlar. 😕
Om man vill ha mindre hemlösa katter, borde inte man sluta med alla avel och ta hand om de vi har först?
Vet om gör många men det finns folk som inte bryr sig eller anser att det inte är deras fel eller deras ansvar och vill ha gulliga kattungar från sin egen katt och skiter i konsekvenserna, de stoppar helt enkelt huvudet i sanden och vägrar se bortom sin egen sfär.
Varför ska seriösa uppfödare sluta med sitt avelsarbete? Vi är förebilder för hur en god och sund kattavel bör se ut sedan så är dessutom raskatter 15% av det torala kattbeståndet så även om vi skulle sluta så finns det ytterligare 85% att ta hand om. Hade dom avlat efter våra regler och stadgar kan jag garantera att det inte funnit så många hemlösa katter som vi har idag! Det är dessutom tack vare oss diverse regler för katthållning existerar idag
En orsak: pengar. En bekants första kommentar när vi kom in på ämnet Maine coon-katter var "Dom kostar mycket, men gud vad mycket pengar man får in sedan." "Ja, när dom får ungar" sa hon när jag undrade. En till orsak: gammal förlegad syn på katter som lever kvar. Man tycker man har rätt att ha katter på samma sätt som på bondgårdarna förr, det vill säga låter dem springa fritt okastrerade. Bara det att förr på bondgårdarna så hade katterna gott om varma torra utrymmen (lagårdar, stall, lador) att gå in i, plus att det "ingick" att avliva hela kullar med nyfödda kattungar om det blev för många. Det räknar ingen med idag, utan man har kattungarna medan dom är gulliga, sedan slänger man ut dom ur lägenheten ut i kylan på stadsgatorna. Idag finns alla möjligheter att ta ansvar för sina djur så dom slipper lida, ändå lider dom nästan mer än nånsin. Min mamma som är född på 40-talet minns med fasa hur katterna dog av kattpest. Med lika stor fasa minns hon hur dom var tvungna att lägga kattungarna i en säck med stenar och slänga i ån. Det behöver ingen göra idag för vi kan vaccinera och kastrera. Men folk har dom som leksaker och inkomstkälla. Till och med för egna avelsexperiment, tydligen. Katter är tydligen ett djur som folk tycker inte ska kosta någonting. För så har det alltid varit. Ett djur som man har råd med om man inte har råd med något annat djur. Lågstatusdjuret för sjukpensionärer och arbetslösa. Så ska det inte vara. Det finns alla möjligheter till bra djurhållning, men det kostar!!! Tänker man att det är gratis att skaffa och hålla katt, eller att den till och med ska dra in pengar genom att paras med någon häftig raskatt, då får katten lida. Så är det bara. En vanlig huskatt skulle jag säga kostar ca 2500-3000 kronor första året för märkning, vaccination, kastration och utrustning. Månadskostnaden livet ut är nog ca 500 för bra mat, sand, försäkring, årlig vaccination, eventuell kattvakt etc. Visst man kan skita i allt utom lite billigt torrfoder från ICA och låta sin okastrerade katt gå ute, då blir det nästan gratis, men det går ut över djuren, och det blir ännu fler lågstatusdjur… Det är djupt oempatiskt och omodernt.
Himla tråkigt att läsa om.
När buskavel och hoppsankullar och sommarkatter osv kommer på tal så har jag alltid förknippat det med bönder, som antingen inte bryr sig om djuren som inte ger någon inkomst eller som inte hinner kastrera pga att ägarlösa katter söker sig till deras gårdar.Eller om äldre människor som lever i det förgångna utan tillgång till internet osv som kanske hört talas om att honkatter kan kastreras, men inte vågat sig på att testa det utan vill fortsätta på det gamla viset.
Så kommer jag in på denna sidan och det är en massa unga människor som bevisligen kan hantera intenet och är läs och skrivkunniga som sysslar med detta. Och de ställer frågor som gör mig helt konfunderad. Lägger upp bild på sin honkatt och frågar om hon kan vara dräktig och hur lång tid det kan tänkas vara innan hon föder. eller att de vill ha reda på vad det är för kön på kattungarna som de just producerat fram. Allt sådant bör man väl läsa på innan man ens tänker på parning och avel. Och det kan knappast vara några problem att läsa på sådant nu när alla har tillgång till dator.
När jag skulle fylla tio år så önskade jag mig undulater i födelsedagspresent. Och jag lovar att jag läste på allt jag kom över om undulater. Jag visste om allt från rekommenderade burmått till deras ursprung till hur man gjorde om man ville ha ungar på dem.. Och jag var 10 år gammal. Inte ens 10 år, eftersom det var inför 10-årsdagen jag skulle få dem. Hur kan det vara så att folk inte tar reda på saker man behöver veta innan man skaffar katt och även låter dem få ungar utan att ens ta reda på det mest basala förs?
Och hur lyckas folk förtränga att de spär på det redan överfyllda kattbeståndet, när de låter sin honkatt få ungar? Känner man ingen sympati eller medömkan för de behövande katter som blir snuvade på sin chans till ett hem, när deras egen avel snor åt sig hemmen?
#7 Jag tänker också på medelålders till äldre som är uppvuxna med det gamla slarviga sättet att ha katt på, men också på barnfamiljer som skaffar en "leksak" över sommaren och sedan kastar ut den stackars katten eller kaninen. Häromkring har våran bonde haft stora problem med att folk släpper ut katter och kaniner på hans gård (utan att han vet om det, plötsligt kryllar det av okastrerade hemlösa katter på sensommaren).
Jag blir också förvånad när unga människor med internet, läs och skrivkunniga inte tagit reda på enklaste sak innan de gör något. Jag har inte börjat med avel ännu, har mycket att lära innan jag ger mig in på det, men mycket har jag kunnat läsa mig till. Man borde tycka det är roligt att plugga på/läsa om sina djur och skötsel tycker jag.
Gjsson jag håller med dig det är skrämmande!!
Finns det ingen gammal artikel om hur man bör göra? Hittar inget på forumet när jag söker. Tänker mig vilka tester som ska göras på föräldradjuren, att vissa blodgrupper inte får korsas, dräktigheten, förlossningen och lite SVERAK rekommendationer om hur kattungarna ska skötas.
# 11 Ja precis. Hade det varit lag på att dessa rekommendationer ska följas, så hade många avstått från att ta kullar.
Ett sätt är att köparna ställer krav på att det är gjort för att de ska köpa katten. Men folk är för snåla för det. De vill komma över katter så billigt som möjligt.