Katter iFokus

Katter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 1417 ggr
Lubsan
1

Hjälp! Argument för och emot huskattsavel

Hej! Jag ska skriva en argumenterande text/debattartikel, en uppgift ifrån skolan. Jag har suttit och funderat på vilket ämne jag ska välja och lutar lite att skriva "Höj katternas status" eller "stöd inte buskaveln av katter" nått liknande. Men är det någon som vet om man kan hitta några säkra källor på det här med att det finns 100-150tusen hemlösa katter osv. Jag behöver lite kött på benen och riktiga källor som är pålitliga att backa upp mina argument med.  Jag måste också kunna bemöta motargument, jag tänker på det här med att vaccinera, id-märka kasterara. Finns det några motargument förutom att man saknar pengar?

Jag läser via distans så har ingen direkt att bolla några ideér med, har inte heller bestämt mig för om det kommer bli detta ämnet jag väljer att debattera om men tänkte höra vad ni tror, är det ett bra ämne? Jag kan komma på flera argument men fråga är vart jag ska hitta källan att backa upp dom, hehe.

[nevamisse]
2

Nej jag tycker inte det finns några motargument, i så fall slarv, att de inte bryr sig om att ta hand om katten (vacc, avmaska, id-märka mm) eller saknar pengar (men det borde man tänkt ut före).

Bra idé att skriva om detta :) Hoppas någon kan hjälpa dig med bra källor och fakta.

Volpes
2

Jag har hört (kommer inte ihåg varifrån tyvärr) att vissa anser att man inte behöver vaccinera sin katt varje år utan att det bara är "lurendrejeri" av veterinärer för att de ska få in mer pengar och att katter faktiskt inte behöver ha mer än de två första sprutorna. 

Har ingen aning om detta stämmer men ja det skulle väl kunna komma som ett motargument mot vaccinationer.

Jag tycker att detta är ett jättebra ämne, det är verkligen fler som behöver veta detta och kunna sprida det vidare.

Herveaux
3

Kanske Djurskyddet kan hjälpa dig med statistik eller vart du kan vända dig?
http://www.djurskyddet.se/

// Harley

[nevamisse]
3

#2 Har också hört sånt, man förlorar ju inte mer än nån hundralapp på att vaccinera och ha en skyddad katt. Har aldrig förstått mig på folk som tycker det är onödigt med den årliga vaccinationen på både katter, hästar o andra djur. 🤔 Man kan ju spara in den lilla summan på att hoppa över en pizza eller två liksom.

Lubsan
0

Tusen tack! Ska kolla in djurskyddet. Tips gärna om mer motargument eller om ni hittar källor för att backa upp argument :) jag ska sätta mig och leta febrilt imorgonkväll.

Cic
1

ring till jordbruksverket eller länsstyrelsen, de har säkert något bra at komma med och det är en säker källa, veterinärer an kanske också inflika något :)

Eine
2

Kan omöjligt finnas helt säkra källor på hur många hemlösa/huskatter det finns i Sverige. Vem i hela världen skulle fara runt och räkna alla? Siffran 150.000  är säkert inte helt felaktig. Varken LS, Djurskydd eller veterinärer kan ge dig bättre siffror! IDmärkning kan hjälpa till att hitta en bortsprungen katt, vaccinering kan inte skada om det inte är så att den vaccineras alltför ofta. T ex kattpestvaccin ska ges bara vart 3:e år annars tar inre organ stryk.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[[pimey]]
1

Är katten dessutom inte vaccinerad och katten blir sjuk så får du ingen ersättning av ditt försäkringsbolag

Lubsan
1

Dom "motargumenten" jag har hört är typ, att katter ska få en kull innan dom kastreras. Att katter visst klara sig ute själva, katter klarar sig alltid. Men dom känns så idiotiska att det knappt känns värt.
Jag har börjat skriva en text men är extremt svårt att hitta källor på det jag vill få fram. Skulle vilja hitta info om hur många katter som blir påkörda varje år, jag förstår att det är svårt att få en exakt siffra på hur många hemlösa katter det finns,  så har valt att skriva "en siffra som ofta kommer upp är…" osv.

Hittade statistik som SCB hade tagit fram på beställning av bla Agria och jordbruksverket, den statistiken visade hur många katter som är idmärkta, tror det var 41% ungefär (motsvarande för hundar var 92%) och hur många som var försäkrade, tror det va ca 35 % (hundar var det 76.5%).

Det kan jag använda mig av i alla fall för att påvisa vilken skillnad det är på hundar och katters status. Jag kan dock inte förstå varför folk behandlar katter så jäkla dåligt tillskillnad ifrån hundar. Antar att det har mycket med priset o göra. Att folk inte tycker det är värt att betala försäkring på 80kr i månaden för en katt dom har köpt för 20kr… sjukt men tror nog tyvärr det är sant.

Lubsan
0

Är det någon som vet vart man kan hitta hur många raskatter det finns i Sverige? Har läst att ca 15% av katterna i Sverige är renrasiga men vart hittar man denna infon?  Enligt sveraks hemsida har dom drygt 10 000 registrerade katter (om jag fattar saken rätt) men den infon jag har hittar så finns det 1,1 miljoner katter i Sverige, då utgör raskatter ju bara 1% av alla katter i Sverige. Eller tänker jag helt tokigt?

Dimocarpus
1

#10 har du hört av dig till organisationer som tar hand om hemlösa katter? De kanske har lite tips till dig? 

Viktig artikel! 😉

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Lubsan
1

Jag är i princip klar med den nu, kanske publicerar den här efter jag lämnat in den, om någon är intresserad :)

Dimocarpus
0

#12 ser fram emot att läsa =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Eine
0

#10 Det finns fler organisationer än Sverak i Sverige 🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora