Min katt blir aldrig trött, hjälp!
Jag har en hankatt på 1,5, och när jag kastrerade han för ca 3-4 månader sen så gick han från att vara en lat "gamm-gubbe" till att bli "kattunge" på nytt. Kan tillägga att han har en kattkompis som han leker med ibland, ett 2,70m högt katträd som han älskar att vara i, tiotal bollar/råttor som han leker med, en "leksakspinne" som han får jaga dagligen. Finns ingen möjlighet att låta han bli utekatt då jag bor i ett område med mycket trafik så skulle aldrig sluta oroa mig. Vill inte heller ta ut han i sele då han aldrig varit utomhus och vill inte att han ska få mersmak för livet utanför lägenheten. Trots allt detta så blir han ALDRIG trött. Spelar ingen roll hur mycket han får leka av sig så verkar han alltid ha energi för att busa mer samt för att väcka mig på natten… Så, någon som har några tips hur man kan trötta ut en innekatt? Går det inte trötta ut han fysiskt inomhus så får man väl försöka med någon hjärngympa, men vad? HJÄLP!
Varför vill du inte att han ska få mersmak för livet ute?
Eftersom jag inte har möjlighet att ha han lös. Har jag bara möjlighet att gå med han i sele någon gång ibland så kommer han säkerligen stå vid dörren och vilja ut oftare. Nu kan jag ha dörren öppen utan att någon av mina katter ens sätter sin tass på bron.. Den dagen jag har möjlighet att ha dom ute kommer jag ha dom ute, men nu är det allt eller inget, vill inte ge dom en liten teaser genom att gå ut i sele.
#2 Inte alls säkert att han skulle bli så att han vill ut oftare och ropar vid dörren eller liknande. Mängder av katter är totalt nöjda med att bara få komma ut då och då. Jag hade katter som blev totalt till sig så fort de fick komma ut men de stod aldrig någonsin och försökte ta sig ut genom dörren eller blev rastlösa de dagar jag inte tog ut dem.
Så tänker man ju inte med hundar, varför göra det med katter? Finns hundratusentals hundar som man aldrig kan ha lös eller som inte har chansen att flänga omkring i skogen - man tar ju ut dem ändå.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jo, kanske det skulle funka. Men har jag möjlighet att bara aktivera honom inomhus gör jag gärna det så länge det är möjligt. Skulle vilja hitta nya sätt att aktivera honom utan att behöva ta ut honom till att börja med.. Men har slut på idéer..
Laserpenna? Aktiveringsleksaker - t.ex. bollar som det ramlar ur mat ur eller pussel där de hittar mat. Saker där de kan sticka in tassarna är ju alltid populära, gärna om något däri skramlar också. Finns små "råttor" som en drar upp och de går av sig själva, det kan vara ganska kul att jaga runt på. Hyllor i olika höjder (kanske med möjlighet att ta sig till/från klösträdet?) att hoppa på. Något med kattmynta i/på? Hoppas du hittar något som funkar!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Testa ett aktiveringsspel
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Laserpekare ska jag nog ta och pröva, är ju jag som blir trött före han när jag springer runt med "leksakspinnen" fram och tillbaka.. Haha. Aktiveringsboll med godis i glömde jag nämna att jag prövat, han puttar på den någon gång men finner inget vidare intresse för den. Och då jag bor i hyresrätt är det nog inte så tacksamt att sätta upp så mycket hyllor på väggarna.. Men katträdet hoppar han fram och tillbaka i och rusar upp och ned när han får dom här "rycken". Tack för bra tips! Ska åka på djuraffären redan idag och leta rätt på något aktiveringsspel, laserpekare och självgående råttor!
Laserpekare ska jag nog ta och pröva, är ju jag som blir trött före han när jag springer runt med "leksakspinnen" fram och tillbaka.. Haha. Aktiveringsboll med godis i glömde jag nämna att jag prövat, han puttar på den någon gång men finner inget vidare intresse för den. Och då jag bor i hyresrätt är det nog inte så tacksamt att sätta upp så mycket hyllor på väggarna.. Men katträdet hoppar han fram och tillbaka i och rusar upp och ned när han får dom här "rycken". Tack för bra tips! Ska åka på djuraffären redan idag och leta rätt på något aktiveringsspel, laserpekare och självgående råttor!
En billig version av en aktiveringsboll är ett glas med smal öppning som ligger på sidan med något gott i. Det fungerar på min katt. En "officiell" boll fungerar icke.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Laserpekare var inte heller så populärt.. Han sneglade bara på den och gick iväg.. Hm, får pröva på ett aktiveringsspel då. Något tips på vilket som funkar bäst? Pussel? Labyrint? Fanns så många olika varianter..
Laserpenna är inte att rekommendera. Finns många veterinärer tex som avråder från laserpekare till katter och hundar. Det är enormt frustrerande för djuret att jaga efter en ljusprick som den aldrig har chansen att "fånga". Det är absolut inte bra för psyket menar veterinärer. Vet inte om svenska veterinärer skrivit om detta men finns många texter som engelska vettar skrivit. Du som redan har en frustrerad katt bör nog undvika det.
Många som har innekatt tar med sig katten ut i sele utan att katten blir olycklig av att inte komma ut . Vissa raser skaffar många faktiskt främst för att kunna ta ut katten i sele! Tex Bengal, Cornish rex osv. Jag själv skaffade för flera år sedan en Cornish rex främst för att dem är så aktiva och för att jag ville kunna ta ut honom i sele. (Har inte honom kvar tyvärr). Men ja det finns katter som börjar hänga vid dörren för att den vill komma ut. Du kanske kan testa lite och se hur din katt reagerar? :) Vad man än gör som ägare kan man aldrig någonsin ersätta utomhus miljön och "världen utanför" med leksaker mellan 4 väggar tyvärr, men vissa katter trivs med det och vissa vill ha "mer". Menar inte som kritisering , jag förstår ditt dilemma! Hoppas allt blir bra.
#11 Håller med om laserpekaren. Min mamma och pappa tog över en ragdoll förut och de förra ägarna hade lekt med en laserpekare med henne och när mamma och pappa fick henne jagade hon alla ljusreflektioner hon kunde hitta. Hon hoppade upp på väggar och så för att fånga solkatter. Så jag skulle inte heller rekommendera laserpekare. Jag vet inte dock om detta är så vanligt att de börjar jaga solkatter och andra reflektioner, eller om det var mest hon, men tycker att det är dumt att riskera det, för det kan bli riktigt jobbigt,
Ägaren måste definitivt hålla uppsikt så att katten mår bra av laserpenna, för det finns många katter som inte klarar av det som ni skriver här över. Däremot finns det många katter som älskar det också.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Min katt älskar laserpekaren och han är inte crazy i reflektioner eller solkatter, så där hade jag väl tur då :) inte för att han blir trött av den, han blir inte heller trött av nånting.
En av mina katter får aldrig numera gå ut i sele. När han fått göra det blir han helt tokig och skriker dygnets alla timmar vid dörren.
Än om min katt skulle reagera negativt på laserpekare så kommer jag ändå aldrig få se vilket, eftersom han visade noll intresse för att ens försöka jaga den lilla pricken.. Så problemet kvarstår.. Vill verkligen undvika att behöva ta ut han i sele i den största mån som går, båda mina katter är så himla duktiga med att inte vilja springa ut när jag öppnar dörrar eller fönster utan dom älskar att sitta i öppningen och "vädra", tycker det är så fint beteende så skulle helst inte vilja riskera att få en katt som vill ut jämt. Mitt mattehjärta kommer inte ha samvete att hålla honom inomhus efter det.. Det behöver inte alls bli så, som ni säger, men tänk om?
Du kan ju prova och se.
Sedan jag inte lät min katt gå ut i sele längre så har han lugnat ned sig men han vrålar fortfarande vid ytterdörren så fort solen visar sig men dock inte lika mycket som innan. Men bara för att du provar en gång så betyder ju inte det att han för alltid kommer vilja gå ut. Men samtidigt om det visar sig att han vill ut så kan det bli ett rent helvete vilket jag fått uppleva…