Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2208 ggr
[Liinda]
0

Varför bajsar han utanför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir snart galen, vet inte vad jag ska ta mig till längre..

Våran katthane på 2 år bajsar inomhus utanför lådan. Han är kastrerad, innekatt och har en kattkompis han tycker om (hans syrra).

Han är född hos oss och bodde med sin mamma tills han var 13 veckor.

Han har sedan han varit liten bajsat utanför och då också kissat utanför, när han var 1 år flyttade vi och då skötte han sig helt plötsligt. Sen efter någon/några månader började han bajsa utanför igen (tack och lov inte kissat utanför än).

Vi testar bytta sand och han är nöjd typ 2 veckor sen börjar han bajsa utanför igen, testat olika foder. Han är fullt frisk så problemet sitter i hans huvud.

När han var hos min mamma i nästan 2 veckor så skötte han sig klockrent tills typ sista dagen då sket han utanför. Han gör alltid så man ändrar nåt så blir han nöjd men sen bajsar han utanför efter ett tag iallafall.

Vet inte vad jag ska göra längre, Sambon orkar snart inte mer :(

Han är överviktig, 6 kilo väger han fast han kommer från stora gener. Men jag har svårt att tro att det har med vikten att göra för han bajsa utanför innan han blev tjock.

Ibland tror jag det har att göra med att Sambon blir arg när han bajsar utanför, men varför sket han då inne hos mamma?

OberonsMatte
0

Hur många lådor har ni?

Vilken typ av lådor (öppna, med huv, med eller utan lucka)?

Vilken typ av sand? (märke, fin- eller grov, klumpbildande eller ej)?

Hur tjockt lager av sand har ni i lådorna?

Hur ofta rensas det i lådan?

Var bajsar han fel?

Sajtvärd Katter iFokus

[Liinda]
0

Vi har 1 låda som står i badrummet, låda utan huv.(mamma har med huv och han sket ändå utanför)

Eldorado klumpbildande har vi nu, det är den som fungerat bäst men ändå inte helt bra såklart. Har testat toa-lätt då skiter han utanför på en gång. Sen massa andra klumpbildande med fin sand.

Vi häver i hela förpackningen sand så ett lagom tjocklager, dom kan gräva ner.Vad kan det vara 5-10 cm djupt ej säker.

Oftast varje dag, ibland varannan dag. Som sagt det spelar ingen roll hur ofta vi gör det han skiter iallafall utanför.

Först var det precis utanför badrumsdörren med andra ord några cm från lådan och nu har han eskalerat och skiter i köket och har hänt att han skitit i vardagsrummet :(

OberonsMatte
6

#2 Ja, jag ser redan flera möjliga anledningar till att han bajsar utanför.

Katter kan vara oerhört känsliga och petiga med sin toalett och för att göra toaletten så attraktiv bör ni:

1. Skaffa fler lådor. En bra regel enligt erfarna kattbeteenderådgivare är att ha lika många lådor som katter + en extra. Alltså 3 lådor i ert fall. Lådorna ska vara öppna och stora (så att katten får svängrum och har uppsikt när den utför sina behov).

2. Fyll lådorna med ett tjockt och grävvänligt lager av lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Vilken typ av sand man har i lådan är väldigt viktigt. Finkornig sand är behaglig mot tassarna och klumpbildande sand gör den lätt att rensa och hålla fräsch. Förslag på lämplig sand är EverClean från djuraffärer eller Pussi Kompakt från mataffär.

3. Lådorna måste rensas minst varje morgon och kväll + när ni märker att det finns bajs där. Fyll på med ren sand i takt med att nivån sjunker. Katter är renliga djur och vill inte använda lådor som är fulla av kiss och bajs.

Att han började med att bajsa precis utanför lådan tyder på att det har varit något med själva lådan han inte gillar, men att han vet att det är där man ska gå.

Sajtvärd Katter iFokus

[Liinda]
2

Tack så mycket för att du la dig tiden att hjälpa! =)

Jag ska följa dina råd och se om det hjälper, jag uppdaterar hur det går =)

Det lustiga att den andra katten har aldrig någonsin i hela sitt liv skitit utanför lådan med flit (endast en gång då hon var dålig i magen). Sån skillnad det kan vara på kräsenhet.

OberonsMatte
0

#5 Ja, katter kan vara väldigt olika. Det ska bli spännande att höra hur det går, jag håller tummarna för er!

Sajtvärd Katter iFokus

vinteralvan
0

Hur har det gått?

[Liinda]
0

Vi har köpt en till större kattlåda och har i 2 påsar med Kattsand så det är ett rikligt lager.

Men ett missförstånd gjorde så att han fick för mycket av fel foder, så han har haft diarre så han har i princip skitit överallt!

Men sen diarren slutade alltså igår så har han inte skitit utanför iallafall, men som jag skrev förut så är han alltid nöjd ett tag och sen protesterar igen. Så jag ropar inte hej än.

När han inte skitit utanför en endaste gång på ungefär 2-3 veckor då kan jag andas ut hehe.

[Liinda]
3

Nu har det gått ca 2 veckor och hittills inte en enda olycka utanför lådan! =)

vinteralvan
0

Va bra, hoppas det fortsätter så. Lycka till.

[Liinda]
0

Det hoppas verkligen jag också! Tack! =)

Lusthan
0

Vaktar en grannkatt som gör likadant hemma hos sig. Här har de just nu inte riktigt så många lådor som rekommenderas men det går bra. Han har bajsat utanför lådan en gång och då beror det nog på att någon annan hade varit där före han och bajsat. Jag får göra rent lite oftare än två gånger om dagen med fem katter och en jättekanin som använder lådorna. Har en jättestor burbotten och tre lådor. En låda till skulle troligtvis inte skada egentligen för att det skulle vara optimalt.

[Liinda]
0

För att uppdatera min egna tråd.

Han skiter fortfarande utanför, typ varannan dag och kissar utanför ca 1 gång månaden. Alltid precis utanför. Nu har det gått 4 år sen jag skrev den här tråden och katten är nu 6 år och det har varit såhär sen han var kattunge.

Vi har testat så mycket olika saker så nu har vi kommit till en punkt där vi gör det som fungerar bäst för oss istället och står ut med hans beteende och hoppas att han blir glad när vi flyttar till hus om något/några år.

Kan det vara så att han bara helt enkelt inte tycker om kattlådor? Eller så vantrivs han med min sambo.