Aktivera utekatten inne
Så var det dags igen…. Mina tbå utekatter (hane och hona, kastrerade) har en märklig förmåga att råka ut för nåde det ena och det andra . Mamma säger att hennes kattwr hon haft förr aaaaaödrig skadade sej och min syrras katter som nästan är krigiska mot varann har eller aldrig skador) Men mina två kommer ibland hem med en eller annan skada, Molski som blir 10 år ibår är världens snälöaste och gosigaste kom igår hem med ett färskt öpået sår i benet, för tillfället är det fint ,jag tvättar noga ocj är i kontakt med veterinär, har egentligen inte råd att åka dit om det skille bli sämre men det är klart jag gör ändå, det ordnar sej på nåt sätt (långtidsarbetslös) Men mitt största problem är att Molski så gärna vilö hå ut, sitter vid dörren, springer från fönster till fönster och talar högt och ljudligy om vad han tycker om sin instängdhet, för att inte tala om tratten! Han är uttråkad såklart men jag vet knte vad jag ska göra, han har aldrig tyckt om de kattleksaker jag tagit hem, varken fjädervippa eller laserpekare. Det är svårt att aktivera honom . När vi sitter ute obgräset tillsammans är han som en kattunge, busig och leksam. Han sover ju dock väldigt mycket också, bra för läkningen, men emellanåt har han ju sina ryck. Han går ju på lådan men är rädd att han håller imne längre än han borde för han tycker verkligen inte om lådan. …eller hur ofta bör en katt bajsa tex? Jag vet inte. Ibland länns der som att jag är född med bara (min älskade moped stals för 4 v sen så detta länns just nubextra tungt)
När vår utekatt ( nu helt innekatt och väldigt nöjd med det) Varit en ute/inne katt i 9 år. Mot min vilja dock för jag klarar inte av utekatter. Blir rädd att något ska ske och hae haft många katter i min barndom som försvunnit och blivit påkörda. Iaf han var med om en otäck attack/olycka och ja var först på sjukhus i en vecka och sen fick vi hem honom och efter han återhämtat sig någorlunda så började han gå mot dörren och jama.. De tog en månad av evigt jamande ungefär sen så sa de bara stopp! Men vi gav ingen respons på hans jamande och visade inte varken att vi inte ville släppa ut honom eller att vi ville de. Bara ignorerade honom när det kom till den punkten. Inte gå upp kl 4 på natten och börjar prata med honom eller säga nej du får inte gå ut, de gör det bara värre.. Då visste han att åh ja nu får jag respons då kanske de går jag jamar ännu mer!! Vi skulle ha honom inne minst 1 månad efter olyckan men eftersom både jag å mina föräldrar inte vill släppa ut honom igen ensam så är det skönt att han har lagt ner de tänket och bara vill vara inne. Han har blivit så mycket mer lekig, nu leker han med allting han hittar inne. Han älskar att följa efter skuggor, vippor med snöre, han gillar de mesta nu faktiskt. Innan lekte han aldrig inne även om han ex var inne under vintermånaderna så var han ändå inte såhär fullt lekinstrerad som han är nu. Vilket är roligt, han är vår äldsta katt men beter sig nu som en kattunge. Vi blev också lite nervösa över lådan första dagen där, han brukar gå in och gå på låda men då kändes det som han gick mindre på låda men ja han behövde nog inte bajsa just den dagen. Och sen gick han på lådan som vanligt men man nojjar, d är förståeligt. Vi gjorde också så att vi satte en stor stor klöspelare med några hängande leksaker och sen har vi ett stort klösträd också som sitter fäst i taket och när vi satte de vid dörren som han jamade vid så började han direkt leka med de istället och nu har han inte en tanke på att gå ut, han klöser å klättrar på sina pelare och det är viktigt för honom att sitta högt uppe i taket och kunna kika på allt. Nu leker han mer med sin vän ( innekatt) Han har blivit mycket mer gosig och sover med min mamma i sängen och han hänger efter henne som en svans, mys i soffan, står å lagar mat ( hoppas att något ska ramla på golvet så han kan ta det) Han har allltid något att göra hemma, dels för att han har sin vän, massa klösträd och sen är mamma eller pappa hemma i skift så dom gör alltid något med varandra. Men man får försöka med allt som går, vi la ner mycket energi på de som kan vara roligt! Visst nu kanske du inte kan gå iväg och köpa två skyhöga klösträd men vi har alltid haft sånt hemma pga att vi har innekatter. Men ge de lite tid, prova som vi gjorde, lägg ingen respons på dedär ropet efter att få gå ut. Det kan vara roligt att vara inne! Nya leksaker? Kattmynta? Klösträd? Interaktiva leksaker som de kan pyssla med själv? Får du inte gå ut alls med såret eller är det så att du kanske kan gå ut med honom på sele? Och den där tratten, den gör ingen katt glad.. Den mest glada lekfulla katten blir som en zombie med den på. Prova att ta av den när ni ska leka? Så du har koll men ändå kan ge honom en paus? Svårt är det. Svårt att ge råd också, de va därför jag skrev hela historien. Har ju varit i liknande sits nyligen och ville dela med mig om det kanske hjälper något. Kram! Hoppas din misse kryar på sig!
Tack för historien. Det är bara att ståmut med det evuga tjatet med andra ord. :p Jo jag tar av tratten då å då så han får äta och tvätta sig lite, har försökt leka med jonom men han är intw ett dugg intresserad. Kelig är han som tur är iallafall. På vintern brukar han ju gåninlådan så fort han kommit in :p det kommer nog det ickså…han har iaf kissat inatt. Två klumpar fanns där :) Fönsterna är öppna på glänt med tanke på värmen som kommit och han sitter en stund å kikar ut sen snackar han lite med mej, hoppar ner på golvet. Om jag reser mej rusar han till dörre , sen kan han göra om hela proceduren igen.
Har du provat att aktivera honom med fodergömmor? Jag har själv ingen erfarenhet av utekatt som plötsligt inte får gå ut, mina katter har alltid varit innekatter med tillgång till balkong, och koppelpromenader ett par gånger i veckan, men jag tänker att mat kan vara en genväg för att motivera…? För övrigt håller jag med om att det bästa är att ignorera honom när han vill gå ut. Det behöver inte vara dyra grejer, går utmärkt med t ex en äggkartong, riv loss locket och lägg godis eller mat i det som i en skål, och lägg sedan botten upp och ner i locket. Sedan får katten krafsa och greja för att få loss botten från locket för att komma åt godsakerna! Du kan även stänga in katten i ett rum och gå runt i lägenheten och prata och tjoa medan du lägger små bitar mat eller godis på stolar, bord och hyllor. Öppna dörren och låt honom gå runt och leta! Eller varför inte lägga lite mat eller godis i en toarulle (efter att papperet tagit slut), knöla ihop ändarna och fästa ett snöre och använda som leksak? Dra den sakta som om rullen var en mus, stanna ibland, rusa ibland, då kan han nog inte låta bli att jaga den! Hoppas något av detta fungerar för din katt! 😊
Hej igen ( är inne på mitt andra account som jag har på datorn..orkar inte logga ut för jag minns aldrig mina lösenord)
Killen är fortfarande inne och uttråkad, men det har här i Skåne varit mycket svalare inne än ute i sommarvärmen så det har ju bara varit bra för honom. Men det kvittar vad jag hittar på för leksaker, han bryr sig inte….hade jag ägt en sele hade jag kunnat åtminstånde lufta honom en stund och sedan vätta såret noga efteråt eller ha honom ute på terassen (självklart under min bevaking, jag vet man inte får lämna katter bundna.
Iallafall vi kämpar på, såret har vätskat litet mera idag, misstänker att lite smuts kommit in när han gått i lådan. Det är dock en klar vätska inget som verkar infekterat. Veterinären sa ju att det var svårt att bedöma utan att se honom personligen, även fast jag skickade bilder via mejl, men utifrån dem såg dett bra ut dock att det verkade djupt och kunde ta tid att läka, såklart man kan sy det för att skynda på, men som sagt om jag kan undvika vet besök gör jag gärna det. Arbetslös som sagt, har 700:- kvar efter räkningarna :P men blir det värre fins det såklart inget val.
Tratten är på nästan hela tiden då jag kom på honom med att smygtvätta såret i ett obevakat ögonblick.
Näe det är nog bäst att han håller sig still så mkt som möjligt så det läker bra ….men jag tar till mej alla tips iallafall, kan hända det funkar på Tösen om hon blir tvungen att va inne nån gång….