bygga klösträd
Jag ska bytta ett löstträd på max 114cm. Hade ni sågat grenar eller använt gjutrör? Jag känner att plaströr hade vart bäst men vart får man tag på det?
alla byggvaruhus som finns säljer plaströr av olika slag :)

Näe hittar inga. Minst 8 cm
Plaströr så tänker ju jag typ stuprännor eller olika typer av avloppsrör, de är i alla möjliga storlekar i diameter. Bauhaus har det vet jag.

De är för små eller för dyra! Men kan rör i papp funka?
Jag har ingen erfarenhet av att bygga eget klösträd men papp låter ju bra, förhoppningsvis mindre gifter som läcker ut än i plast dessutom :)

Såga grenar ute då? Det eller papprör? :)
Det beror ju på hur du vill ha det. Grenar är oftast inte så tjocka och katter brukar väl vilja ha lite rejäla saker ett klösa på sen vet jag inte hur det är med insekter, parasiter och löss som bor i träet, som ev följer med in. Men ganska roligt att grenar kan vara oregelbundna och ganska fina att göra om till klösträd :)
Jag skulle endera valt grenar utifrån, men det känns svårt att få tag i så skulle nog köpt plank i bygghandeln istället (pelarna behöver faktiskt inte vara runda 😉)
Typ denna skulle kunna passa:
http://www.bauhaus.se/planhyvlat-v-45x95-3-3m.html
Finns ju hur många dimensioner som helst, och sedan kan man ju välja om man vill ha tryckimpregnerat eller obehandlat virke. Skulle tro att papprör går sönder rätt fort till skillnad från massivt trä.
Jag och min pojkvän har sågat till en rejäl gren (björk, som redan var fälld) som vi ska sätta på en platta och skruva korgar på. Det ska stå på balkongen. Om katterna tar sig upp utan problem så låter vi barken sitta kvar och struntar i sisalrep. De har andra klösträd inne som de kan klösa på. Det nya är mest för att de ska få en liggplats med lite höjd på balkongen - och så är det ju vackert. Vet inte hur ni tänker med plast eller papp, men det måste ju vara en viss tyngd åtminstone i nederdelen av trädet för att det ska stå stadigt. Hittar man ett ställe där det har röjts i skogen så finns det både små stammar och tjocka grenar att ta av. Jag lägger ut bild senare om intresse finns!
#9 Flikar bara in lite fort för att säga att intresse definitivt finns!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Vill gärna också se bild! #9
Nu är vårt uteträd klart. Ingen vanlig klösmöbel, utan mer en trädkoja för katter :) Hade vi inte behållit hela den 2 meter långa stammen så hade vi kunnat skruva fast den på en vanlig platta, men nu är det så att min pojkvän hellre bygger för stadigt än för vekt, och då tyckte jag att vi lika gärna kunde behålla hela trädet. Korgen är köpt på Åhléns och hänger stadigt och bra. Där har jag bäddat med en filt. Bobo är på som vanligt, Lillan är lite avvaktande än så länge, det blev nog lite för mycket stök på balkongen igår och dessutom hade vi in henne i buren och åkte och vaccinerade dem igår. Så hon är lite misstänksam just nu när vi kommer och lockar. Men det kommer nog…nu har Bobo faktiskt suttit där en lång stund och INTE försökt klättra på nätet, hoppas det fortsätter så.
#12 Häftigt, bra jobbat! Ser ut att vara riktigt bra att klösa och klättra i 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag byggde ett klätterträd av hyllplan, hyllkonsoller och en regel. Sen skruva jag fast allt en bokhylla. Nu funderar jag på sätta hyllor på väggen.
Vet att många använt gjutrör till katträd och de är hårda och robusta så tror inte det ska vara nått problem med hållbarheten. Tror helt enkelt materialvalt beror helt på vad man vill betala och vad man vill att de ska se ut som.
papprör är billigare än tex plaströr. åk till en matthandlare och fråga om de vill bli av med några papprullar de rullar mattor på.