Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 862 ggr
[Sandi92]
1

Katt lystrar till flöjt?

Jag har nyligen köpt en blockflöjt. Har aldrig spelat innan, men det går ganska lätt att lära sig själv och jag kan redan flera sånger.

Varje gång jag spelar så reagerar min ena katt jättemycket på det. Han kommer direkt och jamar. Sitter jag ner och spelar så hoppar han upp i knäet och upp på bröstet och lägger sig och spinner och kråmar sig, och då får jag ju sluta spela. Min andra katt reagerar inte alls utan ligger t. o. m. och sover när jag spelar.

Antingen så lystrar han till ljudet av flöjten och tror att jag kallar på honom med den eller så tycker han det låter för jävligt och vill få mig att sluta. 😃 Vad tror ni?

Carmarino
0

#0 Svårt att säga, men jag har ungefär samma erfarenhet. När jag var yngre spelade jag också blockflöjt, och när jag övade mig kom bägge katterna och jamade, klättrade på mig och "stångades". Fick intrycket att de trodde jag hade jätteont och ville trösta mig. 🙂

De var utekatter och när vi ville ha in dem så tog jag av munstycket på blockflöjten och blåste i bara det. Sedan dröjde det knappt en minut så kom bägge katterna instormande genom dörren. Ibland dröjde det lite längre, men då hade de förmodligen varit rätt långt borta, så det ljudet hörde de på långa avstånd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Bästakompis
0

Ja det har jag också funderat på…varför vissa katter reagerar så på höga toner. Alltså höga som i hög frekvens, ljusa toner. Ett par av de katter jag har haft har gjort likadant när jag övar sång (är sopran) och ja, då ligger det ju nära till hands att tro att de blir oroliga att jag har ont 😂 Men just nu spelar jag ofta ett visst mobilspel och det plingar och klingar. Då kommer Lillan och tränger sig emellan, gnuggar pannan och kråmar sig. Det ljudet liknar ju inte alls något jamande så ja, inte vet jag…

Carmarino
0

Hade en annan katt som tydligen gillade klassisk musik. En gång hade jag teven på och då visades en konsert med Vivaldis "De fyra årstiderna". Det tog ett tag innan jag upptäckte att katten satt blickstilla, med öronen mot teven och ögonen slutna. Så satt hon under nästan hela konserten. Vill minnas att Våren var hennes (och min) favorit. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker