"Nattdjur"? "Flockdjur"?
Det påstås ju ofta att katter är aktiva på natten. Hur sant är det egentligen? Hur är det med era katter? De jag har haft har inte varit särskilt aktiva på natten. De jag har nu ligger och sover, oftast i min säng. Det enda som kan höras på natten är att de krafsar i toalådan någon gång ibland. På morgonen ligger de ovanpå mig och väntar på att jag ska gå upp. Som riktiga flockdjur. När jag kliver upp, blir det fart på dem också. Och där kommer jag till min andra fråga, hur självständiga är katter egentligen? Mina kommer alltid och hälsar vid dörren när jag kommer hem. Om jag är uppe och grejar och håller igång i lägenheten, så är katterna också där och ska kolla vad jag gör. Ligger jag och vilar, så gör de också i regel det. Det är sällan de har sina rejs och lekstunder helt på egen hand, när jag är still. Så jag tycker inte det är jättestor skillnad mot hundar. Är kanske utekatter mer självständiga och nattaktiva i sitt beteende?
Mina katter är födda i en stor kattkoloni. När jag fick hem dem var de kring halvåret gamla. Och jag kan lova att de var nattaktiva 😃. Matten fick inte sova på ett halvår ungefär… Men nu är de inne på sitt sjätte år. De race:ar gärna en stund under sena kvällen, men sover sedan vanligtvis natten igenom, och vaknar sedan ungefär när jag går upp (eller strax tidigare) på morgnarna.
Men får de chansen att vara ute på balkongen nattetid så är de fortfarande "nattaktiva" (fast i lugnare tempo). 🙂
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har två innekatter. De är mest aktiva på sena kvällar och nätter, då springer de som galna och nästan välter hela lägenheten 😃 De gör det även om vi leker med dem tills de inte orkar mer, då vilar de bara och sen är det full fart igen! De är ganska bra vänner och de gillar oss också men de är ganska självständiga också. De är sällan i samma rum som oss men de ligger/sitter kvar om vi kommer för att gosa. Det är säkert väldigt individuellt 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Min katt är en riktig sömntuta hon, hon sover oftast hela natten, bara ibland hon går och dricker eller sätter sig på sin möbel (vet inte vad det heter), men jag tror katter mestadels är nattaktiva. Mest precis innan jag går och lägger mig som hon kan bli lite busig så, men bara i ca 10 min. Sedan hur självständiga de är tror jag har mer med individen att göra, men de är inget flockdjur i alla fall.
Min katt driver mig till vansinne på nätterna, man får inte sova någonting ibland :P när man kliver upp på morgonen så kan det se ut som om man haft inbrott på natten, halva lägenheten är upp- och nervänd, haha! Så sover han hela dagarna och samlar energi inför nästa natt. Älskade galning.
Mina katter sover oftast när jag sover, oavsett tid på dygnet. En av katterna har en bestämd plats på min vänsterarm där han alltid ska ligga när jag lägger mig, så han går alltid och lägger sig när jag gör det och sover sedan där tills jag går upp. Ibland väcker den yngsta mig lite tidigare än jag önskar dock, men det har blivit betydligt bättre med åren.
Att katter skulle vara solitärer är en gammal myt. De är inte lika fullfjädrade flockdjur som t. ex. hundar (med strikta hierarkier och allt annat det innebär), men inte heller solitärer utan snarare något mitt-i-mellan. Mina katter är supersociala och fungerar väl i grupp, kommer alltid och hälsar i dörren och sover mer än gärna i flock.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Mina katter är vakna i stort sett hela dagen, frånsett två vilopauser på 1-2 timmar, en på förmiddagen efter frukost och en på sen eftermiddag/ tidig kväll efter att jag ätit middag, och jag tror de sover hela natten.
De har hela tiden koll på vad jag gör och "hjälper till", och påminner om de rutiner de är vana vid, även när det inte handlar om deras mat eller lek, men de leker också med varandra. Om jag går ut så står de alltid i dörren och väntar när jag kommer hem. Under vilopauserna ligger de i hög och tvättar varandra, helst på mig men alltid i närheten av mig, innan de somnar. Simon är alltid nära mig men ibland kan Saga eller Sindra gå iväg och vila ensam en stund. De är som busigast på kvällen, då är det ofta flera kattrace så mattorna flyger, samt brottningsmatcher och bus i papperskassen.
När jag ska å och lägga mig har jag sällskap i badrummet och sedan kommer de och lägger sig i sängen inom tio minuter efter att jag lagt mig. Så vitt jag vet sover de hela natten hos mig, och kl.07.00 blir jag väckt av Saga och Sindra som kryper upp på varsin axel och spinner och tvättar på mig.
Katter är biologiskt anpassade till att vara aktiva i gryning och skymning, men de är väldigt flexibla djur som anpassar sig efter den miljö de lever i.
Katter som lever i staden i förvildat tillstånd är säkrare om de är aktiva på natten, på landet då är gryning och skymning bäst. Men för dem som lever inomhusliv så är det mer intressant att vara vaken när människorna är vakna och hemma. Många katter är ju mest aktiva på morgonen och på kvällen, särskilt om de har tillgång till balkong eller kattgård, då är det nog mest spännande att kolla in småfåglarna i gryning och skymning!
Domesticeringen har haft stor betydelse för att göra katten mer social, från att tolerera att leva i närheten av människor och andra katter (när de började dra nytta av att smågnagarna sökte sig till människors sädesförråd), till att trivas med och skapa relationer med människor och andra katter. Katter som delar hushåll upprättar oftast en rangordning mellan sig för att minimera risken för konflikter.
De sydostasiatiska katterna som våra siameser, burmakatter och korater härstammar ifrån har troligen levt med människor i flera tusen år, och eftersom de som trivdes hos människorna drog fördel av det så har selektionen för sociala egenskaper pågått under väldigt lång tid. Resultatet är katter med ett mycket stort behov av att umgås med andra katter och människor. Naturligtvis finns det även andra katter med stort socialt behov, men det är inte lika vanligt och sällan så tydligt som hos siameser, burmakatter och korater.
Jag har sökt info om detta och skrivit några artiklar på Burma iFokus (med källhänvisningar såklart):
5.00 Frukost vilken sekund som helst!!!! Bäst att jama tills den kommer.
7.00 Frukost och tvättstund
7.30 Sova
10.00 Byta sovplats från köket till soffan
15.00 Middag vilken sekund som helst! Jama och daska till hundarna när de kommer fram för att kolla vad som står på.
15-17 Inspektion av alla som kommer hem.
17.30 Middag
18.00 Sno människornas mat
19.00 Tupplur
23.00 Reeeeeeeeeejs
00-5 Inspektionsrundor för att kolla att människorna lever ( dvs gå på de) och att gravitationen fortfarande funkar (dvs putta ner allt löst på borden).
Våra katter sover flest timmar i sträck de tider vi brukar vara på jobbet. När vi går och lägger oss är de som mest aktiva.
Hm, det verkar vara väldigt olika. Mina två är huskatter och sover som sagt hela natten, gärna tätt intill matte. Jag räknade efter och kom fram till att jag har levt med 8 katter, fast en av dem var bara jourkatt hos mig under 3 månader. Av dessa kan jag inte minnas att någon hållit mig vaken om nätterna, utom jourkatten de första veckorna då han var skygg och ängslig. När han blev trygg så vände han dygnet och började sova på nätterna och vara vaken på dagen! Trots mina erfarenheter verkar många vara störda av sina katter på nätterna, det hör jag från bekanta.
Jag har två katter, den ena är väldigt lugn, både på dagen och natten. Men den andra…. hon är ett riktigt vilddjur, hon ska leka helst hela tiden, både dag som natt men värst då jag precis gått och lagt mig då rejsas det runt i hela lägenheten och hon jamar och pratar. Men det går över efter nån timme så där. Men vaknar jag på natten och kliver upp för att gå på toa, där är hon igång en stund igen innan hon kommer och lägger sig.
Så som sagt så är det nog väldigt individuellt och man kan inte säga att alla katter är på ett speciellt sätt.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.