HÄrbollar
Hej, Godmorgon! đâïž
Ăr det nĂ„gon som har nĂ„got bra tips som jag kanske inte redan provat mot hĂ„rbollar? Han Ă€r en huskatt pĂ„ 3 Ă„r med lĂ„ng pĂ€ls och underull.
Jag kammar dagligen, anvÀnder kammar av mÀrket Spratts, badar, ger maltpasta, vi har nÀstan alltid fÀrskt kattgrÀs hemma, och trimmar honom.
Han Àter vÄtfoder dagligen nu och en mindre mÀngd torrfoder.
Han Àr rakad pÄ större delen av kroppen, jag brukar lÄta honom ha kvar pÀls pÄ svans och ben samt runt om huvudet.
Idag har jag rakat svansen och benen dÀr bak pga att han dÄ började krÀkas hÄrbollar igen nÄgot han inte gjort pÄ vÀldigt lÄng tid, sÄ nu har jag vÀl gjort det sista man kan kÀnner jag men hatar att behöva raka hans svans och hela hans bakdel för han tycker det Àr lite jobbigt den första timmen med svansen.
Han tittar pÄ den och ja det Àr lite som att han inte kÀnner igen den och han kÀnner sig jagad av denna konstiga "okÀnda" svans
Men de lĂ€gger sig efter en 1 timme ungefĂ€r men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ jobbigt..đđđ
( Och ja vi har varit hos veterinÀr med problemet ocksÄ)
men tÀnker ÀndÄ vad mer kan man göra, kan man göra nÄgot mer eller har jag nu gjort allt och fÄr ta och raka hela honom inkluderat svans varje gÄng jag rakar hela honom ocksÄ?
NÄgon som har problem med detta?
Vad gör ni Ă„t det? Har ni nĂ„got annat bra tips? đ
Till att börja med sÄ fÄr du se det positiva i saken: det Àr bra att hÄrbollarna kommer ut! Att katten krÀks upp dem eller bajsar ut dem.
En del katter har stora problem med hÄrbollar, min veterinÀr nÀmnde att det t ex var vanligt bland Birmor. NÀr min katt hade mer pÄtagliga problem med hÄrbollar en sommar rÄdde veterinÀren mig att diskutera detta med birma-Àgare om problemet skulle fortsÀtta.
Det har jag inte gjort. Min katt krÀks fortfarande hÄrbollar dÄ och dÄ, men det hÄller sig inom rimliga grÀnser (Àven mina korthÄrskatter har dÄ och dÄ haft hÄrbollar).
Vad du kan göra Àr vÀl i sÄ fall att öka pÄ mÀngden blötmat ytterligare, tÀnker jag. Blötlagt psylliumfrö föreslog min veterinÀr. Har katten förstoppningsproblematik som en följd av hÄrbollarna kanske man fÄr diskutera lactulos med sin veterinÀr, men dÄ gÀller det att katten i övrigt fÄr i sig bra med vÀtska (enligt veterinÀren).
Vet att en del tycker att furminator (nÀr det gÀller kattens pÀlsvÄrd) Àr bra för att förebygga hÄrbollar, men vad jag förstÄr sÄ bör den anvÀndas med viss försiktighet och bara pÄ katter med underull.
Hoppas du kan fÄ fler bra tips hÀr i trÄden.
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.