Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 572 ggr
[lillelull]
2016-05-02 05:13
0

HÄrbollar

Hej, Godmorgon! đŸ™‚☀

Är det nĂ„gon som har nĂ„got bra tips som jag kanske inte redan provat mot hĂ„rbollar?  Han Ă€r en huskatt pĂ„ 3 Ă„r med lĂ„ng pĂ€ls och underull.

Jag kammar dagligen, anvĂ€nder kammar av mĂ€rket Spratts, badar, ger maltpasta, vi har nĂ€stan alltid fĂ€rskt kattgrĂ€s hemma, och trimmar honom.
Han Ă€ter vĂ„tfoder dagligen  nu och en mindre mĂ€ngd torrfoder.
Han Ă€r rakad pĂ„ större delen av kroppen, jag brukar lĂ„ta honom ha kvar pĂ€ls pĂ„ svans och ben samt runt om huvudet. 
Idag har jag rakat svansen och benen dĂ€r bak pga att han dĂ„ började krĂ€kas hĂ„rbollar igen nĂ„got han inte gjort pĂ„ vĂ€ldigt lĂ„ng tid, sĂ„ nu har jag vĂ€l gjort det sista  man kan kĂ€nner jag men  hatar att behöva raka hans svans och hela hans bakdel för han tycker det Ă€r lite jobbigt den första timmen med svansen.
Han tittar pĂ„ den och ja det Ă€r lite som att han inte kĂ€nner igen den och han kĂ€nner sig jagad av denna konstiga "okĂ€nda" svans 
Men de lĂ€gger sig efter en 1 timme ungefĂ€r men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ jobbigt..😕😭💔
( Och ja vi har varit hos veterinĂ€r med problemet ocksĂ„) 
men tĂ€nker Ă€ndĂ„ vad mer kan man göra, kan man göra nĂ„got mer eller har jag nu gjort allt och fĂ„r ta och raka hela honom inkluderat svans varje gĂ„ng jag rakar hela honom ocksĂ„? 

NÄgon som har problem med detta?
Vad gör ni Ă„t det? Har ni nĂ„got annat bra tips?  đŸ™‚

Uppkatten
2016-05-02 08:06
0

Till att börja med sÄ fÄr du se det positiva i saken: det Àr bra att hÄrbollarna kommer ut! Att katten krÀks upp dem eller bajsar ut dem.

En del katter har stora problem med hĂ„rbollar, min veterinĂ€r nĂ€mnde att det t ex var vanligt bland Birmor. NĂ€r min katt hade mer pĂ„tagliga problem med hĂ„rbollar en sommar rĂ„dde veterinĂ€ren mig att diskutera detta med birma-Ă€gare om problemet skulle fortsĂ€tta.

Det har jag inte gjort. Min katt krÀks fortfarande hÄrbollar dÄ och dÄ, men det hÄller sig inom rimliga grÀnser (Àven mina korthÄrskatter har dÄ och dÄ haft hÄrbollar).

Vad du kan göra Àr vÀl i sÄ fall att öka pÄ mÀngden blötmat ytterligare, tÀnker jag. Blötlagt psylliumfrö föreslog min veterinÀr. Har katten förstoppningsproblematik som en följd av hÄrbollarna kanske man fÄr diskutera lactulos med sin veterinÀr, men dÄ gÀller det att katten i övrigt fÄr i sig bra med vÀtska (enligt veterinÀren).

Vet att en del tycker att furminator (nÀr det gÀller kattens pÀlsvÄrd) Àr bra för att förebygga hÄrbollar, men vad jag förstÄr sÄ bör den anvÀndas med viss försiktighet och bara pÄ katter med underull.

Hoppas du kan fÄ fler bra tips hÀr i trÄden.

SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.