Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 817 ggr
[catsi]
0

Tidigt löp - VAD göra? (avelskatt)

För hennes skull kan detta inte fortgå och jag får olika råd av alla veterinärer. 

1)det kan ge livmodersinflammation vid täta löp

2) p-piller kan ge samma och bör inte ges till ungdjur

3) kemisk kastration är inget de kan rekommendera.

VAD ska man då göra? Hon är Mco och ska gå i avel om 8 månader.

MonicaLagerquist
0

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och ge p-piller.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[catsi]
0

Regelbundet då och sluta när hon närmar sig rätt ålder? Jag hoppades lite på att cykeln skulle avta efter mars/april.

MonicaLagerquist
0

Regelbundet så att hon inte löper igenom.Mina honor behöver ha piller oftare än en gång i veckan så här års och vintertid kan de klara sig med en gång i veckan.

Det är ju inte kul att ge piller men det är ju pest eller kolera.

[catsi]
0

Ett genomlöp, det var intressant. Tack då är jag förberedd och ska vara observant. Brukar du låta de löpa en gång efter p-piller innan parning? Ämnet säjs finnas kvar, vilket låter konstigt. Substansen försvinner ju?

MonicaLagerquist
0

Löper katten så finns det inget av pillret kvar.

Jag parar på första löpet om allt annat passar in.

Ev hälsotester,hanen är ledig osv.

annzoo
0

Hur gammal är hon nu? Jag hade en katt som började löpa vid 5 månaders ålder och löpte varannan vecka. Jag gav inte p-piller förrän hon började kissa fel. Jag ger inte mina honor p-piller om det inte måste och alla har "normala" löpintervaller för rasen.

kemiskt kastrering kan hålla i 3 år så du vet om du funderar på de.

[catsi]
0

Hon började vid 8.5 mån och är nu 10 mån, bör inte paras förrän hon är ungefär 1.5 år.  Menar du att din hona slutade löpa efter sin normala löpperiod? Vissa honor slutar inte löpa förrän de blir parade, har jag fått höra?

annzoo
1

#7 Mina honor löper typ varannan vecka året om jag inte ger p-piller, detta är normal löpcirkel för bengalen iaf. Jag har även haft honor som löpt fast är dräktig. Det är inte vanligt men förekommer men en hona slutar inte per automatik att löpa fast de blivit parad. Det finns honor som fastnat i löp och löpt konstant i veckor då måste man tex avbryta med piller.

Hur tätt löper din hona? Löper hon tätt och är mogen för kull kanske du inte ska vänta tills hon är 1,5år. Är hon 10 månader nu går det att hcm scanna men helst bör man vänta tills katten är kring 1år.

[catsi]
0

Hon har fått 3 p-piller nu och det fungerar. McO utvecklas sent och de är inte mentalt eller fysiskt redo, anser jag iallafall. Jag hade en hona som blev parad vid 11 mån och det blev en katastrof, hon var inte redo mentalt. Men man kan ju heller inte veta om hon hade blivit en dålig mamma ändå. Det var en hemsk erfarenhet och den har jag tagit lärdom av.