Omplacerings katter - hjälp
Jag fick igår hem två stycken 1 åriga katter till mig. Dom är omplaceringskatter från ett katthem. Såfort dom kom hit sprang dom och gömde sig, fullt förståeligt då allt är nytt. Men undrar hur länge ska dom vara gömda och bör jag göra något för och locka fram dom? Dom var uppe och gick i natt runt i lägenheten när dom trodde jag sov men när jag vakna så låg dom i kattoan och har legat där hela dagen.
Så har två frågor: 1. Ska jag göra något för att locka fram dom eller ska jag låta dom komma till mig? Tips på hur jag ska locka fram dom om jag nu ska det mottas. 2. Varför ligger dom inne i kattoan, dom har en kattkoja som dom låg från början. Förstår dom att det är en toalett eller tror dom att de också är en koja?
Sen gärna mer tips på vad jag ska göra för att katterna ska känna sig trygga och få tillit till mig. Dessa katter har vandrat runt en del och vill verkligen ge dom all kärlek i världen. Tack :)
Kan även tillägga att jag kollade in i kattoan för att se vart dom var och då fräste den ena åt mig.
Låt dem vara så mycket som möjligt nu i början. Det tar tid för dem att vänja sig. Har du något godis hemma så försök att lägga det utanför kattoan, och om de äter upp det kan du testa att lägga det lite längre ifrån. Jag har också varit med om att katter lagt sig i kattoan, men det har gått över efter ett tag. Du kan också testa med att lägga kattgodis framför kojan på kvällen, så kanske de går dit istället när de tror du sover.
Eftersom de har varit med om så mycket så kan det ta tid för dem att acklimatisera sig i ett nytt hem. Prata med dem så att de vänjer sig vid din röst, men försök inte ta upp dem eller kela med dem, utan låt dem komma till dig istället. Eftersom de är uppe och går på nätterna så är de åtminstone nyfikna på var de hamnat.
Att de fräser är nog inte så konstigt. Förmodligen har de inte blivit så väl behandlade tidigare. Har själv haft flera katter som inte varit vana vid människor och min erfarenhet är att det går lättast om man försöker "låtsas som ingenting" och nästan ignorera dem de första dagarna; kanske längre. Prata lite med dem, men gör inte någon ansats att närma dig dem. Ha lite koll på dem, men följ inte efter dem, eller titta till dem i lådan hela tiden. Till slut brukar nyfikenheten ta överhanden och de kommer ut även på dagarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
I den här tråden kan du hitta en del tips: http://katter.ifokus.se/discussions/571ca7ebce12c4272f0000cd-valdigt-radd-och-osaker-katt-behover-tips?discussions-2
Liksom i den här tråden: http://katter.ifokus.se/discussions/5612e3968e0e741f4200048a-en-sk-vildkatt
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Att katten fräser är bara kattens sätt att berätta för dig att den känner sig rädd och osäker.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.